0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Роль самопізнання в процесі становлення і розвитку особистості (ID:225723)

Тип роботи: магістерська
Дисципліна:Психологія
Сторінок: 116
Рік виконання: 2016
Вартість: 2000
Купити цю роботу
Зміст
Зміст Вступ………………………………………………………………………………3 Розділ 1. Теоретичні основи самопізнання і його роль у розвитку особистості підлітків. …………………………………………………………..8 1.1 Самопізнання як структурний компонент самосвідомості особистості…..8 1.2. Самосвідомість……………………………………………………………...18 1.3 Психологія юнацького віку і формування………………………………....27 1.4. Самопізнання як процес: його цілі, етапи та механізми………………...33 Короткі висновки………………………………………………………………46 Розділ 2 Експериментальне дослідження формування образу-Я та соціальної ідентичності підлітків……………………………………………49 2.1 Організація і методи дослідження………………………………………..49 2.2 Аналіз результатів дослідження…………………………………………..64 Короткі висновки ……………………………………………………………...77 Розділ 3 Вплив тренінгу на розвиток навичок сомапізнання особистості………………………………………………………………………78 3.1. Розвиток позитивної ідентичності підлітків засобами тренінгу ……………………………………………………………………………………78 3.2. Порівняльний аналіз психологічних особливостей ідентичності підлітків ……………………………………………………………………………………81 3.3. Методичні рекомендації для психологів щодо по розвитку процесу самопізнання підлітків.………………………………………………………….87 Короткі висновки ………………………………………………..…………….95 Висновок ………………………………………………………………………...97 Список використаної літератури …………………………………………..101 Додатки ………………………………………………………………………..108
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
Вступ Актуальність дослідження. В умовах, що динамічно змінюють реалії сучасного світу традиційні і звичні ціннісні норми і стереотипи не можуть служити орієнтиром для особистості, що розвивається, що прикладає значні зусилля для відшукання свого життєвого шляху. Для реалізації такого складного завдання необхідно формувати особливі ціннісно-смислові установки до життя, до свого досвіду, вибудовувати свою особистісну позицію. Актуальність процесу самопізнання в становленні особистості очевидна. Однак найчастіше для людини важливо не тільки з'ясувати, хто вона є насправді, а усвідомити необхідність встановлення цього питання. Актуалізувати потребу зростаючої людини в пізнанні себе, озброїти його навичками самопізнання покликана шкільна освіта. Підкреслимо, що в працях цілого ряду мислителів (Л. Н. Толстого, Н. І. Пірогова, В. П. Зінченко, Е. В. Ільєнкова) розвиток самопізнання особистості обгрунтовано як найважливішу освітню мету. Проблема самопізнання представляє не тільки особистісний інтерес людини до самої себе і своїх особливостей, а й практичний інтерес для дослідників багатьох наукових напрямків. Завдання вивчення внутрішнього світу людини в аспекті його особистісних особливостей, а також адаптація внутрішнього світу людини до зовнішніх умов, до суспільства - актуальна для кожної епохи. Процес самопізнання є дуже багатогранним, що охоплює весь життєвий шлях людини, залежать від духу часу, вимог, висунутих суспільством людині, а також вимог людини до самої себе. Навряд чи найдѐтся людина, яка не намагалася хоча б один раз задати собі питання про сенс свого існування, про ставлення до себе інших людей і, звичайно, про те, ким же вона є насправді. Відповіді на ці складні філософські питання кожна людина знаходить індивідуально. В основі самопізнання лежать глибинні питання сутності людини, відповіді на які вона і знаходить в своѐм внутрішньому світі. Особливо актуально питання про самопізнання особистості звучить сьогодні, за часів складних економічних перетворень суспільства, коли замопознання виступає як необхідна умова цілісного і гармонійного сприйняття людського буття. Пізнаючи себе, людина не просто прагне до розуміння мети особистісного буття, самополягання себе через осмислення свого призначення, але і обумовлює своѐ самовдосконалення. Розуміння ролі самопізнання в становленні особистості необхідно почати з твердження І. Канта: «... ту обставину, що людина може володіти уявленням про своє «Я», нескінченно підносить її над усіма іншими істотами, що живуть на Землі. Завдяки цьому вона особистість »[1, 357]. Загальновизнано, що самопізнання - «вища мета філософського дослідження» [2, 444] і «... перша наука про систему філософії ...» [3, 177]. Розкриття сутності процесу самопізнання, його функцій в цілісному розвитку особистості не представляється можливим без осмислення поняття «особистість». Людина – істота біосоціальна. Наділѐна свідомістю, як біологічна істота, вона здатна пізнавати навколишній світ і саму себе і, спираючись на це, розумно діяти. У той же час людина - істота соціальна, що дозволяє говорити про особистості як сукупності системи суспільних відносин, яка виконує різноманітні соціальні ролі. Життєві сенси не дані людині в готовому вигляді. Їх особливість полягає в тому, що суб'єкту належить їх шукати, виявляти і розкривати. Саме в період ранньої юності людина повинна вміти усвідомлювати свій життєвий досвід, осмислювати основні проблеми свого буття і знаходити смисли свого існування. Однак в своїй більшості підлітки і старші школярі не готові до вирішення такого роду завдань. Найчастіше вони задовольняються інтерпретаціями свого життя, що носять ситуативний характер, і не замислюються про необхідність виявлення глибоких смислових рівнів. Тим часом, саме пізнання й осмислення себе, свого власного життєвого досвіду відкриває психологічний простір для побудови своєї особистості, вибору шляхів і цілей життя. Система сучасної освіти не ставить спеціального завдання з формування та розвитку у школярів здатності до самопізнання і прогнозування свого життєвого шляху, що має стати кроком на шляху до професійного та особистісного самовизначення. Актуальність обраної теми визначається тим, що в рамках гуманістичного напрямку в науці і практиці в останні роки ідея саморозвитку стає головною, що призвело до розширення розробок спеціальних технологій і виникненню понять «особистісно-орієнтований підхід», «особистісно-розвивальне навчання» та ін. В одночас стихійне самопізнання і саморозвиток часто не призводять до значних результатів, а тому вимагають супроводу і підтримки з боку значущого дорослого, педагога. Крім того, майбутній педагог, психолог повинен вміти надавати підтримку в самопізнанні і саморозвитку дітям, що обумовлює необхідність володіння знаннями психології самопізнання і саморозвитку, їх ролі в житті, а також механізмів їх функціонування. Ця тема також тісно пов'язана з особистісним і професійним самовизначенням молодого покоління на сучасному етапі розвитку суспільства. Об'єкт дослідження – процес становлення і розвитку особистості Предмет дослідження – особливості розвитку процесу самопізнання особистості юнацького віку. Мета дослідження - полягає у вивченні впливу самопізнання на розвиток особистості в юнацькому віці. Завдання дослідження: 1. Вивчити теоретичні підходи до становлення процесу самопізнання та його впливу на особистість; проаналізувати вікові особливості процесу самопізнання. 2. Підібрати та апробувати психологічний інструментарій для дослідження самопізнання в юнацькому віці. 3. Дослідити особливості процесу самопізнання особистості юнацького віку. 4. Розробити та провести тренінг по розвитку процесу самопізнання в юнацькому віці. 5. Проаналізувати вплив тренінгу на процес самопізнання респондентів. 6. Розробити методичні рекомендації для практичних психологів по розвитку процесу самопізнання в юнацькому віці. Гіпотеза дослідження: наявність навичок самопізнання, спрямованих на коригування уявлень про себе (реальних, потенційних, ідеальних), розвиток умінь ставити адекватні цілі, усвідомленість життєвих планів, визначають розвиток і становлення адекватного потенційного образу Я в юнацькому віці. Методи дослідження: Специфіка, цілі і завдання дослідження визначили склад методів, за допомогою яких воно було здійснено. Для вирішення поставлених завдань і перевірки гіпотези дослідження використовувався комплекс наукових методів: теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження; тестування, анкетування, методи математичної статистики. Експериментальна база: Державна установа «Середня школа № 10» м Кропивниський Теоретична значимість дослідження полягає в тому, що отримані результати дослідження відображають важливі аспекти сучасної ситуації вікового розвитку в юнацькому віці. Розглянуто основні структурні компоненти самосвідомості особистості і їх вплив на процеси професійного і особистісного самовизначення. Вони стосуються протікання процесів планування старшими школярами майбутнього. Практична значимість дослідження полягає в обґрунтуванні необхідності збагачення освітнього процесу практикою навчання навичкам самопізнання і саморозвитку особистості, що сприяють ефективному професійному та особистісному самовизначенню в юнацькому віці, в рішенні проблем екзистенціального характеру. Отримані дані дозволили визначити основні напрямки навчально-виховної роботи навчального закладу щодо формування навичок самопізнання і надання психологічної допомоги в професійному та особистісному самовизначенні. Розроблена програма психологічної підтримки процесу самопізнання і саморозвитку особистості в юнацькому віці може бути використана в роботі шкільного психолога зі старшокласниками. Розділ 1. Теоретичні основи самопізнання і його роль у розвитку особистості в юнацькому віці. 1.1 Самопізнання як структурний компонент самосвідомості особистості Вперше проблема самопізнання виникла в релігійних концепціях Стародавнього Сходу, де була зроблена спроба не тільки розкрити значення і суть самопізнання, а й розробити унікальну технологію самопізнання, елементи якої використовуються в сучасній психології. Найбільш повно вона представлена в буддизмі. Одним з провідних засобів самопізнання є медитація, якої в буддизмі надається велике значення. У процесі медитації буддист піддає інтуїтивному розгляду свій власний потік психіки, своє Я - образи, почуття, думки, прагнення і т.п., В результаті чого виявляє, що все це не має окремого, незалежного існування і в цьому сенсі неможливо, що його Я не можна звести до якогось одного прояву його психіки, ні до їх суми, і тому говорити про своє Я як про реально існуюче щось можна лише умовно. Таким чином, самопізнання через медитацію звільняє людину, робить його саморегуляцію природною, призводить до повного самовладання за рахунок актуалізації підсвідомості, в результаті чого досягається гармонія зі світом і самим собою (34,7). Самопізнання в християнстві виступає як засіб осягнення своєї божественної природи. Тут проводиться грань між індивідом і особистістю. Для індивіда характерно самоствердження, яке в кінцевому рахунку призводить до відокремлення існування, до заперечення іншого заради того, щоб не бути поглинутим, скорботним і т.п. цим іншим, який би він не був: «інший індивідуальний» або «інший колективний». Особистість же - це зовсім інше. Виходячи з цих посилок виводяться два шляхи і засоби самопізнання. Самопізнання індивіда полягає у розвитку в собі здатності усвідомлювати не тільки позитивні, але і негативні сторони, приймати себе цілком. Чим більшою мірою людина усвідомлює міру своєї гріховності, чим більшою мірою вона стає на шлях покаяння, тим більшою мірою вона стає на шлях саморозвитку, на шлях бути самою собою. З наукової точки зору значення самопізнання найбільш повно розкривається в психології. Тут висвічуються найрізноманітніші грані самопізнання: Самопізнання є умовою набуття психічного та психологічного здоров'я особистості; Самопізнання - засіб здобуття внутрішньої гармонії і психологічної зрілості; Самопізнання - єдиний шлях для саморозвитку особистості, її самореалізації. Всі ці сторони тісно взаємопов'язані і не виступають ізольовано. В тій чи іншій психологічної концепції лише акцентується будь-яка сторона. У поглядах соціальних філософів (А. Г. Спіркін, В. С. Баруліна, О. А. Мітроненкова) під