Психолого-педагогічні особливості адаптації першокласників до шкільного навчання (ID:922947)
Зміст
ВСТУП………………………………………………………………………………….3
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ АДАПТАЦІЇ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ ………………………………………………………………………...…6
1.1. Психологічна готовність дітей до школи та проблеми адаптації……………….6
1.2. Вплив ступеня готовності дитини до навчання в школі на адаптацію
до школи……………………………………………………………………………….11
1.3. Оосбливості адаптації першокласників до школи…………………………….22
РОЗДІЛ II. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ…………………………....35
2.1. Характеристика методів дослідження адаптації першокласників
до навчання в школі…………………………………………………………………35
2.2. Методи, методика та процедура емпіричного дослідження………………...39
2.3. Аналіз результатів емпіричного дослідження…………………………….…46
РОЗДІЛ III. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОЦЕСУ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ…………….59
3.1. Особливості психолого-педагогічного супроводу адаптації
першокласників до навчання в школі………………………………………………..59
3.2. Розробка корекційно-розвивальної програми для роботи з
дезадаптованими першокласниками ……………………………………………….66
ВИСНОВКИ ...................................…………………………................................77
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………...................79 ДОДАТКИ …………………….………………………………………....................87
Зразок роботи
РОЗДІЛ 2. Емпіричне дослідження адаптації першокласників до навчання в школі
2.1. Характеристика методів дослідження адаптації першокласників до навчання в школі
Дослідження адаптації першокласників грунтується на використанні різних методів, які дозволяють виявити рівень адаптації дитини до школи і побудувати певну стратегію розвивальної та корекційної роботи. Кожний такий метод повинен задовольняти ряд вимог:
а) вимір ключових параметрів адаптації і дезадаптації першокласників;
б) отримання інформації перебігу проведення дослідження, яка повинна носити не тільки конструктивний характер, а й орієнтувати психолога у причинах можливої дезадаптації;
в) час і форма проведення бути економічним [81].
До основних змін, які характеризують діагностику адаптації першокласників Е.Е. Кравцова відносить:
а) «фізіологічне налаштування організму першокласника до нових навантажень і нового режиму;
б) формування способів і прийомів навчального процесу;
в) зміна і оцінка емоційної сфери першокласника» [41, c. 64].
З метою дослідження адаптації першокласника до навчання в школі у психолого-педагогічній літературі найчастіше використовують наступні методи:
а) спостереження (параметрами являються особливості навчальної діяльності і поведінки на уроці та перерві, особливості взаємовідносин із однокласниками та вчителем: Р.В.Овчарова, Є.І.Рогов, І.В.Дубровіна);
б) проективні малюнкові методики (малювання страхів: О.І.Захаров; «Мій клас» та «Що мені подобається в школі?»: Н.Г.Лусканова; «Школа звірів»: С.Панченко; кльорово-малюнковий тест діагностики психічних станів: А.О.Прохоров та Г.Н.Генінг);
в) метод експертного оцінювання процесу адаптації (психологічний аналіз особливостей адаптації першокласників до школи: Л.М.Ковальова; карта спостережень: Д.Скотт; методика експертної оцінки адаптованості дитини до школи: В.І.Чирков, О.Л.Соколова, О.В.Сорокіна; карта адаптації першокласників: А.А.Лєскова);
г) анкетування (аналіз адаптації через визначення особливостей шкільної мотивації – анкета «Рівень шкільної мотивації та адаптації»: Н.Г.Лусканова; анкета «Визначення рівня шкільної мотивації»: Р.В.Овчрова та рівня готовності до шкільного навчання – методика готовності до шкільного навчання Ю.З.Гільбуха; тест А.Керна-І.Їрасека).
В даному дослідженні були використані наступні методи: спостереження, анкетування, аналіз продуктів дослідження, метод математичної обробки даних, бесіда, проектна діяльність. В сукупності ці методи нам допогли краще зорієнтуватися у визначенні типу адаптації першокласників.
Існує декілька варіантів спостереження. Зовнішнє спостереження - це спосіб збору даних про психологію і поведінку людини шляхом прямого спостереження за нею. Внутрішнє спостереження, або самоспостереження, застосовується тоді, коли психолог-дослідник ставить перед собою завдання вивчити явище, що його цікавить, у тому вигляді, в якому воно безпосередньо відтворюється в його свідомості. Внутрішньо сприймаючи відповідне явище, психолог наче спостерігає за ним (наприклад, за своїми уявами, почуттями, думками, переживаннями) або користується аналогічними даними, що повідомляються йому іншими людьми, які самі ведуть інтроспектування за його завданням [81]. В нашому випадку застосовувалось внутрішнє спостереження (спостреження за уявами, почуттями, думками, переживаннями учнів під час проектної діяльності).
Метод анкетування допоміг визначити, на думку батьків, рівень адаптації дітей до школи (анкета для батьків). Анкета - набір запитань, кожне з яких
Інші роботи з даної категорії: