Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. З 2014 року російська збройна агресія на території України зумовила появу численних внутрішніх мігрантів, точніше внутрішньо переміщених осіб (далі – ВПО), котрі змушені були покинути своє житло втікаючи від військового конфлікту та внаслідок окупації Луганської і Донецької областей, анексії АР Крим. За цей період свої домівки залишило понад 1 млн людей, намагаючись врятувати власне життя. З початком повномасштабного вторгнення кількість внутрішньо переміщених осіб сягнула понад 5 млн [95]. За даними Міжнародної організації з міграції ця цифра становить понад 8 млн осіб [4]. Це люди, котрі потребують прихистку, матеріальної та грошової допомоги, працевлаштування, але не менш важливою є інтеграція у новий соціальний простір, психологічна реабілітація та підтримка. ВПО – це люди, що пережили біль втрати та перебувають в постійному стресі, що зумовлена жахіттями війни, вимушеним переїздом через руйнування постійного місця проживання або неможливістю там перебувати через військові дії чи окупацію країною-агресором. Порушення звичної стабільності життя, втрата близьких людей – всі ці та інші ознаки негативно впливають на здоров’я та психологічний стан особистості. Найбільш вразливими до таких непередбачуваних, складних та трагічних ситуацій є дітки, які досить чутливі до негативних впливів та ситуацій.
У вимушено переміщених людей виникає відчуття дискомфорту, внаслідок чого знижується соціальна активність, підвищується рівень тривожності, з’являється почуття невизначеності, а іноді агресії та негативного ставлення до оточуючих. Проблеми роботи з ВПО мають соціально-політичний характер та потребують комплексної соціально-педагогічної роботи із залучення різних ресурсів, що сприяють соціальній інтеграції ВПО у новий суспільний простір, адаптації до інших умов та загалом полегшують їх перебування на новому місці. Тому питання соціальної інтеграції набуває особливої актуальності та потребує детального наукового обґрунтування, пошуку нових технологій соціальної роботи, що якісно підвищать рівень соціальної служби загалом.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами, які автори вже розглядали цю проблему. Проблеми соціальної інтеграції та використання технологій соціальної роботи з внутрішньо переміщеними особами у економічному, психологічному, педагогічному та соціальному аспектах розглядали: О. Безпалова [11;12], В. Бідак [13;14], О. Балакірєва [17], А. Дяченко [27; 28], О. Зінченко [44], О. Корнієвський [50], В. Лютий [56], Т. Мельничук, О. Лосєва [60], І. Тітар [94], Н. Гусак, Т. Семигіна, С. Трухан [87], Л. Семів [88], О. Риндзак [83], Ю. Савельєв [84], О. Хандій [100] та інші.
Мета та задачі дослідження. Метою магістерської роботи є дослідження особливостей та механізмів соціальної інтеграції внутрішньо переміщених осіб як технології соціальної роботи. Відповідно до окресленої мети передбачається вирішення визначених задач:
1. Дослідження історії виникнення поняття «внутрішньо переміщена особа» в світовій практиці.
2. Визначення нормативно-правових механізмів захисту та соціальної інтеграції ВПО в Україні та в міжнародній практиці.
3. Експериментально визначити дієвість заходів соціальної інтеграції ВПО в умовах воєнного стану.
4. Розробити методичні рекомендації щодо реалізації технології спрямованої на соціальну інтеграцію внутрішньо переміщених осіб.
Об’єкт та предмет дослідження.
Об’єктом дослідження визначено соціальну інтеграцію внутрішньо переміщених осіб в Україні.
Предмет дослідження – особливості соціальної інтеграції як технології соціальної роботи з внутрішньо переміщеними особами.
Методи дослідження: теоретичні (аналіз та синтез, прогнозування, узагальнення задля розкриття суті обраної проблематики та формування її понятійно-термінологічного апарату); емпіричні (опис здобутої інформації, її узагальнення та порівняння для забезпечення коректного впровадження ідей щодо розробки соціальних технологій інтеграції внутрішньо переміщених осіб); математико-статистичні (аналіз, обробка та опрацювання здобутих матеріалів дослідження).
Наукова новизна одержаних результатів. Вперше теоретично обґрунтовано особливості соціальної інтеграції внутрішньо переміщених осіб з позиції провідного вектора соціальної роботи. Емпірично доведено ефективність використання соціальних технологій, котрі спрямовані на інтеграцію в нові соціальні умови внутрішньо переміщених осіб. Розроблено авторські методичні рекомендації реалізації технології спрямованої на соціальну інтеграцію внутрішньо переміщених осіб та доведено її ефективність.
Практична значимість одержаних результатів полягає в розробці, апробації комплексної технології, що спрямована на підвищення ефективності соціальної інтеграції внутрішньо переміщених осіб.
Розроблені методичні рекомендації можуть бути використані в роботі соціальної служби з внутрішньо переміщеними особами, практичних психологів та педагогів в закладах освіти, де навчаються внутрішньо переміщені діти тощо.