Зразок роботи
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ В УКРАЇНІ
1.1 Сутнісно-функціональна характеристика податкової системи
Взявши курс на євроінтеграцію, Україна зобов’язалась поступово здійснювати життєво необхідне реформування держави з метою приведення її у відповідність із загальноприйнятими стандартами Європейського Союзу, що не оминуло і сферу оподаткування нашої країни. Одним із першочергових напрямів є реформування податкової системи України, оскільки вона відіграє важливу роль в економіці країни, особливо в сучасних умовах.
Підходів до трактування теоретичної і практичної сутності податкової системи є багато. Так, на думку І. О. Лютого, податкова система – це сукупність
встановлених у країні податків, які взаємопов’язані між собою, органічно доповнюють один одного, не заходять у суперечність із системою в цілому та іншими її елементами [36, c. 23].
Л.О. Миргородська трактує податкову систему як сукупність встановлених у країні податків, зборів і платежів; принципів та методів їх встановлення, зміни чи скасування дій, що забезпечують їх сплату, контроль та відповідальність за порушення податкового законодавства [34, c. 78].
Проте, з нашої точки зору, найбільш широко розкриває сутність податкової системи твердження В. Г. Баранової, а саме, що податкова система – це сукупність загальнодержавних та місцевих податків і зборів, які справляються в установленому законодавством порядку; регламентована нормами фінансового права, закріпленими в законах та інших нормативно-правових актах з питань оподаткування, сукупність податкових відносин, що опосередковуються фінансовими органами, які забезпечують адміністрування податків і проявляються в конкретних формах оподаткування [13, c. 47].
Відповідно до статті 6 Податкового кодексу України податкова система це сукупність загальнодержавних та місцевих податків та зборів, що справляються в установленому Податковим кодексом порядку.
Отже податкова система – це складна і багатогранна структура, значення якої для держави є надважливе, оскільки податки є основним джерелом наповнення бюджету. Та, як і будь-яка структура, вона базується на конкретних засадах (принципах) функціонування. Одним із перших, хто визначив і обґрунтував принципи, на яких повинна базуватися ефективна податкова система, був – Адам Сміт. Його ідеї вказані на рис. 1.1 полягають у наступному [16, c. 108]:
Рис. 1.1 Принципи податкової системи визначені А. Сміттом
Джерело: [16, с. 109]
Загалом на його думку, ідеальна податкова система підлаштовуватиметься під платника податків, буде рівномірно й мінімально обкладати всіх платників податків податковим навантаженням, тобто, щоб їхня співпраця була взаємовигідною.
Кожна країна світу намагається максимально наблизитися до таких критеріїв, але навіть провідні податкові системи США чи то навіть Сінгапуру, на жаль, не змогли їх реалізувати в ідеалі. Україна теж не стала винятком, визначивши схожі принципи у Податковому кодексі України [2], але реалізувати їх хоча б у подібному варіанті не змогла до сьогодні.
Відповідно до статті 4 Податкового кодексу основними принципами податкового законодавства є:
- загальність оподаткування - кожна особа зобов'язана сплачувати встановлені Податковим кодексом, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями Податкового кодексу;
- рівність усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації - забезпечення однакового підходу до всіх платників податків незалежно від соціальної, расової, національної, релігійної приналежності, форми власності юридичної особи, громадянства фізичної особи, місця походження капіталу;
- невідворотність настання визначеної законом відповідальності у разі порушення податкового законодавства;
- презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу;
- фіскальна достатність - встановлення податків та зборів з урахуванням необхідності досягнення збалансованості витрат бюджету з його надходженнями;
- соціальна справедливість - установлення податків та зборів відповідно до платоспроможності платників податків;
- економічність оподаткування - установлення податків та зборів, обсяг надходжень від сплати яких до бюджету значно перевищує витрати на їх адміністрування;
- нейтральність оподаткування - установлення податків та зборів у спосіб, який не впливає на збільшення або зменшення конкурентоздатності платника податків;
- стабільність - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року;
- рівномірність та зручність сплати - установлення строків сплати податків та зборів, виходячи із необхідності забезпечення своєчасного надходження коштів до бюджетів для здійснення витрат бюджету та зручності їх сплати платниками;
- єдиний підхід до встановлення податків та зборів - визначення на законодавчому рівні усіх обов'язкових елементів податку.