Зразок роботи
ВСТУП
Туристична сфера з кожним роком зазнає все більшого розвитку і поряд з цим зростає її значення як чинника соціально-економічної інтеграції держави у світовий туристичний простір. За цих умов, стратегічними завданнями для підприємств туристичної індустрії в Україні є підвищення конкурентоспроможності вітчизняного туристичного продукту до міжнародного рівня, комплексний розвиток інфраструктури галузі при одночасному максимальному збереженні та відновленні історико-культурної спадщини.
Однак, наявний туристичний потенціал держави використовується нераціонально та не в повному обсязі. Вітчизняні туристичні підприємства потребують розробки і впровадження передових методів ефективного маркетингового управління, що спряли б реалізації потенціалу підприємств, посиленню їх конкурентних позицій, досягнути чого стає можливим лише орієнтуючись на потреби ринку, а не на власні інтереси у маркетинговій концепції підприємств.
Вивченням специфіки туристичної сфери на теренах вітчизняної економіки займалося безліч науковців. Найбільш характерні дослідження проведені О. В. Апілат, М. Борущак , В. Ф. Кифяком, В. Т. Списак, Т. І. Ткаченко, Л. М. Шульгіною та ін. Найістотніший внесок у дослідження особливостей процесу споживчого вибору у туристичній сфері здійснили праці А. С. Близнюк, А. І. Зінченко, Ю. Робула, І. Я. Хамуляк, Л. Шульгіної та ін.
Серед численних досліджень, у рамках яких робилися спроби визначення пріоритетних конкурентних переваг і систематизації факторів формування поведінки споживачів, все ж, залишаються невирішеними питання визначення важелів впливу на купівельну поведінку на рівні туристичних підприємств та інструментів врегулювання пропозиції відповідно запитам ринку через дію конкретних механізмів, ефективне використання яких дозволить досягнути бажаного рівня рентабельності діяльності підприємств на ринку.
2.1. Розвиток туризму в Україні
Процес становлення туристичного ринку в Україні протягом останніх років в Україні зумовив, з одного боку, швидке насичення ринку туризму, збільшення кількості туристичних фірм, якісних та кількісних показників їхньої діяльності. З іншого, останнім часом на туристичному ринку України має місце високий ступінь мінливості ринкової ситуації в умовах економічної кризи, суттєві сезонні коливання попиту на туристичні послуги, посилення конкуренції, обмеженість ресурсів і таке інше, що призводить до виникнення складних управлінських проблем на туристичних підприємствах.
Незважаючи існуючі кризові явища, які в майбутньому впливатимуть на попит та використання пропозицій на туристичному ринку, експерти прогнозують перспективу подальшого розвитку галузі туризму.
Реалізація державної політики розвитку туризму здійснюється шляхом:
• визначення пріоритетних напрямів туристичної діяльності;
• відновлення та охорони туристичних ресурсів;
• залучення громадян до раціонального використання вільного часу;
• удосконалення нормативно-правової та податкової бази туризму, адаптації її до світових стандартів і контролю за дотриманням законодавства;
• запровадження пільгових умов для малозабезпечених верств населення;
• стимулювання інвестицій у туризм і розвиток туристичних ресурсів
• гарантії безпеки туристів, захисту їхніх прав, інтересів і майна;
• організації й розвитку системи наукового забезпечення туризму, підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації кадрів у сфері туризму;
• ліцензування туристичної діяльності, стандартизації та сертифікації туристичних послуг, визначення кваліфікаційних вимог до посад фахівців туристичного супроводу тощо;
• встановлення єдиної системи статистичного обліку та звітності у сфері туризму та курортно-рекреаційного комплексу;
• розвитку співробітництва із закордонними країнами і міжнародними туристичними організаціями;
• участі в розробленні та реалізації міжнародних програм розвитку туризму тощо [15].
Необхідною умовою функціонування туристичної індустрії є стабільна політична обстановка в країні. Серед факторів, які чинять вплив на розвиток туризму слід виділити ті, що пов'язані з політичною, законодавчо-правовою та соціально-економічною ситуацією в країні та світі (рис. 2.1).