Зразок роботи
1.1. Поняття «філософія освіти»
Філософія освіти (англ. Philosophy of education) — галузь філософського знання, що має своїм предметом освіту. Веде відлік своєї історії як окремої дисципліни з початку XX століття. Родоначальником філософії освіти в світі вважається англо-американський філософ Джон Дьюї [2]
Філософія освіти — галузь філософії, що вивчає сутність, цінності та філософські засади освіти. Вона аналізує філософські проблеми, пов'язані з освітою, такі як її природа, мета, цілі, зміст, процес та результати. Філософія освіти досліджує філософські концепції та принципи, що лежать в основі освітньої системи та впливають на формування особистості. Вона також вивчає роль освіти у суспільстві, взаємозв'язок освіти з іншими філософськими категоріями, етичні та моральні аспекти освіти, а також сприяє формуванню освітніх концепцій та поліпшенню системи освіти. Філософія освіти впливає на розвиток освітніх політик, практик та допомагає виробляти кращі підходи до навчання й виховання [5]
В англомовних країнах філософія освіти в даний час — це галузь з усталеним дисциплінарним статусом, представлена в університетах окремими кафедрами, перш за все, на факультетах філософії та в ряді випадків в Colleges of education («факультетах освіти»). [2].
По суті, ілософія освіти представляє собою галузь філософського мислення, яка зосереджується на вивченні освітнього процесу. Ця дисципліна формує світоглядну парадигму, яка допомагає працівникам освіти зрозуміти суть освітньої діяльності та спрямовує сучасні освітні моделі на досягнення певних якісних результатів.
Сучасне суспільство, перейшовши у третє тисячоліття, відступило від перших принципів Просвітництва, які були закладені в основу європейської та американської систем освіти. Багато з цих принципів досі використовуються у державних системах освіти у США, Франції, Німеччині, Італії, Україні та інших країнах. Нові покоління у Європі та Америці виховуються на ідеї про важливу роль науки та розуму у пізнанні природного порядку та необхідність поширення знань і культури.
Проте світ навколо нас постійно еволюціонує, і разом з ним міняються і люди та суспільство. Щоб відповідати новим тенденціям розвитку суспільства, забезпечувати спадкоємність між поколіннями та забезпечити якісний розвиток нових поколінь, система освіти повинна постійно вдосконалюватися. Тому синтез сучасних концепцій у філософії освіти є постійно актуальним і необхідним, а сучасній філософії освіти потрібні масштабні міждисциплінарні дослідження [3].
Філософія освіти представлена широким спектром концепцій та підходів. Її можна розглядати як сферу філософського дослідження або як компонент системного мислення філософів, що застосовує їхні ідеї до однієї з галузей соціокультурної дійсності. З іншого боку, з'явлення філософії освіти можна пояснити кризою традиційних форм освіти у сучасному світі. Крім цього, філософію освіти можна розглядати як умовний термін, що відображає певний набір індивідуальних уявлень про проблеми освіти на рівні педагогічної свідомості. Іншими словами, кожній людині, яка займається педагогічною діяльністю, властива своя, унікальна "філософія освіти" [2]. Однак, узагальнено, основні концепції філософії освіти можна умовно розділити на чотири групи відповідно до "чистих" філософських систем: реалізму, ідеалізму, прагматизму та екзистенціалізму.