Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Проблема, про яку йде мова у роботі, хвилює людство вже більше десяти століть. Такий інтерес пов'язаний із доказами індивідуальних відмінностей між людьми, адже психіка кожної людини унікальна й пов'язана з особливостями біологічної та фізіологічної будови і розвитку організму, а також унікальним складом суспільних відносин. Темперамент є однією з біологічно детермінованих підструктур особистості.
У психології велика увага приділяється поняттю особистості, її психічних процесів, властивостей і станів. До головних психічних якостей людини відносяться темперамент і характер. Вони утворюють психосоціальну складову, до якої входить певний тип особистості, що проходить окремий процес соціалізації та набуває певних рис характеру й структурно-психічно обумовленого людського «Я». Важливість даної роботи полягає у визначенні таких ключових термінів, як «темперамент» та «характер».
Темперамент - це індивідуальні особливості людини, що визначають динаміку її психічних процесів і поведінки. Але неможливо вивчити і зрозуміти таке складне ціле, як характер, без виділення його окремих сторін або типових проявів (рис). Характер не «успадковується», не є вродженою якістю людини і навіть не вважається незмінною якістю. Він формується і розвивається під впливом середовища, життєвого досвіду та виховання людини. Важливими є питання формування характеру, визначення факторів і умов, що впливають на виховання його індивідуальних рис.
Аналіз останніх публікацій. На нашу думку, обрана тема є цікавою та актуальною, оскільки на сьогоднішній день є багато робіт, які розкривають проблему темпераменту та особистісних якостей людини, але не можна сказати, що світ має повні знання з цього питання. Звичайно, є деякі дані, зразки та дослідження великих психологів та фізіологів. Можливо, в майбутньому будуть дослідження, які змінять суспільне уявлення про природу психічних рис, але поки ми можемо використовувати лише наявну інформацію.
Проблему темпераменту обговорювали Гіппократ, Гален, Аристотель, А. Галлер, І. Кант, І. Павлов, Е. Кречмер, Б. Теплов, К. Юнг, Г. Айзенк, Я. Стреляу, В. Русалов та ін. Серед українських психологів дослідженням темпераменту займалася Т. О. Блюміна.
Мета курсової роботи - вивчення закономірностей впливу темпераменту на особистісні риси людини.
З огляду на мету постають наступні завдання:
- проаналізувати наукову літературу з проблеми впливу структури темпераменту на формування особистості;
- визначити закономірності розвитку рис особистості під впливом темпераменту;
- дослідити методи діагностики темпераменту та особистісних рис;
- надати психолого-педагогічні рекомендацій для вчителів, які працюють з учнями різного темпераменту.
Об’єктом дослідження є темперамент як індивідуально-психологічна властивість людини.
Предметом дослідження є значення впливу темпераменту на формування рис особистості.
Методологічна основа. Для вирішення поставлених завдань у роботі використовувались загальнонаукові методи дослідження, зокрема - аналіз, синтез та тееоретичне моделювання.