Закон складної організації у часі. Закон метаморфози. Закон нерівномірності у розвитку (ID:265446)
Зразок роботи
Саме Виготський вважається зачинателем законів психічного розвитку. Для Л.С. Виготського розвиток - це передусім виникнення нового. Стадії розвитку характеризуються віковими новоутвореннями, тобто якостями або властивостями, яких не було раніше в готовому вигляді. Але нове «не падає з неба», як пише Л.С. Виготський, воно з'являється закономірно, підготовлене всім ходом попереднього розвитку.
Джерелом розвитку є соціальне середовище. Кожен крок у розвитку дитини змінює вплив на нього середовища: середовище стає зовсім іншою, коли дитина переходить від однієї вікової стадії до наступної. Л.С. Виготський вводить поняття «соціальна ситуація розвитку» - специфічне для кожного віку відношення між дитиною і соціальним середовищем. Взаємодія дитини зі своїм соціальним оточенням, які виховують та навчальним його, і визначає той шлях розвитку, який призводить до виникнення вікових новоутворень.
Як дитина взаємодіє з середовищем? Л.С. Виготський виділяє дві одиниці аналізу соціальної ситуації розвитку - діяльність і переживання. Легко спостерігати зовнішню активність дитини, його діяльність. Але існує і внутрішній план, план переживань. Одну і ту ж ситуацію в сім'ї по-різному будуть переживати різні діти, навіть діти одного віку - близнюки. У результаті на розвитку одного конфлікт між батьками, наприклад, позначиться слабо, а в іншого викличе невроз та інші відхилення. З іншого боку, один і той же дитина, розвиваючись, переходячи від одного віку до іншого, буде по-новому переживати ту ж саму сімейну ситуацію.
Соціальна ситуація розвитку змінюється на самому початку вікового періоду. До кінця періоду з'являються новоутворення, серед яких особливе місце займає центральне новоутворення, що має найбільше значення для розвитку на наступній стадії.
Як же протікає сам процес розвитку, які його особливості? Л.С. Виготський встановив чотири основних закони, або особливості, дитячого розвитку.
Інші роботи з даної категорії: