Особливості пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку із спектром аутистичних порушень. (ID:793177)
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП 4
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ СПЕКТРОМ АУТИСТИЧНОГО ПОРУШЕННЯ 7
1.1.Теоретичні аспекти вивчення пізнавальної діяльності у сучасній психологічній літературі 7
1.2.Психологічні особливості дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення 14
1.3.Особливості пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення 22
Висновки до 1 розділу 27
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ СПЕКТРОМ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ 28
2.1.Аналіз взаємозалежних параметрів з ступенем аутизму 28
2.2. Висвітлення взаємозалежних параметрів з факторами «Порушення активізації пізнавальних процесів аутичної дитини», «Порушення сенсорної інтеграції аутичних дітей» 32
2.3.Обґрунтування методик та опис вибірки дослідження особливостей пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення 37
Висновки до 2 розділу 42
РОЗДІЛ 3. ПСИХОКОРЕКЦІЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ СПЕКТРОМ АУТИСТИЧНОГО ПОРУШЕННЯ 43
3.1. Розроблення психокорекційної програми оптимізації пізнавальної діяльності у дітей із спектром аутистичного порушення 43
3.2. Аналіз ефективності психокорекційної програми оптимізації пізнавальної діяльності у дітей із спектром аутистичного порушення 52
Висновки 61
Додатки 62
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 71
Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. В даний час спостерігається зростання народжуваності дітей з раннім аутизмом. Психологічний розвиток дитини з розладом аутистичного спектру відзначається значною нерівномірністю. Через складність соціальних наслідків і значних порушень соціалізації та адаптації аутизм займає особливе місце серед психічних розладів. Сама симптоматика аутистичного спектру ускладнює адаптацію дитини в соціальному середовищі, засвоєння соціальних ролей, безпосередньо пов'язаних з функціонуванням в дошкільному закладі, побудову взаємин з оточуючими людьми.
Тому актуальність нашого дослідження зумовлена необхідністю вивчення та аналізу особливостей пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку зі спектром аутистичних розладів.
Крім того, актуальність даного дослідження у цій галузі у дітей з розладами аутистичного спектру значною мірою зумовлена тим, що в сучасних умовах існує низка різноманітних протиріч між:
- значне зростання поширеності такого спектру, важлива потреба соціалізації особистості, розвитку дітей, розвитку всіх сфер особистості;
- необхідність формування теоретико-методичної системи такої роботи в практичній діяльності в різних установах.
Синдром аутистичного спектру виділяє дітей в особливу категорію, а саме дітей. Ця тема є дуже актуальною, оскільки цей спектр зустрічається у великої кількості дітей, які мають свої особливості не тільки в пізнавальній діяльності, а й в інших сферах.
Подібний аналіз наукової літератури дає підстави констатувати що, незважаючи на серйозне дослідження цього спектру, концептуальні питання з цього приводу ще недостатньо вирішені. Тому виявлені проблеми потребують подальшого дослідження, аналізу та дослідження цього питання. Відповідно, тему навчальної роботи визначено так: «Особливості пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку зі спектром аутистичних порушень».
Об’єкт дослідження – пізнавальна діяльність у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення.
Предмет дослідження- особливості пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення.
Мета дослідження – науково обґрунтувати особливості пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення.
Завдання дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз проблеми й визначити сутність особливостей пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення у психологічній та спеціальній літературі;
2. На основі узагальнення наукових джерел виділити й охарактеризувати особливості пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення;
3. Дослідити взаємозалежні параметри з ступенем аутизму;
4. Висвітлити взаємозалежні параметри з факторами «Порушення активізації пізнавальних процесів аутичної дитини», «Порушення сенсорної інтеграції аутичних дітей»;
5. Обґрунтувати методику та опис вибірки дослідження особливостей пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення;
6. Розробити психокорекційну програму оптимізації пізнавальної діяльності у дітей із спектром аутистичного порушення;
7. Проаналізувати ефективність психокорекційної програми оптимізації пізнавальної діяльності у дітей із спектром аутистичного порушення
Методи дослідження: теоретичний аналіз проблеми на базі вітчизняних та зарубіжних джерел; аналіз загальної та спеціальної літератури.
Теоретична значущість роботи полягає у вивченні особливостей пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із спектром аутистичного порушення.
Практична значущість дослідження полягає у тому, що знання про особливості пізнавальної діяльності у дітей дошкільного віку із аутистичним спектром порушення можуть безпосередньо знайти застосування у психологічній роботі, педагогічній роботі, в рамках індивідуальної та групової роботи.
Теоретико-методологічна основа дослідження: Дослідники, які займалися проблемами аутизму – Д. І. Шульженко, М. Б. Хомко, Г. М. Хворова, В. В. Тарасун та ін.
Структура роботи: Робота складається зі вступу, трьох розділів та восьми підрозділів, загальних висновків, списку використаних джерел, що налічує 45 найменувань. Загальний обсяг роботи становить 72 сторінки.
Інші роботи з даної категорії: