Зразок роботи
ВСТУП
Важливою проблемою для підліткового віку є визначення структури мотиваційної сфери, якою керуються підлітки в практичній і в навчальній діяльності. Як відомо, що для підлітків характерна неврівноваженість психічних і нервових процесів, завищена самооцінка, бравада своїми особистісними якостями, завищене почуття дорослості, тому їм притаманні високі рівні прояву мотивів досягнення успіху і уникнення невдач любою ціною в міжособистісній взаємодії не тільки з однолітками, але й з дорослими. Тому ці види виявлених мотивів стають провідними в міжособистісній взаємодії, в процесі поводження підлітків, в спілкуванні з однолітками, в навчанні та в побутовому житті. Ця проблема мало вивчена і тому є актуальною і важливою для дослідження.
У зв'язку з потребою в соціальному визнанні та самоствердженні мотивація досягнення (орієнтація на успіх) і мотивація уникнення невдач починають грати все більш значну роль в регуляції навчальної діяльності. Мотив прагнення до успіху включається в мотивацію досягнення поряд з мотивом уникнення невдачі.
Актуальність. Мотиваційна сфера особистості завжди була предметом уваги багатьох дослідників. Зокрема, як Вісник післядипломної освіти. Як і вітчизняні (М. Заброцький, С. Занюк, Г. Костюк, С. Максименко, М. Яницький та ін.), так і зарубіжні психологи (Дж. Аткинсон, У. Барбуто, К. Клакхон, М. Рокич та ін.) мають напрацювання в галузі теоретичних основ мотивації, загальних уявлень про її механізми (М. Алексєєва, В. Моргун, С. Москвичов та ін.), досліджено взаємозв'язок мотивації з пізнавальними процесами (Т. Баларич, І. Меліхова та ін.), різними видами діяльності (М. Гусаренко, В. Шуба та ін.), а також вплив мотивації на ефективність освоєння знань (В. Мерлін, М. Матюхіна, Л. Фрідман та ін.).
Мотиваційній сфері навчання приділяли велику увагу в психологічній і педагогічній літературі (М. Алексеєва, Л. Божович, О. Ковальов, Г. Костюк,
О. Леонтьєв, В. Мерлін, С. Рубінштейн, І. Синиця, В. Сухомлинський, та ін.). Також вивчалися психологічні особливості особистості підлітків
(М. Боришевський, І. Булах, О. Пенькова, Л. Регуш, Т. Яблонська та ін.). Разом з тим, проблема мотиваційної сфери сучасних підлітків і психологічного забезпечення її формування залишається недостатньо розкритою.
Метою нашого дослідження є теоретичне дослідження мотивації досягнення успіху сучасних підлітків та особливостей її формування.
Завдання дослідження:
- визначити загальне поняття мотивації успіху в учнів як психологічного фактору
- виявити специфіку і шляхи формування мотивації у підлітків в процесі навчання
- охарактеризувати проблеми мотивації успіху сучасних підлітків
- обґрунтувати вплив сім’ї та особистості вчителя на досягнення успіху підлітків.
Для виконання поставлених завдань і досягнення мети роботи використовувалися такі теоретичні методи дослідження:
• теоретичний аналіз літератури з метою систематизації, порівняння й узагальнення даних теоретичних й експериментальних досліджень проблеми мотивації навчання підлітків;
• теоретичне моделювання з метою визначення моделі структури мотиваційної сфери навчання учнів підліткового віку.
Об'єктом курсової роботи є сучасні підлітки в процесі навчання.
Предметом виступають взаємовідносини з сім’єю та вчителями у класному колективі та мотивація сучасних підлітків.
Робота складається з вступу, розділу, висновків і списку використаних джерел.