Зразок роботи
Вступ
Сучасний світ та нові освітні технології задають стрімкий темп для інтеграції підростаючого покоління. Суспільство вимагає зростаючої особистості високої соціальної компетентності, здатності до самоорганізації та постійного саморозвитку. У зв'язку з цим, підвищується рівень ризику проблем с соціалізацією, а також проявом різних форм девіантної поведінки.
У суспільстві існує така проблема, як девіантне поведінка особистості, обумовлена масштабністю, глобальністю і різноманіттям її проявів. У сучасному світі, під час кризи офіційних структур, які організовують дозвілля молоді, ця проблема набуває особливої гостроти. Найчастіше проблема девіантної поведінки проявляється у підлітковому віці.
Під девіантною поведінкою мають на увазі соціальну поведінку, яка не відповідає встановленим у суспільстві нормам. Проблеми неблагополучного розвитку особистості, її відхилень простежуються у всіх періодах онтогенезу людини, але найнебезпечнішим періодом розвитку різноманітних девіацій вважається саме підлітковий вік. Підлітки, схильні до девіантних форм поведінки, представляють групу підвищеного соціального ризику, тому дана проблема в даний час набуває комплексного та міждисциплінарного характеру.
Вчені вважають, що до девіантної поведінки приводять такі особливості розвитку, як: потяг до протесту та опору; підвищений егоцентризм; амбівалентний характер; прагнення до ризику та невідомого; загострена потяг до дорослішання; незрілість моральних переконань; болісне реагування на вікові зміни; схильність перебільшувати ступінь складності проблем; криза ідентичності; деперсоналізація та дереалізація у сприйнятті себе та навколишнього світу; негативна або несформована «Я-концепція»; гіпертрофовані поведінкові реакції; низька переносимість труднощів [5].
Найбільш поширеними формами прояву девіантної поведінки в підлітковому віці є: бродяжництво, відходи з дому, прогули школи або відмова від навчання, агресивна поведінка, брехня, субкультурні девіації (сленг, татуювання, шрамування), злослів'я, злодійство, здирництво, жебракування [3].
При вивченні девіантної поведінки підлітків необхідне охоплення широкого спектра соціально-психологічних проблем, тому зростає необхідність пошуку ефективних заходів соціального контролю (превентивні, профілактичні, корекційні, реабілітаційні та ін.) підлітків, схильних до девіантної поведінки. Цей факт свідчить про актуальність психолого-педагогічного супроводу підлітків, схильних до девіантної поведінки. Дані положення вимагають реагування з боку освітньої установи, зокрема організації комплексної та систематичної роботи з супроводу підлітків, схильних до девіантної поведінки.
Метою даної роботи є вивчення в теоретичному та експериментальному плані психолого-педагогічного супроводу підлітків, схильних до проблем с соціалізацією.
Об'єкт дослідження: проблеми с соціалізацією в підлітковому віці.
Предмет дослідження: психолого-педагогічний супровід підлітків з проблемами соціалізації.
Завдання дослідження:
1. Розглянути соціалізацію як соціально-психологічне явище.
2. Виокремити психологічні особливості підліткового віку.
3. Виявити проблеми соціалізації в підлітковому віці
4. Розглянути девіантну поведінку як одну із проблем соціалізації підлітків.
5. Провести експериментальне вивчення схильності до девіантної поведінки підлітків та описати систему їх психологічного супроводу.