Зразок роботи
Вступ. Останнім часом серед молоді в міжособистісних стосунках спостерігається багато негативних явищ (конфлікт, агресія, жорстокість), які починають проявлятися в школі і продовжується в студенстві. Поведінка студентів, пов’язана з насильством, називалася знущанням, переслідуванням, залякуванням. У зарубіжній психології такі явища називаються булінгом. Незважаючи на особливу важливість, проблема булінгу у вітчизняній психологічній літературі практично не вирішується і вимагає подальших досліджень. І тому він підпорядковується собі. Така поведінка часто повторюється і є звичним явищем. Зазвичай він спрямований проти людини («жертви»), яка свідомо слабша (психологічно чи фізично), ніж особа, яка зазнає домагань («винуватець», «агресор»).
Причини такої поведінки – відмінності в групі, расі, релігії, статі, статевій орієнтації, зовнішньому вигляді, здібностях. Якщо переслідування здійснюється групою, це називається мобінгом. Насильство може статися між дітьми або вчителями стосовно студентів у навчальних закладах. Перші публікації про шкільний знущання з’явились давно, в 1905 р. К. Дюкс опублікував свою роботу з цього питання, але перші систематичні дослідження знущань належать серед інших скандинавським вчених: Д. Ольвеус, А. Пікассо, Е. Роланд, П. Гейнеман. На сьогодні Д. Ольвеус залишається найавторитетнішим дослідником проблеми знущань. Пізніше це викликало інтерес Великобританії.
Серед британських вчених слід згадати Д. Лейна, Е. Мунте, В. Ортона, Д. Таттума. У США особливу увагу проти залякування почали виявляти на початку 1990-х рр. Р. Каталано, Т. Харачі, Л. Хокінс [9, с. 160]. Цю проблему також вивчали вчені І. Бердишев, М. Бутовська, І. Кон, Є. Луценко, М. Нечаєва, К. Ткачук та ін. Незважаючи на досі недостатньо розвинений розгляд питання булінгу в українській психологічній науці, наразі інтерес до цієї проблеми активно зростає.
Об’єкт дослідження: булінг як проблема сучасного розвитку молоді.
Предмет дослідження: вплив булінгу на підлітків.
Мета дослідження: виявити основні принципи прояву булінгу в підлітковому віці, та його психологічний вплив.
Завдання дослідження:
- дослідити основні види булінгу;
- визначити основні типи булінгу серед студентів;
- дослідити основі причини булінгу, та що спонукає дітей залякувати однолітків;
- визначити основні шляхи подолання боулінгу.