Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. В умовах сьогодення відбуваються значні зміни у світогляді українців, переосмислюється значущість як і суспільних, так й індивідуальних цінностей, час потребує від молоді інших нових взаємодій.
Асертивна поведінка по суті означає наявність або демонстрацію впевненої особистості, яка шанує себе та здатна відстояти власні думки й переконання, але водночас поважає думку інших. Як асертивність, так і агресивність є поведінковими якостями людини. Але головна відмінність між ними полягає в тому, що той, хто має асертивну поведінку, поважає думку інших, водночас впевнено висловлюючи власну думку, тоді як той, хто є агресивним, вважає власну думку абсолютно правильною, не поважаючи їхню думку.
Для старшокласників дуже важливо навчитися будувати стосунки з оточенням на основі конфліктологічної компетентності, бути впевненою в собі особистістю, яка спроможна протистояти маніпуляціям та конформізму, як безпринципної й некритичної покори певній моделі настановлення самосвідомості. Це дозволить в подальшому житті втілювати в життя власні цілі, прагнення, потреби, бажання, інтереси.
Проблему асертивності та асертивної поведінки описали у своїх публікаціях українські науковці: О. П. Саннікова, О. І. Санніков, Н. М. Подоляк, Л. П. Журавльова, Л.О. Ніколаєв, Л. М. Марчук, І. О. Нагаєвська , В. З. Лучків, В. В. Мойсеєнко. Підходи до вивчення конфліктності досліджували у своїх роботах Т. Ю. Ульянова, О. П. Санніковою, Л. О. Котлова, М.І. Томчук, С.М. Томчук, Л.М. Мухіна, О.В. Гречановська, Л.П. Матяш-Заяц. Асертивні тенденції конфліктності досліджували Т. Ю. Ульянова та І.В. Козич.
Вивчення сутності асертивної поведінки та рекомендацій щодо створення психологічних умов її розвитку у старшокласників набуває особливої актуальності як у соціальному, так і в наукових аспектах.
Об’єкт дослідження: асертивна поведінка особистості.
Предмет дослідження: соціально-психологічні особливості взаємозв’язку асертивної поведінки з конфліктністю серед учнів старшої школи.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та емпірично перевірити соціально-психологічні особливості взаємозв’язку асертивної поведінки з конфліктністю серед учнів старшої школи
Відповідно до поставленої мети визначено наступні завдання:
1. Проаналізувати вітчизняний та зарубіжний досвід дослідження проблеми асертивної поведінки.
2. Обґрунтувати зміст і структурні компоненти асертивної поведінки
3. Дослідити особливості взаємозв’язку асертивної поведінки з конфліктністю серед учнів старшої школи
4. Розробити методичні рекомендації щодо розвитку асертивності як складової конфліктологічної компетентності сучасного випускника.
Теоретико-методологічну основу дослідження становлять концептуальні положення, які розкривають структуру асертивності, концепції формування і розвитку асертивної поведінки (В. Капоні, Т. Новак, Е. Солтер, Ф. Зімбардо, Дж. Сміт, Т. Ю. Ульянова, І.В. Козич, Л. М. Марчук, С. А. Медвєдєва, І. О. Нагаєвська, Н. М. Подоляк тощо).
Для досягнення поставленої мети та розв’язання окреслених задач використано такі методи дослідження:
теоретичні: аналіз наукових джерел, їхній порівняльний та структурний аналіз, синтез, узагальнення та систематизація;
емпіричні:
• Методика дослідження стилю поведінки в конфлікті К. Томаса (адаптація Н.В. Гришиної)
• «Діагностика рівня конфліктності особистості» (Г. В. Ложкін, Н. І. Пов’якель)
• Тест-опитувальник «Дослідження рівнів асертивності» (модифікація В. Каппоні, Т. Новак)
• методи якісної та кількісної обробки даних, методи математичної статистики, з використанням пакетів спеціалізованих комп’ютерних програм Microsoft Office Excel 2016.
Наукова новизна одержаних результатів. Дістало подальший розвиток вивчення особливості взаємозв’язку асертивної поведінки з конфліктністю. Уперше отримано результати дослідження цього феномену цієї серед учнів старшої школи.
Практичне значення одержаних результатів.
Діагностичний інструментарій, апробований в емпіричному дослідженні,
моделює методичні засади моніторингу психологічних чинників розвитку асертивності учнів старшої школи. Рекомендації, що були розроблені після аналізу емпіричного дослідження, будуть корисними старшокласникам, педагогам та психологам старшої школи.
Структура та обсяг диплому. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків до розділів, висновків, списку використаних джерел, що налічує 25 найменувань (з них 6 – іноземною мовою). Загальний обсяг дипломної роботи містить 61 сторінку. Основний зміст викладено на 48 сторінках. Робота містить 4 таблиці та 10 рисунків.