Зразок роботи
ВСТУП
Чай - один з найпоширеніших напоїв на земній кулі. Сьогодні його споживачами щоденно є біля трьох мільярдів чоловік. З китайської «чай» означає «молодий листочок», саме китайці відкрили світові кущ чаю ще майже 5 тисяч років тому.
Про корисні властивості чаю можна говорити годинами. У правильно приготованій заварці міститься біля 150-ти корисних речовин, більшість з яких не руйнується навіть у гарячій воді. Найбільш відомими з них є таніни та катехіни. Тонізуючу дію чаю обумовлює наявність у ньому алкалоїдів - кофеїну та теоброміну. Фтор, що міститься у чаї, зміцнює тверді тканини зубів, а глютамінова кислота заспокоює нервову систему. Чай виводить з організму важкі метали, оздоровлює нирки, шлунок і є чудовим стимулюючим засобом при застуді. Звісно, всі ці корисні речовини містяться лише у чаях високої якості.
Про те, що ринок чаю в Україні перестав рости, говорять практично з початку чайного сезону 2010-2011 р. Тенденція підвищення вагового показника, що намітилася в останні роки, завмерла на позначці 18-20 тис. тонн на рік. У той же час, грошовий показник продовжує збільшуватися, що зайвий раз підтверджує факт зміни споживчих пріоритетів на користь дорогого якісного чаю .
Таким чином, українець у середньому споживає близько 400-450 г чаю щорічно й витрачає більше однієї третини витрат на гарячі напої й близько 1% від всіх середньомісячних витрат - на продукти харчування й саме необхідне.
За відомостями операторів ринку, яких-небудь істотних змін у ринковій кон’юнктурі останнім часом не спостерігалося: чорний чай, як і раніше, міцно утримує лідерські позиції, але частка його знижується (у той же час сегмент чорного чаю з добавками збільшується). Також продовжує рости частка зеленого й трав’яного чаю. Відзначено й стрімке зростання частки чаю у пакетиках. За останні півтора року цей сегмент збільшився на 20% і сьогодні займає 20-25% ринку в кількісному й 35% - у грошовому вираженні. Частка гранульованого й змішаного чаїв залишилася колишньою.
Загалом ринок чаю останніми роками є майже стабільним, спостерігається лише невелике його зростання за рахунок збільшення вартості чаю та збільшення сегменту преміум-класу. Також розвивається сегмент пакетованих чаїв. Але спостерігаються і негативні тенденції ринкових змін. По-перше, ускладнило ситуацію на ринку зниження митних зборів на ввезення фасованого чаю в Україну. В результаті, зимою 2012 р. з’явилось ще більша кількість марок-одноденок, які, намагаючись якомога швидше збути свою продукцію, часто надають споживачам недостовірну інформацію, що псує репутацію марок-лідерів. Успішно працювати на ринку можуть лише ті компанії, що наділяють значної уваги рекламній та PR-підтримці продажу. Також внаслідок зміни митного законодавства знизилась інвестиційна привабливість українського чайного ринку. Оператори тепер менше зацікавлені створювати та розвивати виробництво чаю в Україні, надаючи перевагу ввозити фасований чай з-за кордону.
Станом на березень 2014 року співвідношення пакетованих та листових чаїв на українському ринку за різними оцінками складає від 30:70 до 40:60 відповідно. Частка пакетованих чаїв продовжує зростати, що пояснюється як збільшенням платоспроможності споживачів, так і розширенням асортименту зі сторони виробників.
Актуальність даної роботи полягає в тому, що чай є продуктом, попит на який постійно зростає, і асортимент його дуже широкий. Весь чорний байховий чай - це чай імпортного походження, що створює небезпеку появи великої кількості фальсифікованого товару. Тому нами розглянуто можливості фальсифікації чаю, що є актуальним через поширеність підробок в наш час .
Об’єктом досліджень є чорний байховий чай що реалізується на ринку м. Полтава.
Предметом дослідження є товарознавчі характеристики чаю, експертиза якості, якість та конкурентоспроможність чаю, організація товароруху в торговельній діяльності.
Мета курсової роботи - дослідити товарознавчі характеристики чорного байхового чаю, асортимент, якість, конкурентоспроможність в роздрібній торговельній мережі міста Полтава.
Відповідно до мети роботи необхідно було вирішити наступні задачі:
• провести аналітичний огляд літератури і освітити наступні аспекти чорного чаю, як цінного харчового продукту, так і товару на ринку.
• провести аналіз світового та вітчизняного ринку ароматизованого чорного байхового чаю;
• дослідити організацію товароруху чаю в торговельній діяльності;
• оцінити якість ароматизованого чорного байхового чаю за органолептичними та фізико-хімічними показниками;
• зробити висновки і пропозиції за результатами досліджень.