0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

ФІНАНСОВІ РЕСУРСИ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ (ID:598199)

Тип роботи: курсова
Дисципліна:Фінанси
Сторінок: 25
Рік виконання: 2021
Вартість: 350
Купити цю роботу
Зміст
ЗМІСТ ВСТУП.............................................................................................................. 3 РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФІНАНСУВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ......................................................................... 5 РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФІНАНСОВИМИ РЕСУРСАМИ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ................ 11 РОЗДІЛ 3. КЛЮЧОВІ НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ ФІНАНСУВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ........................................ 17 ВИСНОВКИ..................................................................................................... 23 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ........................................................ 24 ДОДАТКИ........................................................................................................ 27
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФІНАНСУВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ Галузь вищої освіти - це система установ вищої освіти, завдяки яким гарантується професійна та наукова підготовка спеціалістів для їх входу на ринок праці на конкурентних засадах. Дослідники вказують, що галузь освіти є важливим засобом підвищення продуктивності функціонування економіки держави та створює інтелектуальні ресурси країни 4, с. 667. За наслідками дослідження специфіки фінансування вишів було сфор-мовано визначення такого поняття як «фінансове забезпечення діяльності закладу вищої освіти», що означає систему моделей і засобів окреслення джерел створення і напрямів використання фінансового потенціалу для реалізації його статутної діяльності беручи до уваги вимоги збалансованості фінансової самостійності та надання державних гарантій в соціальній сфері. В сучасних реаліях фінансування системи вищої освіти в нашій державі здійснюється на засадах основоположних принципів, серед яких потрібно виділити: належний розподіл використання бюджетного та позабюджетного фінансування діяльності освітніх установ; надання асигнувань з бюджету на конкурсних засадах для освітніх установ виходячи з критеріїв важливості та якості освітянських послуг; реалізація фінансової та господарської діяльності освітніх установ на принципах неприбутковості 4, с. 667-668. Закон України «Про вищу освіту» від 28 вересня 2017 року не передбачає фіксацію тлумачення визначення "механізм фінансування закладу вищої освіти", натомість в пункті 1 статті 71 зазначено про здійснення фінансування закладів вищої освіти, а саме, що "фінансування державних установ вищої освіти здійснюється за рахунок коштів бюджету держави на умовах державного замовлення на оплату послуг з підготовки фахівців, наукових і науково-педагогічних кадрів та за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством, з дотриманням принципів цільового та ефективного використання коштів, публічності та прозорості у прийнятті рішень" 10. Дослідник Т. Боголіб тлумачить «фінансове забезпечення вищої освіти і науки» як систему засобів, видів, формул поділу ресурсів, поділ відповідальності за фінансування між бюджетом держави і бюджетами міст, право суб’єктів використовувати фінансовий потенціал, модель відповідальності суб’єктів за наслідки їх діяльності 2. Фінансове та економічне забезпечення закладів вищої освіти здійсню-ється на основі: 1) прагматичної реалізації фінансового потенціалу в освітній сфері за-галом та в кожній його частині та освітньому закладі; 2) важливості ролі працівників освіти у виробництві і покращенні якості освітянських послуг, у формуванні національного доходу України; 3) удосконалення матеріального добробуту, яке досягається за допомогою покращення загального та професійно-кваліфікаційного рівня освіти працівників для інших сфер народного господарства; 4) абсолютне й відносне зменшення витрат ресурсів у сфері матеріаль-ного виробництва від науково-технологічних проектів, які здійснюються фахівцями в інших областях освіти 12, с. 230. Головними джерелами фінансування ЗВО є: - кошти державного бюджету та місцевих бюджетів (за реалізацію державного замовлення, а також наукових і науково-технологічних робіт і т.