Зразок роботи
Розділ 3. Обґрунтування напрямів розвитку гастрономічного туризму Греції в умовах явищ конвергенції та глобалізації туристичного ринку
3.1. Перспективи розвитку винного туризму в Греції з урахуванням сучасних світових туристичних трендів
Сучасні туристи хочуть не тільки подивитися і послухати, але і «відчути на смак» те місце, яке відвідують. Також, майже всі туристи харчуються під час подорожі. Саме їжа є важливим засобом проникнення в іншу культуру і дозволяє відчути це «інше» не тільки на інтелектуальному, а й на чуттєвому рівні. Місцева їжа є основним атрибутом місця дестинації, додаючи відчуттів до загального туристичного враження. Це робить їжу невід'ємною частиною туристичного виробництва і споживання, збільшуючи її роль в успішному розвитку цілої туристичної індустрії.
Явище, яке сьогодні називають гастрономічним (кулінарним) туризмом, аж ніяк не нове: воно з'явилося багато століть назад. Ще під час зародження міжнародної торгівлі купці здійснювали близькі і далекі поїздки для придбання різних товарів, в тому числі дивовижних ласощів, спецій і напоїв. Розвиток більш сучасних технологій виробництва, зберігання і транспортування продуктів харчування спростило цю задачу [92].
За прогнозами Всесвітньої туристської організації (ЮНВТО) розвиток гастрономічного туризму, і винного, зокрема, незабаром стане одним з найпопулярніших на ринку туристичних послуг.
В сучасних умовах економічного розвитку винний туризм інтенсивно розвивається в різних регіонах світу та Європи зокрема. Він є джерелом значних прибутків, оскільки може поєднуватися з усіма іншими видами туризму й може слугувати доповненням туристичних програм та маршрутів для дорослих рекреантів. Окрім того, його значення посилюється й в культурно-пізнавальному та гастрономічному плані. Адже виноробство є давньою господарчо-етнічною традицією. Тому кожна країна завдяки винному туризму може популяризувати свою культуру, звичаї, національну специфіку господарства та гастрономічних інтересів. Це також стимулює розвиток відсталих аграрних районів Європи й світу загалом та зумовлює притік коштів до місцевих бюджетів, що є актуальним і для Греції. За повідомленнями світових інформаційних агентств популярність винного туризму продовжує зростати. На сьогодні прибутковість цього бізнесу в Європі становить близько 2,5 мільярдів євро на рік, у Каліфорнії – 1,5 млрд долларів. Тільки в Італії налічується приблизно п'ять мільйонів активних винних туристів. Експерти вважають, що винний туризм використовує тільки 20% потенціалу та може легко подвоїти обороти в найближчому майбутньому [1].
Фахівці відмічають, що організація винного туризму є позитивним моментом діяльності в період економічної кризи, не потребує значних інвестицій і швидко окупається в коротко- та середньостроковій перспективі.
На сьогодні у всіх виноробних регіонах світу вважають доцільним розвивати і підтримувати цей вид тематичного туризму відповідно, рекламувати продукцію місцевих виробників алкогольних напоїв та просувати місцевий туристичний продукт, одержуючи додаткові економічні та соціальні вигоди від туристів – поціновувачів вина.
Європейський регіон завдяки унікальним географічним, кліматичним, природним умовам, історичним, культурним і політичним обставинам займає ключові позиції у світовому соціально-економічному прогресі, зокрема є лідером за кількістю туристичних прибуттів та є найбільшим у світі виробником і експортером вин високої якості. Туристів у цей регіон приваблюють не лише численні пам’ятки історії та культури, але й європейська кухня та вина.
Найбільший інтерес у професіоналів і любителів викликають винні тури до традиційних європейських винних регіонів, які є батьківщиною всесвітньо відомих технологій вініфікації, сортів винограду, марок вина та інших алкогольних напоїв – шампанського, коньяку, хересу, мадери. Відвідування виноробних регіонів Європи зазвичай супроводжується тематичними екскурсіями: оглядами стародавніх замків, виноградників і льохів, знайомством з унікальними колекціями вин, народними та виробничими традиціями, фестивалями, театралізованими дійствами тощо. Найбільшими виробниками вина у Європейському регіоні та найпривабливішими дестинаціями винного туризму є Італія, Франція, Іспанія, Португалія, Німеччина, Греція, Австрія, Угорщина.
Франція, яка багато років є світовим лідером виробництва вина та мистецтва виноробства, займає лідируючі позиції на ринку винного туризму. Сотні французьких замків-шато – виноробних господарств, що виробляють цінні оригінальні вина, відкривають двері своїх винних підвалів для тисяч туристів. Кожен рік Францію відвідує понад 80 млн. туристів, які розкуповують понад 30 % місцевих вин, поширюючи славу французьких виноробів. Винні тури по Франції поширені в усіх регіонах, вони включають як відвідування великих виноробних підприємств, так і невеликих винних господарств, які пропонують унікальні авторські вина [6].
Італія – один з основних туристичних регіонів світу. Це мальовнича країна з сприятливими природно-кліматичними умовами, наявністю широкого морського узбережжя, багата величезною кількістю історико-архітектурних і культурних пам'яток. Це приваблює в країну величезну кількість туристів з усіх регіонів та країн світу. За даними ЮНВТО, кількість міжнародних відвідувачів цієї країни перевищує 48 млн. туристичних прибуттів, що забезпечує стабільне місце в п’ятірці лідерів світового туризму. До найбільш відвідуваних місць відносяться Рим, Флоренція, Венеція, Капрі, Неаполь, Мілан, Сорренто та інші.
Італія є одним зі світових центрів винного туризму: його історія тут налічує вже майже сто років, а кількість туристів, які відвідують італійські виноробні за рік, тільки для одного господарства може перевищувати 10 тис.осіб. Саме італійці зуміли перетворити свої виноробні та винні підвали в туристичні атракції, тут прокладено перші «винні шляхи» – спеціальні маршрути для туристів, наприклад, «Strada di Chianti», «Strada del Vino». Ці винні шляхи проходять виноробними регіонами, яких у Італії налічується 20, а саме: Пьемонт, Лігурія, Ломбардія, Емілія-Романья, Тоскана, Умбрія, Марке, Калабрія, Сицілія, Венето та ін. На сьогодні в Італії налічується близько 130 винних маршрутів різної протяжності та наповненості [46].
Іспанія посідає четверте місце у рейтингу туристичної конкурентоспроможності Світового економічного форуму і демонструє значну позитивну динаміку. Ця країна утримує світове лідерство за кількістю та різноманітністю культурних ресурсів завдяки численним об'єктам, внесених до Списк у Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, 54 найменування, це становить 4,5 % від загального числа. Сьогодні в Іспанії зареєстровано 39 виноробних регіонів на материку та два острівних. З них можна виділити три регіони, котрі необхідно відвідати, щоб відчути смак справжнього іспанського вина – це Ріоха (Rioja), Ріберадель Дуеро (Riberadel Duero) і Пенедес (Penedes).
В Іспанії варто відвідати королівства Кастілья і Ліон. Це найбільший регіон виробництва іспанських вин, тут розташовано близько 200 виноробень, від самих маленьких до великих [79].
У Німеччині офіційно виділено 13 виноробних регіонів: Ар, Мігельрейн, Мозель-Саар-Рувер, Нае, Рейнгессен, Пфальц, Рейнгау, Хессіше Бергштрассе, Баден, Вюртенберг, Заале-Унштруд та Саксонія. Кожен з регіонів має свій стиль вина, який визначається рельєфом, кліматом, типом ґрунтів, сортами винограду тощо. Для туристів, охочих познайомитися з витоками виноградарства в у будь-якому містечку чекають цікаві атракції. У містечку Бад
-Дюркхайм (Bad Durkheim) можна побачити найбільшу винну бочку у світі,
яка вмістила б 1,7 мільйонів літрів вина, якби не перетворилася в наші дні
на ресторан на 650 гостей. У цьому курортному містечку щороку восени
відзначається найбільше свято вина Durkheimer Wurstmarkt.