Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Інтернет-залежність вважається однією з основних проблем сучасного суспільства. Найбільше підпадають під її вплив підлітки та молодь, для яких мережа Інтернет є джерелом для самовизначення та самоствердження, а обізнаність у новітніх Інтернет-технологіях – можливістю підкреслити власну значущість. Сьогодні молода людина, яка не має доступу до Інтернету, не відвідує соціальні мережі, може бути виключена з молодіжної групи. Зважаючи на це, перебування в мережі Інтернет часто стає в молодіжному середовищі критерієм оцінки особистості, може призвести до виникнення адикції – патологічного потягу до чогось, що збільшує ризик розвитку психічних захворювань. У даний час Інтернет-залежність розглядають на рівні з трудоголизмом, екстремальним видом спорту, фанатизмом, залежністю від мобільних телефонів, телебачення, комунікацій. Простежується взаємозв’язок між закономірностями виникнення Інтернет-залежності та закономірностями формування залежності курців, наркоманів, алкоголіків.
Проблема Інтернет-залежності заслуговує особливої уваги, оскільки саме вона розвивається найбільш масштабно і зі свого боку нагадує складний пазл, що налічує безліч складових – від залежності від соціальних мереж до кібернетичної, яка проявляється в нав’язливому захопленні відео- та комп’ютерними іграми. Актуальність досліджуваної проблеми обумовлена суперечністю між дедалі більшим поширенням інформаційно-комунікаційних технологій у освітній галузі і небезпекою формування Інтернет-залежності. Саме це і обумовило вибір теми дослідження: «Прояви інтернет-залежності у міжособистісній взаємодії студентів».
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та емпирично перевірити особливості прояву інтернет-залежності у міжособистісній взаємодії студентів.
Відповідно до мети визначено такі завдання дослідження:
1. Проаналізувати наукові підходи до розкриття феномену залежності.
2. Здійснити психологічний аналіз комп’ютерної та інтернет-залежності.
3. Розглянути особливості виникнення інтернет-залежності у студентів.
4. Провести експериментальне дослідження проявів інтернет-залежності у міжособистісній взаємодії студентів.
Об’єкт дослідження – прояви інтернет-залежності.
Предмет дослідження – особливості прояву інтернет-залежності у міжособистісній взаємодії студентів.
Концептуальна гіпотеза. Інтернет-залежність негативно впливає на міжособистісні стосункі студентів.
Для розв’язання поставлених завдань, досягнення мети використано комплекс методів наукового дослідження:
1) теоретичні – аналіз, узагальнення, систематизація загальної та спеціальної психолого-педагогічної літератури, методичних матеріалів для визначення теоретичних засад дослідження, формулювання висновків;
2) емпіричні: психодіагностичні методики: діагностика особливостей прояву інтернет-залежності у студентів («Тест Інтернет-залежності» К. Янг, опитувальник «Методика діагностики схильності до різних залежностей» (Г. Лозова),
3) статистична обробка даних для узагальнення та систематизації результатів дослідження, забезпечення переходу від якісних характеристик до їх кількісного аналізу. Обробка проводилася за U-критерій Манна-Уїтні.
Емпірична база дослідження. В досліджені приймали участь здобувачі вищої освіти, які навчаються в Університеті імені Альфреда Нобеля на другому та третьому курсах. Загальна кількість досліджуваних становила 30 осіб від 17 до 21 року.
Теоретико-методологічна основа. Проблему Інтернет-залежності досліджували: В. Бурова, А. Голдберг, О. Мартинова, Л. Роберт, К. Янг, які вважають Інтернет-залежність патологією ХХІ століття та займаються вивченням механізмів формування Інтернет-залежності. О. Мартинова в своїх дослідженнях розкриває якості Інтернету, а саме: анонімність, доступність, невидимість, безпеку, які наносять непоправну шкоду підліткам і молоді. А. Голдбергом було запропоновано діагностичні критерії визначення Інтернет-залежності. К. Янг виявила фактори, що спричиняють Інтернет-залежність та дослідила швидкість її формування. Л. Роберт описала деякі можливі психофізіологічні кореляти надмірного використання Інтернету.
Теоретична значущість одержаних результатів полягає в тому, що поглиблено та уточнено особливості прояву інтернет-залежності у студентів її вплив на міжособистісну взаємодію.
Практичне значення полягає в тому, що розроблена методика обстеження може використовуватися в практичній діяльності практичних психологів закладів освіти, реабілітаційних центрів під час роботи з даною категорією осіб.
Структура та обсяг роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, переліку використаних джерел, який налічує 30 найменувань, додатків. Повний обсяг роботи становить 48 сторінок, з яких основного тексту – 37 сторінок.