Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Багато хто з нас у дитинстві розважався тим, що прикладали до очей кольорові скельця: ось синє скло — світ стає серйозним, суворим, сумним; жовте - мимоволі хочеться посміхнутися, все здається святковим, навіть якщо похмурий день. Несерйозне, безглузде заняття? Чи подобається людині якийсь колір, що вона думає про неї, які асоціації він в неї викликає, ні фізіологічну, ні, тим більше, фізичну оптику не цікавить, втім, як і психологію колірного сприйняття. Це, аж ніяк, не означає, що немає таких наук, яких подібні питання не становили б інтерес. Однак для більшості з них вони є другорядними (етнографія, психологія емоцій, кольорознавство тощо).
Наука, для якої вони можуть вважатися основними, називається може не зовсім вдало, психологією кольору. Її предметом є взаємозв'язки кольору та психіки. У її сферу інтересів входять вплив кольору на психічну діяльність людини, об'єктивація за допомогою кольору психічних процесів та станів, колірна психодіагностика тощо. На сьогоднішній день колірна психологія – емпірична наука. Одним із головних перешкод на шляху створення наукової теорії взаємозв'язку кольору та психіки є недостатній ступінь систематизації та узагальнення накопичених фактів, що стосуються відносини колір-психіка.
У широкому значенні колір означає складну сукупність градацій, взаємодій, мінливість тонів та відтінків. Видимий людиною колір виникає, з одного боку, під впливом об'єктивного фізичного явища - світла, з іншого - внаслідок електромагнітного випромінювання різних частот на зоровий апарат людини. Крім цих факторів, на виникнення колірного відчуття людини впливають зоровий досвід та пам'ять, фізіологічні та психологічні особливості.
Колір переживається не лише візуально, але також психологічно та символічно, тому він вивчається як найскладніший феномен багатьма фахівцями. Фізики досліджують світлові хвилі, вимірюють та класифікують кольори; хіміки створюють нові пігменти для фарб; фізіологи вивчають дію кольору на очі та мозок, а психологи – вплив кольору на психіку людини.
Безліч кольорів по-різному впливають на людину, викликаючи пригнічення або збудження нервово-психічних процесів в організмі, діючи на відчуття, сприйняття навколишніх предметів, впливаючи на поведінку, емоції, мислення, свідомість та підсвідомість. У нашій країні проблеми сприйняття дітьми кольору велику увагу приділяли такі відомі педагоги і психологи, як Л.А. Венгер, І.Д. Веньов, Г.Г. Григор'єв, З.М. Істоміна, В.С. Мухіна, Е.Г. Пілюгіна, Н.П. Сакуліна, А.М. Фонарьов та інші.
Мета роботи: дослідити особливості використання кольору як засобу впливу на емоційний стан людини.
Об’єкт роботи: колір, його характеристики, властивості і здібності.
Предмет роботи: психіка і діяльність людини під впливом кольору.
Гіпотеза роботи: кольори впливають на людину, її самопочуття, емоції і тому вона підсвідомо вбирає собі «в друзі» ті кольори, що відповідають її настрою.
Завдання роботи:
1. Розглянути поняття «колір» та «колірний тон»;
2. Проаналізувати класифікацію та властивості кольорів;
3. Дослідити ґенезу становлення й розвитку психології кольору;
4. Здійснити дослідження рівня творчої уяви за різними кольорами та образами і особливостей сприйняття кольору та особливостей емоційного стану за індивідуальними колірними перевагами у представників різних вікових груп.
Методи дослідження:
- теоретичний аналіз;
- метод опитування як метод збору первинної інформації по даній тематиці;
- емпіричні методи: тестування, метод графічного представлення даних.
Методики дослідження:
- Модифікований «Тест чорнильних плям» за Г. Роршахом (Додаток А) [17];
- Кольоротест за М. Люшером (спрощений) (Додаток Б) [7].