Зразок роботи
ВСТУП
На сучасному етапі дослідження проблеми агресивної поведінки підлітків є одним із актуальних і дискусійних напрямів досліджень. Стрімка перебудова нашого суспільства зумовила не лише економічні та політичні зміни, а й змін моральних норм та поведінки, а особливо підростаючого покоління. Нажаль, тенденція агресивної поведінки у підлітків зростає, вони стають вразливішими та агресивнішими.
Кількість обґрунтованих наукових розвідок, присвячених проблемі агресивної поведінки підлітків, останнім часом в Україні помітно зросла. Так, в наукових доробках А. Гуггенбюль, Л. Гуцуляк, С. Шебанової, С. Крюкової, Н. Слободяник обґрунтовано деякі аспекти проблеми дитячої агресивності й визначено фактори впливу та зміст корекції агресивної поведінки піділітків. В працях М. Бутовської досліджено шляхи та способи примирення школярів після конфлікту. Інші вчені досліджували систему профілактики адиктивної поведінки (А.Запорожець, В.Качалов), асоціальної поведінки (О.Удалова) та деліквентної поведінки (Г.Вороніна, М.Глухова, М.Чуносов). Психокорекційну діяльність з агресивною поведінкою підлітків розглядали такі науковці як Г.Абрамова, Л.Алєксєєва, В.Бехтерєва, Г. Бочкарьова, М.Галагузова, І.Дубровіна, А.Лічко, Р.Овчарова та ін..
Проведений ученими науковий аналіз досліджуваного феномену висвітлює коло нез'ясованих проблем. Зокрема, нагальною є потреба визначення шляхів профілактики агресивної поведінки в середовищі підлітків, що і зумовлює вибір теми дослідження: «Профілактика агресивної поведінки підлітка».
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати психологічні особливості агресивної поведінки та експериментально перевірити ефективність психо-корекційної програми, спрямованої на профілактику проявів агресивної поведінки підлітків.
Відповідно до мети визначено такі завдання дослідження:
1. Здійснити аналіз наукових джерел за темою дослідження.
2. Розкрити причини агресивної поведінки підлітків.
3. Теоретично обґрунтувати шляхи подолання проявів агресивної поведінки в підлітковому віці.
4. Розробити комплексну програму профілактики агресивної поведінки підлітків та здійснити експериментальну перевірку її ефективності.
Об’єкт дослідження: процес корекції агресивної поведінки підлітків в умовах закладу загальної середньої освіти.
Предметом дослідження є змістово-методичне забезпечення профілактики агресивної поведінки підлітків.
Досягнення мети дослідження та розв’язання зазначених вище завдань передбачають використання комплексу взаємопов’язаних методів дослідження, а саме: теоретичних: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення та систематизація наукової літератури для з’ясування шляхів профілактики агресивної поведінки у підлітків; емпіричних: психолого-педагогічний експеримент, методику вивчення продуктів діяльності підлітків, спостереження, бесіду, психодіагностичні, психокорекційні методики, а також методи статистичної обробки даних.
В якості діагностичного інструментарію було використано комплекс методик, а саме: опитувальник А. Басса й А. Дарки; методика Q-сортування тенденцій поведінки в групі; проективна методика «Тест егоцентричних асоціацій» (ТЕА).
Експериментальна база дослідження. Дослідження проводилось на базі Криворізької гімназії № 51. В досліджені брали участь 33 учня 9 класу, з них 18 дівчаток і 15 хлопців віком від 14 до 16 років.
Структура роботи: кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел, що налічує 24 найменування та додатків. Загальний обсяг роботи складає 59 сторінок.