Зразок роботи
На підставі проведеного дослідження можна зробити такі основні висновки.
Варто відмітити, що методи соціальної психології розділяють на три групи: методи емпіричного дослідження (спостереження, опитування (інтерв’ю, анкетування), бесіда, безсловесна комунікація), спеціалізовані соціально-психологічні методи (групова оцінка особистості, експеримент, метод соціометричних вимірів, методи моделювання, контент-аналіз, оціночна біополяризація) й управлінсько-виховні методи (соціально-психологічний тренінг, методи гри).
Метод спостереження Р. Бейлза здійснюється з метою аналізу процесу взаємодії людей. Предметом соціально-психологічного спостереження є вербальна і невербальна поведінка окремої людини, групи або кількох груп в певному соціальному середовищі. При спостереженні фіксуються мовні акти (їх зміст, послідовність, спрямованість, частота); виразні, експресивні рухи тіла; рух, переміщення і нерухомі стани людей, дистанція між ними, дотики і т.д.; різні фізичні дії: торкання, поштовхи, удари, передача, відштовхування і т.п.; поєднання всіх цих актів та їх ознак.
Референтометрія – один із соціометричних методів, спрямований на виявлення референтності членів групи для кожного індивіда, який входить у цю групу. Виявлення за допомогою даної методики референтної групи дає практичному психологу можливість визначати не тільки ставлення кожного учня до своїх однолітків, але і його ціннісні орієнтації: встановити ті якості його особистості, в оцінці яких він потребує більшою мірою. Нарешті, референтометрія дозволяє деякою мірою прогнозувати поведінку учня в певних ситуаціях.
Методика оцінювання психологічної атмосфери в колективі А. Л. Фідлера дозволяє оцінювати психологічну атмосферу в колективі і прогнозувати потенційну конфліктогенність і тенденцію до виникнення і ескалації конфліктів. Підсумковий показник коливається від 10 (позитивна оцінка) до 80 (негативна оцінка). Нижчий бал – позитивна оцінка, вищий бал — негативна оцінка. Необхідно підрахувати загальну суму балів по всіх 10 пунктах. На підставі індивідуальних відповідей або профілів, що отримані від кожного з членів колективу створюється середній профіль.
Бесіда – це метод усного отримання відомостей від даного дослідника людини шляхом ведення з ним тематично спрямованого розмови. Як самостійний метод бесіда особливо інтенсивно застосовується у консультативній, діагностичній та психокорекційній роботі. У діяльності практичного психолога бесіда часто відіграє роль не тільки професійного методу збору психологічних даних, а й засобу інформування, переконання, виховання. Бесіда завжди в тій чи іншій мірі супроводжується спостереженням за виглядом і поведінкою досліджуваного. Це спостереження дає додаткову, а часом і основну інформацію про співрозмовника, про його ставлення до предмету розмови, до дослідника та супутньої обстановці, про його відповідальність і щирості.
Методика визначення стиля управління колективом за В. П. Захаровим та А. Л. Журавльовим спрямована на визначення стилю керівництва трудовим колективом. Застосування методики не вимагає індивідуального тестування. Можливе використання в блоці тестів, особливо ефективне використання його разом із соціометрією з метою оптимізації соціально-психологічного клімату в колективі.