Зміст
Вступ
РОЗДІЛ І. Розвиток туристичної індустрії та готельно- ресторанного бізнесу
1.1. Коротка історія ресторанного бізнесу
1.2. Система громадського харчування
1.3. Сучасна індустрія харчування
1.4. Ризик в ресторанному бізнесі
1.5. Аналіз динаміки і основні тенденції розвитку туризму в Україні
РОЗДІЛ ІІ. Організація ресторанного бізнесу
2.1. Класифікація ресторанів
2.2. Обладнання та дизайн ресторану
2.3. Оформлення і організація приміщення
2.4. Бар
2.4.1. Що необхідно мати в барі
2.4.2. Алкогольні напої
2.5. Кухня
2.5.1. Значення кухні в ресторані
2.5.2. Обслуговуючий персонал
2.5.3. Розробка меню
2.6. Обідній зал
2.6.1. Музика
2.6.2. Вентиляція, опалювання і прибирання
2.6.3. Оформлення меню
2.6.4. Обов’язки обслуговуючого персоналу
2.6.5. Оплата
2.7. Обслуговування в готелях
2.8. Гігієна, санітарія, безпека
2.8.1. Джерела отруєнь
2.8.2. Чистота
2.8.3. Правила особистої гігієни обслуговуючого персоналу
2.9. Зв’язки з громадськістю
2.9.1. Необхідність реклами в готельно-ресторанному бізнесі
2.9.2. Засоби, що вживаються в рекламі
РОЗДІЛ ІІІ. Готельно-ресторанна галузь України
3.1. Проблема глобальної та регіональної конкурентноспроможності України у готельно-ресторанній справі
3.2. Аналіз проблеми
3.3. Шляхи підвищення конкурентноспроможності, обґрунтування пропозицій та вибір альтернатив
3.4. Здійснення пропозицій урядовими та неурядовими організаціями
Висновки
Список використаної літератури
З кожним роком туристична галузь набуває все більшого значення в розвитку національної економіки. Тільки минулого року держбюджет поповнився на 380 млн. грн. за рахунок туристичних послуг, на 20% в порівнянні з 2003 р. збільшилася кількість іноземців, що відвідали нашу країну. Проте якість послуг, що надаються вітчизняними готелями та ресторанами ще не назвеш європейськими.
За офіційними даними, Україна займає 22-е місце в рейтингу кращих туристичних країн світу (Росія – 12-е, Чехія – 13-е, Туреччина – 19-е). Туристична галузь в Україні є п'ятою по значущості складовою бюджету після промисловості, транспорту, ремонту обладнання, зв'язку і видобутку корисних копалин. При удосконаленні законодавства туристична галузь може приносити державі близько 8 млрд. грн. щорічно.
Сьогодні в туристичній і курортній галузях України налічується близько 8 тис. підприємств, з яких 3500 – суб'єктів туристичної діяльності, більше 1200 готелів, більше 3200 санаторно-курортних і оздоровчих закладів.
В Україні є конкурентноздатними 4-х – 5-ти зіркові готелі та рідко приватні 3-х зіркові, щодо ресторанної галузі можна сказати, що ресторани є конкурентноздатними у своїй ціновій групі, зважаючи на велику кількість учасників та суворі правила.
За умов жорсткої конкуренції і ресторани, і готелі змушені запроваджувати інновації, шукати свою неповторну особливість, забезпечувати собі постійних клієнтів різного роду заохоченнями та підвищувати рівень сервісу.
Враховуючи не зовсім задовільний стан надання готельно-ресторанних послуг туристам, перш за все слід приділити увагу вдосконаленню нормативно-правової бази у сфері туристичної діяльності, зокрема Закону України «Про туризм» (у частині посилення захисту прав споживачів). Необхідне впровадження страхування соціальної відповідальності готельних підприємств, санаторно-курортних і оздоровчих установ, а також закладів громадського харчування. Перед початком нового туристичного і оздоровчого сезону необхідно проводити семінари-наради з керівниками оздоровчих установ, готелів, ресторанів по вивченню і застосуванню основних нормативно-правових актів в цих сферах, впровадженню інноваційних методів щодо обслуговування туристів.
Видачу дозволів для роботи в сфері готельно-ресторанного бізнесу слід проводити за умови проходження обов'язкової сертифікації, наявності необхідної нормативно-технологічної документації, відповідної матеріально-технічної бази і кваліфікації обслуговуючого персоналу. Постачання продуктами харчування і сировиною проводити безпосередньо від виробників за наявності відповідних документів, які засвідчують їх якість і безпеку.
Підвищення вимог до ліцензування туристичної діяльності і сертифікації туристичних, готельних послуг і послуг харчування примусить підприємства переглянути кадрову політику: тобто зорієнтуватися на перепідготовку і підвищення кваліфікації своїх працівників з метою підвищення якості обслуговування.
Сьогодні ми повинні об'єднати зусилля для того, щоб підняти вітчизняну сферу готельно-ресторанного бізнесу до міжнародного рівня.
Підсумовуючи вище зазначене, необхідно сказати, що лише розвиток туризму, рекреації, освіти в галузі готельно-ресторанного бізнесу, мінімальне втручання держави (лише у проблемних питаннях тарифів, стандартів, готельного збору), налагодження системи постачання, транспорту та сфери послуг матиме результатом розвиток готельно-ресторанної галузі, а постійне запровадження інновацій, інвестиції та жорстка конкуренція - збільшення рівня її глобальної та регіональної конкурентноздатності.