Зразок роботи
В сучасному інформаційному суспільстві гострою проблемою постає підвищення рівня підліткової тривожності. Швидкий темп життя і надзвичайно велика кількість інформаційного потоку впливає на емоційну сферу сучасного підлітка. Серед негативних переживань людини й зокрема підлітка, тривожність займає особливу позицію, оскільки вона призводить до зниження роботоздатності й важкостей у встановленні соціальних контактів. Якщо звертатися до робіт Л.С. Виготського та Д.Б. Ельконіна, можна зазначити, що соціальною ситуацією розвитку зазначеного вікового періоду розвитку є саме освоєння норм і відносин між людьми. На противагу нормальному психо-соціальному розвитку, високий рівень тривожності призводить до порушень в розвитку особистості. Актуальність проблеми підвищення рівня тривожності підлітків зумовлена ростом психічних розладів, рівня суїцидальної поведінки серед цієї вікової категорії. За даними ВООЗ, кожні 40 секунд десь у світі одна людина скоює самогубство, більшість з них – підлітки. Так, Україна займає 21 місце в світі за рівнем самогубств [1, 20]. Однією із причин формування суїцидальної поведінки є саме високий рівень тривожності. Результати наукових досліджень свідчать про те, що кількість тривожних підлітків збільшується із кожним роком. Слід зазначити, що змінилася не тільки кількість, але і форми прояву тривожності. Можна з упевненістю сказати, що це явище модифікується разом із підлітками, воно набуває глибокого особистісного характеру.
Безумовно, окрім тривоги, існує велика кількість психологічних чинників і механізмів, котрі призводять до порушення психічного здоров’я підлітків. Проте, більшість чинників, які перешкоджають нормальному протіканню психічних процесів і, як наслідок, ефективному навчанню і вихованню пов’язані з високим рівнем тривожності. Незнання причин явища підліткової тривожності, механізмів його розвитку й модифікації, призводить до неможливості прослідковування повної картини складностей, які виникають у підлітка, а також мотивів його вчинків та дій. Через це, ускладнюється або унеможливлюється процес допомоги підлітку, який має проблеми.
Тривожністю є індивідуальна психологічна особливість людини, яка проявляється у надмірній схильності переживати сильну тривогу за відсутності значних приводів для цього. Вона є особистісним утворенням, яке пов’язане із типом темпераменту і слабкістю нервових процесів. Для тривожності є характерними не тільки психологічні симптоми, а й фізичні. В свою чергу тривога – це сукупність когнітивних, афективних і поведінкових реакцій, діяльність яких спричинена різними стресорами (як внутрішніми так і зовнішніми). Тривога виконує регуляторну й захисну функції. У підлітковому віці тривожність як риса особистості проявляється у відносинах із батьками й академічними групами. Вона виникає і закріплюється в якості особистісного утворення, тим самим підкріплюючи міжособистісний конфлікт. Необхідність вивчення теми прояву тривожності в підлітковому віці в розрізі статево-рольових відмінностей зумовлена необхідністю реалізації гендерного підходу в психолго-педагогічній практиці.
Проблемою взаємозв’язку статево-рольових відмінностей у проявах тривожності займалися такі вчені: теорія Ч. Спілбергера і сумісні з нею роботи Захарова, І. Дубровіної, В. Кисловської, Л. Божовія, К. Лебединської, В. Суворової, А. Прихожан, Н. Левітової, теорія К. Ізарда (тривожність – це сукупність фундаментальних та інших емоцій), К. Гуард (теорія диференціації емоцій), 3. Фрейд, К. Хорні (психоаналітичні теорії).
Мета дослідження: встановити статево-рольові відмінності у проявах тривожності в підлітковому віці.
Об'єкт дослідження: тривожність підлітків.
Предмет дослідження: статево-рольові особливості щодо прояву тривожності в підлітковому віці.
Гіпотеза: припускається, що існують статево-рольові відмінності під час прояву тривожності серед підлітків:
1. У дівчат підлітків вищий рівень шкільної тривожності.
2. Дівчата мають вищий рівень ситуативної тривожності, а хлопці - реактивної.
Завдання дослідження:
1. Визначити наявність рівня тривожності у підлітків обох статей.
2. Дослідити статево-рольові особливості прояву тривожності у підлітковому віці.
3. Порівняти одержані результати з загальними закономірностями розвитку афективної сфери підлітка із показниками рівня підліткової тривожності, одержаними іншими дослідниками.
4. Розробити рекомендації зі зниження та коригування рівня тривожності підлітків за умови реалізації статево-рольового підходу.
Методи та організація дослідження: методика діагностики рівня шкільної тривожності Філліпса; «Шкала ситуативної та особистісної тривожності» Ч.Д. Спілбергера – Ю.Л. Ханіна.
Характеристика вибірки: підлітки 13-15 років обох статей Запорізького навчально-виховного комплексу №111; дослідження проводилося протягом п’яти тижнів.
Наукова новизна: визначено статево-рольову специфіку прояву тривожності серед підлітків 13-15 років, розроблено рекомендації щодо коригування рівня тривожності використовуючи статево-рольовий підхід.
Практична новизна: одержані в результаті виконання курсової роботи дані щодо статево-рольових особливостей прояву тривожності дозволять надавати ґрунтовну психологічну підтримку й допомогу підліткам з боку психологів і соціальних педагогів, а також формувати відповідне корекційне і виховне середовище.
Надійність та вірогідність дослідження забезпечувалися репрезентативністю вибірки (40 учнів 8-9 класів), застосуванням методів, адекватних меті і завданням дослідження, поєднанням кількісного та якісного аналізу.