0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Психологічні особливості відносин у системі батьки-підлітки (ID:211551)

Тип роботи: курсова
Дисципліна:Психологія
Сторінок: 42
Рік виконання: 2017
Вартість: 450
Купити цю роботу
Зміст
Вступ 3 Розділ 1 Теоретичний аналіз проблеми міжособистісних відносин у системі підлітки-батьки 6 1.1 Розвиток особистості у підлітковому віці 6 1.2 Відносини у системі батьки-підлітки 14 Висновки до розділу 1 19 Розділ 2 Дослідження психологічних особливостей міжособистісних відносин у системі підлітки-батьки 20 2.1 Організація і методи дослідження 20 2.2 Аналіз результатів дослідження 23 Висновки до розділу 2 30 Висновки 32 Список використаної літератури 34 Додатки 36
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
1.1 Розвиток особистості у підлітковому віці Основи розуміння закономірностей розвитку в підлітковому віці у вітчизняній психології закладені в роботах Виготського Л.С. [8], Ельконіна Д.Б. [6], Драгунової Т.В. [11], Божович Л.І [3] та ін. Вивчення підліткового періоду онтогенезу надає найбільші можливості для визначення умов та механізмів становлення зростаючої дитини як особистості. Як правило, перехід від дитинства до дорослості протікає гостро і часом драматично. Радянський педагог і психолог Фельдштейн Д.І. [27, с.21] зазначає: «З одного боку, для підліткового періоду показові негативні напрямки, такі як дисгармонія особистості, згортання і зміна усталених інтересів дитини, протестуючий характер поведінки дитини по відношенню до дорослих. З іншого боку, підлітковий вік відрізняється великою кількістю позитивних факторів – самостійність дитини зростає, більш змістовними стають усі відносини з дорослими та іншими дітьми, змінюється та значно розширюється сфера діяльності дитини, розвивається відповідальне ставлення до себе, до інших людей. Головною відмінністю цього періоду є вихід дитини на якісно нову соціальну позицію, в якій складається його свідоме ставлення до себе як члену суспільства». Головною характеристикою підліткового віку виступає його суперечливість, яка зумовлює ряд проблем. Одна з таких проблем полягає в питанні – чи є цей вік стабільним або критичним. Бюлер Ш., Божович Л.І. підлітковий вік розглядають як безперервну кризу. Ельконін Д.Б., Еріксон Е. [22] вважають, що підлітковий вік є стабільним та відділеним кризами від інших віків. Ще однією проблемою, пов'язаною з суперечливістю підліткового віку виступають розбіжності у визначенні його хронологічних меж. Шарлотта Бюлер [15] визначала підлітковий вік за умовою статевого дозрівання (пубертатності). На її думку, психологічні симптоми перехідного віку, з'являються вже в 11-12 років, потім наступає пубертатна стадія (12-17 років). Бюлер виділяла 2 фази підліткового віку: негативну і позитивну. Негативна фаза триває з 11 до 13 років у дівчаток, а у хлопчиків припадає на вік з 14 до 16 років. На думку Каменської Е.Н. [14, с.151], «підлітковий вік – це вік допитливого розуму, жадібного прагнення до пізнання, бурхливої активності, ентузіазму, ініціативності, прагнення до ризику, небезпеки». Такі вольові риси, як наполегливість, завзятість у досягненні мети набувають помітний розвиток у підлітковому віці. На ряду з цим для підліткового віку характерні: імпульсивність, збудливість, котра легко переходить в запальність, неврівноваженість. Часто негативні емоційні пориви не компенсуються належною мірою відповідними центрами гальмування. В підлітковому віці дії передують думкам. У підлітків дуже бурхливо розвиваються почуття, в той же час їх емоційні переживання набувають відому стійкість. У цьому віці вирішальне значення набуває прагнення дітей знайти своє місце в суспільстві. Як вважає Каменська Е.Н. [14], «дане прагнення – це провідний мотив поведінки підлітків, для котрих характерний розвиток громадської активності, яскраво виражене бажання грати певну роль у колективі. Це сприяє появі у підлітка бажання зрозуміти, що являє він сам, пробуджує критичне ставлення до себе і до інших». В підлітковому віці дитина постійно намагається випробувати, «чого може домогтися». Звідси витікає протиставлення себе іншим людям, але найчастіше воно негативне. Результатом такого протиставлення є те, що дитина може досить часто ображати оточуючих людей тільки тому, що хоче випробувати власну незалежність. Негативізм, упертість підлітка, бажання наполягти на своєму – це своєрідні вправи спрямовані на пізнання своїх можливостей. Кожна перемога та кожна поразка – це капітал самосвідомості підлітка. За словами Бадмаєва Б.Ц., «підлітковий вік найважчий для вчителів і батьків, найкритичний для самих підлітків. Девіантна поведінка підлітків приносить багато турбот не тільки безпосереднім вихователям – учителям, але й всій виховно-освітній і правоохоронній системі. Девіантна поведінка сприяє появі проблем, пов’язаних з медициною (нервово-психічні розлади підлітків, наркоманія, сексуальні відносини» [5]. Вчений Краківський А.П виділяє 5 вікових особливостей підлітка [17]: 1. Потреба в гідному становищі у родині та в колективі однолітків; 2. Швидка стомлюваність; 3. Бажання мати справжнього друга; 4. Бажання уникнути будь-якої ізоляції; 5. Інтерес до питання про «співвідношення сил» у класі; 6. Відмежування від усього дитячого; 7. Відсутність авторитету до дорослих; 8. Неприйняття необґрунтованих заборон; 9. Пильна увага до промахів вчителів; 10. Переоцінка своїх можливостей, які будуть реалізовуватися у віддаленому майбутньому; 11. Відсутність пристосування до невдач; 12. Відсутність пристосування до положення «гіршого»; 13. Схильність до мріянь; 14. Боязнь наруги над мрією; 15. Яскраво виражена емоційність; 16. Слова повинні відповідати вчинкам; 17. Підвищений інтерес до спорту, активного життя; 18. Захоплення музикою й кіномистецтвом. Отже, індивідуально-вікові особливості підлітків обумовлені: 1. Біологічного особливостями розвитку організму; 2. Культурно-історичним середовищем; 3. Умовами навчання й виховання; 4. Резервами індивідуального розвитку [4, с. 44-45]. У підлітковому віці зростає цинізм, брутальність, жорстокість, агресивність. Але за цими зовнішніми проявами у підлітків криються глибинні внутрішні переживання – тривожності, страху, невпевненості, самотності. Наслідком почуття самотності є втрата зростаючими людьми почуття відповідальності, інфантилізм, егоїзм, духовна спустошеність. Реакція емансипації викликає саме ці нові негативні придбання. Як відзначає Личко А. Є. реакція емансипації – це «прагнення підлітків звільнитися від опіки, контролю, заступництва старших – рідних, вчителів, наставників, старшого покоління взагалі» [19, с.114]. Відносини підлітка з батьками і конфліктність цих відносин, пов'язана з прагненням підлітка звільниться від батьківської опіки і контролю. Дане явище залежить від багатьох факторів, серед них: 1) умови, які пов'язані з матеріальним становищем сім'ї, психологічною атмосферою всередині, стилем виховання, рівнем освіти, соціальним становищем батьків; 2) індивідуальні особливості, які були сформовані до цього часу. Реакція емансипації – процес, який стосується різних аспектів соціальних відносин. Кон І.С. [16] виділив 3 види емансипації підлітків (мал.1).