д.); - кошти фізичних і юридичних осіб (за реалізацію освітянських послуг здобувачами вищої освіти); - власні кошти (зазвичай за використання продукції та послуг власного виробництва) 8, с. 228. Задля дослідження організації фінансового та економічного забезпе-чення механізмів державного управління вищою освітою наводимо зобра-ження схеми її організації, як сукупності організаційних заходів, що забезпечують створення та застосування освітянської державної політики відповідно до пріоритетів якості освітянських послуг і освітянської діяльності (Додаток А). В нашій країні прослідковується порівняно великий показник бюджет-ного фінансування галузі вищої освіти (відносно валового внутрішнього продукту). Вважається, що високий рівень підтримки вищої освіти державою обумовлений як потребою підготовки кадрового потенціалу, так і іншими чинниками, особливо зниженням суспільної соціальної напруги, ліквідацією негативних наслідків безробіття серед молодих людей. Наприклад, видатки на виплату стипендій, які за своєю суттю є соціальною допомогою від держави, зараховуються як видатки на вищу освіту. Зазначені видатки значною мірою не впливають на якість вищої освіти та суть навчального продукту, що створюється і надається закладам вищої освіти 8, с. 230. В області вищої освіти головний обсяг асигнувань бюджетних коштів направляється на зарплатню та нарахування на неї, а також на стипендії. За-галом, найчастіше фінансуються лише соціально захищені статті витрат (так звані «статті проїдання»). Натомість майже відсутнє фінансування інвести-ційних витрат на нове будівництво, запровадження новітніх освітніх техно-логій, купівлю навчального обладнання, проведення необхідних наукових досліджень (тобто «статті розвитку») 8, с. 230. Одним з головних чинників окресленого неблагополучного стану в країні є велика кількість закладів вищої освіти та їх позабазових структурних підрозділів. Дослідники наголошують на занадто високому рівні зрозростання системи вищої освіти України, яка формую «непотрібних» суспільству та ринку праці спеціалістів 6. На сьогоднішній день велика кількість дослідників дотримуються думки, що нині функціонуючий механізм фінансування ЗВО є неналежним та не відповідає викликам сьогодення у сфері освіти. Це викликано такими недоліками: - посягання на самостійність вишів через реалізацію фінансування на основі трансакцій у Державній казначейській системі; - неможливість на свій розсуд володіти, користуватися і розпоряджатися наявним фінансовим потенціалом під власну відповідальність; - тяжкість у процесі передбачення розміру державного замовлення підготовки здобувачів освіти у зв'язку з відсутністю необхідних інформативних даних для прийняття об’єктивних рішень, які потрібні для окреслення обсягів фінансування вишів з бюджету держави; - низький рівень якості процесу прийняття рішень стосовно фінансового забезпечення вишів у зв'язку з невизначеністю об’єктивних критеріїв; - неактуальність використання механізму фінансового забезпечення та недотримання конкурентності освітянських послуг; - залежність фінансового забезпечення від чисельності студентів, ста-тусу вишу та кількості персоналу освітньої установи; - упереджене розподілення державного замовлення 13, с. 144. Нині ЗВО здійснюють свою діяльність, відчуваючи критичну нестачу фінансового забезпечення для функціонування та розвитку. Це притаманно державним, комунальним, а також приватним закладам вищої освіти. Беручи до уваги факт того, що державні ЗВО фінансуються, зазвичай, за рахунок державного бюджету, їх діяльність також потребує додаткових джерел фінансового забезпечення, з огляду на те, що частина бюджетного забезпечення кожен рік зменшується. Це важливий показник вишів для розуміння необхідності більш динамічного індивідуального пошуку та залучення коштів для здійснення своєї діяльності 4, с. 670. Механізм фінансового забезпечення ЗВО має відповідати окресленій меті та задачам розвитку освіти в країні, це можна показати у таблиці 1.1. Впровадити такий механізм фінансового забезпечення вбачається реа-льним, якщо він буде враховувати якісні показники функціонування вишів. При вирішенні питання об'єму фінансування державою вишів незалежно від форми власності можна враховувати і застосовувати схему, відповідно до якої об'єми фінансового забезпечення з бюджету держави будуть залежати від числа залучених студентів, що мають право на базове фінансування, гра-нтової складової, їх успішності в процесі навчання. Такий механізм можливо відобразити за допомогою рисунка 1.2.