Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Кожного дня ми взнаємо багато нового, з кожним днем збагачуються наші знання. Все, про що дізнається людина, може бути надовго збережене в «кольорах» її мозку. Мозок не тільки зберігає наші знання про навколишній світ, а й має здатність за нашим бажанням відтворювати ці знання.
Процес запам’ятовування, збереження й наступного пригадування або упізнавання того, що людина раніше сприймала, переживала чи робила, називається пам’яттю. Значення пам’яті в житті людини дуже велике. Абсолютно все, що ми знаємо, вміємо, є наслідок здатності мозку запам’ятовувати й зберігати в пам’яті образи, думки, пережиті почуття, рухи та їх системи.
Пам’ять зберігає нам знання, а без знань немислимі ні плідна діяльність, ні успішне навчання.
Пам’ять, які всі інші психічні процеси, має характер діяльності. Чи запам’ятовує людина, чи згадує вона, а чи пригадує що-небудь, відтворює або взнає – завжди вона здійснює певну психічну діяльність.
У потоці сучасного життя на кожну людину обрушується лавина інформації, і нам доводиться щось запам’ятовувати, а щось «відкидати». Але інформації стає все більше і більше, що служить причиною виникнення гострих проблем (наприклад, перевантаження учнів). Якщо доросла людина випробовує скрути в запам’ятовуванні великого об’єму інформації, то дошкільникові, в якого пам’ять знаходиться на черговій стадії розвитку, запам’ятати об’ємну за змістом інформацію ще складніше.
Спочатку у дитини переважає образна пам’ять, значення якої зменшується з віком. Проте, результат запам’ятовування зазвичай вище при опорі на наочний матеріал, так що широке використання наочних засобів навчання є закономірним і ефективним.
Актуальність даної теми обумовлена тим, що у дітей з розвитком пам’яті збільшується продуктивність запам’ятовування при опорі на слова. Висока продуктивність запам’ятовування спостерігається в тих випадках, коли воно включається в діяльність, що вимагає інтелектуальної активності. Тому краще запам’ятовується те, що пов’язане з самостійними пошуками рішення, подоланням скрути – наприклад, в проблемному навчанні. Менш успішно діти запам’ятовують матеріал, даний їм в готовому вигляді.
Об’єкт дослідження: фізіологічні основи та психологічні особливості формування і розвитку пам’яті дітей дошкільного віку.
Предмет дослідження: психологічні особливості пам’яті дітей дошкільного віку.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати особливості розвитку пам’яті дітей дошкільного віку.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати фізіологічні основи та психологічні особливості формування й розвитку пам’яті дітей дошкільного віку.
2. Визначити методи та прийоми діагностики пам’яті дитини дошкільного віку.
3. Обґрунтувати організаційно-педагогічні умови для здійснення діагностики і підбору методів розвитку пам’яті дошкільників.
Методи дослідження: теоретичні: аналіз і синтез,індукція, дедукція, порівняння, класифікація; емпіричні: спостереження, бесіди, аналіз творчих робіт дітей; методи обробки та інтерпретація результатів дослідження.