особистістю розуміється кожна людина в сукупності його суспільних характеристик. Інша група дослідників (С. Є. Крапивенський, І. А. Гобозов, А. Є. Єригін) дотримуються точки зору, згідно з якою будь-яка особистість є людиною, але не кожна людина – особистість. До тих, хто особистістю не є, відносяться психічно нездорові люди, які не несуть відповідальності за свої дії, або ті, хто не здатний надавати активних впливів на конкретні історичні суспільні процеси. Виходячи зі сказаного, особистість можна розглядати в сукупності біогенетичних задатків, впливу соціальних чинників і психосоціального ядра «Я». Самопізнання - це духовна практика занурення особистості в глибини свого «Я» з метою прояснення його змісту і виявлення процесів які відбуваються в ньому. Тому розкриття механізмів процесу самопізнання особистості без осмислення змісту її «Я» не представляється можливим. Категорія «Я» (Его) являє собою складне філософське поняття, яке є багатошаровим і багатоаспектним. У філософському дискурсі поняття «Я» використовується, по-перше, для визначення діючого агента, по-друге, для фіксації центру ініціативи або сутності особистості, джерела її активної діяльності, по-третє, для фіксації ментальної репрезентації особистості, її самосвідомості, її уявлень про себе [6, 42]. В сутності, зміст «Я» визначено уявленнями людини про саму себе, вибором життєвого шляху, переконаннями, установками, засвоєними нормами і особистісними ідеалами. Американською соціологічною думкою встановлено поділ людського Я на складові «I» і «me», тобто складові, умовно позначають «внутрішнє» і «зовнішнє» Я. «Me» являє собою сукупність сприйнятих і засвоєних індивідом норм і установок, прийнятих в суспільстві. Іншими словами, це безпосередньо існуюче в досвіді і свідомості індивідуального «Я». Щоб бути членом спільноти, «me» має володіти звичками і реакціями, властивими іншим людям. Присутність в людині двох «Я» - індивідуального та соціального являє собою необхідні складові, які надають важливий вплив на самооцінку, самоконтроль людини і лежить в основі його самопізнання. Для «Я» - соціального («me») характерна постановка питань і проблем, тоді ж як для «Я» - індивідуального важливий пошук відповідей і конкретна діяльність по їх втіленню. В цьому і полягає взаємозв'язок двох внутрішніх іпостасей людини. Відповідно до феноменологічної позицією К. Роджерса, «Я» - це диференційована частина феноменального поля, або поля сприйняття людини, яка складається з усвідомленого сприйняття і цінностей «Я» [7]. Єдиною реальністю, з точки зору сприйняття людини, є суб'єктивна реальність - особистий світ його переживань. Центральне місце в цьому суб'єктивному світі займає Я-концепція, що включає уявлення про себе, проте відображає ті характеристики, які людина сприймає як частину себе. Зміст поняття «Я-концепція» розкриті К. Роджерсом в наступних положеннях: - «Я-концепція» є організованою, логічно послідовною і інтегрованою системою сприйняття «Я»; - «Я-концепція» включає в себе не тільки сприйняття індивідом того, яким він є, то є якийсь набір образів «Я», але також і те, яким він повинен бути і хотів би бути. Цей останній компонент «Я» називається «Я-ідеальне»; - «Я-ідеальне» відображає не атрибути, які людина хотіла б мати, але поки не має; це «Я», яке людина найбільше цінує і до якого прагне; - «Я-концепція» виникає в результаті взаємодії з навколишнім середовищем, внаслідок еволюційної взаємодії з іншими; - «Я-концепція» - це одночасно і уявлення і внутрішня сутність індивіда, яка тяжіє до цінностей; - «Я-концепція» - це механізм, який регулює поведінку індивіда і спрямовує його активність; - Разом з «Я-концепцією» розвивається потреба суб'єкта в позитивному до нього ставлення з боку оточуючих, як до людини безумовно цінному, незалежно від того, в якому положенні він знаходиться, як себе ведѐ, як відчуває; - Позитивне ставлення оточуючих перетворюється в позитивне ставлення особистості до самої себе, в віру в себе, сприяє зближенню «Я-реального» і «Я-ідеального». Звідси самопізнання - це засіб оволодіння власним досвідом, глибинними переживаннями, в кінцевому підсумку - засіб бути самим собою. Для цього необхідно усвідомити, як особистість сприймає себе, як її сприймають інші, причини, які спонукають спотворювати свій досвід, діяти на догоду оточуючим. В результаті самопізнання людина отримує можливість для особистісного росту, самовдосконалення і самоактуалізації, при яких тільки й можливо усвідомлення сенсу і радості свого життя. Таким чином, самопізнання - це процес пізнання себе, своїх потенційних і актуальних властивостей, особистісних і інтелектуальних особливостей, рис характеру, своїх відносин з іншими людьми. У процесі самопізнання необхідно виділити сфери і області власної особистості, які ми бажаємо пізнати. Одним з перших в психології сфери самопізнання виділив американський психолог У. Джеймс (13, 80). Як пізнаваних елементів у свідомості людини він виділяє: фізичну особу, соціальну особистість і духовну особистість. Фізична особа - це тілесна організація людини і все те, що належить людині або становить його оточення (в сучасній психології ці положення оскаржуються вченими): одяг, сім'ю, домівку, стан, продукти власної праці. Соціальна особистість - це визнання в нас з боку інших людей. У. Джеймс зазначає, що у людини стільки соціальних особистостей, скільки індивідів визнають у ньому особистість і мають про неї уявлення. Духовна особистість - це повне об'єднання окремих станів свідомості, конкретно взятих здібностей і властивостей. Всі ці три типи особистостей ієрархічно організовані. Вищий рівень займає духовна особистість, нижчий - фізична. Отже, згідно з У. Джеймсу, самопізнання може здійснюватися на рівнях фізичної, соціальної і духовної особистості. Пізнання себе - це одночасно і осягнення життєвих цінностей. Погляд на процес самопізнання в перспективі духовних цінностей, визначення значущих життєвих орієнтацій, вибору моральних орієнтирів, щодо яких згодом буде здійснюватися оцінка успішності своїх досягнень, сформований в роботах А. Маслоу. Саме самопізнання стає, на думку А. Маслоу, найважливішим механізмом самоактуалізації особистості. «Люди, яких я вважаю самоактуалізованими, люди, які змогли відповідати всім критеріям цього поняття, - зазначає дослідник - йшли до цього крок за кроком: вони прислухалися до свого внутрішнього голосу, вони відчували відповідальність і чесні перед собою та іншими, вони багато працювали. Вони пізнали свою сутність, зрозуміли, хто вони є і що з себе представляють, і не тільки в найвищому сенсі свого життєвого призначення, але і в більш простому і життєвому »[8, 62]. Згідно з теоретичними положеннями суб'єктного підходу в психології особистості, рух до повноти людського буття можна здійснити за допомогою становлення суб'єктності. Розкриваючи психологічну сутність феномена суб'єктності, дослідники (С. Л. Рубінштейн, К. А. Абульханова-Славська, А. В. Брушлінський) виділяють наступні критерії: - здатність до рефлексії, з появою якої пов'язано філософське осмислення життя; - здатність до усвідомленої саморегуляції; - спрямованість на виконання свого призначення і здійснення себе; - етичне ставлення до інших людей; - розвиненість навичок самопізнання і само розуміння. У вітчизняній психології більшість вчених дотримуються положення про біосоціальну природу людини. Відповідно до цього виділяють її біологічні та соціальні властивості. Тому довгий час у вітчизняній психології панувало уявлення про дворівневу організацію людини: індивід і особистість. І тільки з 80-х років ХХ століття вводиться проміжна змінна - соціальний індивід. Зокрема, В. В.Столін (59) в людині виділяє три рівня його організації: організм, соціальний індивід і особистість. Як біологічний індивід (організм) людина характеризується певною конституцією, типом нервової системи, нейродінамічними властивостями мозку, різноманітними біологічними потребами. Соціальний індивід - здатністю освоювати навколишній світ, оволодівати знаннями, вміннями, нормами і правилами поведінки. Особистість - здатністю здійснювати вибір, будувати свій життєвий шлях, координувати свою поведінку в системі відносин з оточуючими людьми. Особистісно-характерологічні особливості: якості особистості і риси характеру, в яких виражається ставлення до інших людей (доброзичливість, товариськість, ввічливість, поступливість і т.п.); до діяльності і праці, навчання (ініціативність, старанність, працьовитість і ін.); до самого себе (самоповага, впевненість-невпевненість); до речей (ощадливість, акуратність, охайність); до природи; до мистецтва, до науки і т.п. Мотиваційно-ціннісна сфера особистості – самопізнання в собі власних спонукань, інтересів, мотивів, цінностей, які визначають діяльність і поведінку. Емоційно-вольова сфера особистості – пізнання своїх емоційних станів, домінуючих почуттів, способів реагування в стрес, вміння мобілізуватися, проявити завзятість, наполегливість, цілеспрямованість та ін. Сфера здібностей і можливостей – аналіз своїх здібностей і можливостей в різних сферах життєдіяльності, оцінка можливостей для здійснення задумів. Пізнавальна сфера особистості – усвідомлення і розуміння функціонування психічних процесів: сприйняття, пам'яті, мислення, уяви; властивостей і якостей свого розуму, уважності, способів вирішення життєвих і професійних завдань. Сфера зовнішнього вигляду, особливості темпераменту – самоаналізу піддається власний вигляд, зовнішній вигляд, хода, манера тримати себе, розмовляти, а також властивості, які в своїй сукупності визначають темперамент. Сфера відносин з іншими людьми, соціальним оточенням – людина аналізує, як складаються її зв'язки з іншими – близькими і не дуже близькими людьми, як будується взаємодія, аналізує стратегії власної поведінки, конфлікти і бар'єри. Сфера діяльності – важливо знати, якими знаннями, вміннями, навичками, здібностями володіє людина, як вона їх використовує в житті і діяльності, як їх у себе розвиває. Перераховані сфери самопізнання можуть «розташовуватися» як у зовнішньому, так і у внутрішньому світі. Пізнати себе в зовнішньому світі – значить оцінити свою поведінку, свої вчинки, виявити власні можливості і здібності, необхідні для виконання діяльності, для спілкування. Як і зовнішній світ, внутрішній світ має свій простір, свої тимчасові характеристики, тут розгортається нескінченний діалог людини з самим собою, укладають «союз» і вступають в «конфронтацію» численні субособистості, які в кінцевому підсумку є тим же людським «Я». До внутрішнього світу належать наші почуття, переживання, мрії, наміри, думки і багато іншого. Відкриття і пізнання свого внутрішнього світу не менше цікаве і захоплююче заняття, ніж пізнання своєї поведінки в світі зовнішньому. Сфери самопізнання можуть бути досить широкими, а області - досить «глибокими», що включають як нашу свідомість, так і різні області несвідомого і «зверхсвідомість». Більш того, наше самопізнання завжди пов'язане з тим, що Я думаю про себе сам, що Я про себе знаю, що думають про мене інші люди, особливо значущі для мене. Людське «Я» єдине і неподільне, воно тотожне самому собі. Така єдність забезпечується нашою пам'яттю, яка «цементує» особистість в часі. Якщо воно порушується, має місце дуже тяжке захворювання, яке називається роздвоєнням, іноді розтроєнням особистості. Сфера власного життєвого шляху – кожна людина в тій чи іншій мірі аналізує прожите, підводить якісь підсумки, будує плани на майбутнє, займається прогнозуванням і самопрогнозуванням власної особистості. Звідси стає зрозуміло, що ми можемо пізнавати себе на всіх трьох рівнях, тобто своїх особливостей як біологічного індивіда, як соціального індивіда і як особистість. У сучасній психології існує безліч схем, використовуючи які можна давати розгорнуті характеристики іншим людям, організовувати власне самопізнання і характеризувати себе. У найзагальнішому вигляді можна виділити наступні блоки, які можуть бути піддані самоаналізу і самопізнання.