Зразок роботи
Вступ
Підлітковий період-важкий, стрімкий наповнений несподіванок час у розвитку дитини. Батьки у соціальній ситуації розвитку підлітків виступають в якості значущих осіб, у їніх руках майбутнє дитини: допомога у пізнанні себе, розвитку здібностей та талантів, знаходження свого місця під сонцем. Підлітки відкривають душу, розповідають про мрії, секрети якщо відчувають зацікавленість, відсутність розуміння та байдужість сприймається гостро. Духовний розвиток підлітка страждатиме, якщо не відчуватиме міцної опори та підтримки з боку батьків. Щирі, теплі відносини в сім’ї впливатимуть на розвиток гармонійної особистості. Адже, батьки закладають основу майбутнього своїх дітей, де вони повинні реалізуватись та бути важливою частиною суспільства.
Мета: з’ясувати чинники впливу на особливості взаємин батьків із дітьми підліткового віку.
Мету дослідження конкретизовано у таких завданнях:
- Проаналізувати наукову літературу з проблеми взаємин батьків та дітей підліткового віку;
- Визначити особливості підліткового віку, які можуть впливати на - взаємини підлітків із батьками;
- Об’єктивувати як стиль спілкування батьків із дітьми-підлітками впливає на взаємодію між ними;
- З’ясувати методи, які дозволяють покращити психологічний клімат між членами сім’ї.
Об’єкт дослідження: процес взаємодії батьків з дітьми підліткового віку .
Предмет: чинники, що впливають на взаємодію батьків та дітей підліткового віку.
Для реалізації поставлених завдань та досягнення мети використовувалися загальнонаукові методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення
РОЗДІЛ 1. ПРОБЛЕМА ВЗАЄМИН БАТЬКІВ ІЗ ДІТЬМИ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ
1.1. Психологічні особливості підліткового віку та їх вплив на спілкування підлітків із батьками
Підлітковий вік (пубертатний період) один з важливих етапів дорослішання особистості: окрім стрімко психічного розвитку, підліток досягає статевого дозрівання, активно росте скелет, збільшується маса тіла (м'язова та жирова тканина),розвиваються первинні та вторинні статеві ознаки, відбувається «гормональний сплеск», який визначає зміни у поведінці дитини. Дівчата та хлопці розпочинають виокремлювати статеву роль, усвідомлювати себе індивідами чоловічої та жіночої статі.
У школі діти обирають такі види роботи, де переважає самостійність, проте очікують похвалу, допомогу та розуміння з боку вчителів. Підліток починає усвідомлювати важливість навчання та отримання хорошої освіти для преспектив майбутнього. Окрім того, розум та кмітивість цінується серед однолітків, це своєрідна можливість самоствердження та отримання нових друзів та знайомств.
Також у цьому віці збільшується обсяг пам'яті (за рахунок появи логічного мислення), вона стає більш керованою, формується смислова логічна пам'ять, збільшується кількість прийомів запам'ятовування [1].
Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб збагатити його своїми барвами, намалювати власну картину життя, знайти себе у величезному вирі можливостей, реалізувати потенціал закладений природою, адже кожен володіє різними здібностями, у одного талант проявляється у тонкому відчутті музичного мистецтва, другий майстерно володіє пензлем, інший вміло маніпулює цифровими операціями. Здібності дитини залежать від психо-фізіологічних особливостей, які закладені генетично, а також від соціального оточення, в першу чергу сім’ї та школи.
Розвивається образність думок та сталість понять. Підліток висовує гіпотези, та здатен методом дедукції здіснювати пошукові аспекти, виконує різноманітні експеременти, щоб спростувати чи підтвердити власне припущення. Формується творче мислення.
Розвиток особистості підлітка характеризується такими психологічними особливостями:
- почуття дорослості змінює види діяльності підлітка;
- прагнуть відчувати себе потрібними для підтримки високого рівня самооцінки;
- активно засвоюється новий потік інформації;
-починають діяти самостійно, проте у вчинках та судженнях переважає імпульсивність;
- з'являється велика чутливість до засвоєння норм, цінностей, способів поведінки;
- у діяльності підлітки самостійно ставлять мету, складають план дій, підбирають засоби;
- в підлітковому віці також розвиваються специфічні особливості самосвідомості, що проявляється в самооцінці [2]. Механізмом розвитку самосвідомості підлітків є їх постійна рефлексія, тому вони часто є невдоволеними самими собою;
- піділтки деяких судженнях тверді, непохитні, інколи здаються некерованими.
- бурхливо розвивається вольова сфера підлітків. Практично усе їх життя і діяльність супроводжуються яскравими емоціями, почуттями, переживаннями, особливо у спілкуванні з однолітками протилежної статі;