Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Складна соціально-економічна ситуація в Україні, поглиблення кризового стану як в економічній, соціальній, так і в духовній сфері, спричинили глибокі зміни у світосприйнятті і поведінці підростаючого покоління. Тривалість кризового стану в Україні суттєво позначається на психіці та сприяє формуванню девіантної поведінки серед підлітків. Важкий економічний стан країни привів наше суспільство до серйозних труднощів і внутрішніх конфліктів, до значного збільшення рівня поширеності і різноманіття форм аморальних вчинків і інших видів поведінки, що відхиляється від норми. Особливо згубними є зростання злочинності, розвиток наркоманізації та алкоголізації, проституція, втрата високих ідеалів, песимістичне сприйняття життя, відчуження від суспільства.
Відхилення в поведінці є природною умовою розвитку людини та життя всього суспільства. Але також одним з видів відхилень в поведінці є деліквентна поведінка, що розуміється як антисуспільна протиправна поведінка індивіда. Вона набрала в останні роки масового характеру і поставила цю проблему в центр уваги багатьох спеціалістів. Проблема ранньої злочинності є надзвичайно серйозною та складною. В Україні в умовах перехідної економіки цей феномен зростає. Надзвичайно актуальною є ця проблема стосовно осіб підліткового віку, які ще перебувають на етапі активного, як правило, досить складного і суперечливого процесу визначення життєвих цінностей, формування переконань, самовдосконалення в духовній та фізичній сферах.
Тривожним симптомом є зростання числа неповнолітніх з девіантною поведінкою, що виявляються в асоціальних діях (алкоголізм, наркоманія, порушення громадського порядку, хуліганство, вандалізм і ін.). У крайніх формах стали виявлятися жорстокість і агресивність. Різко зросла злочинність серед молоді. З'являється все новий вигляд поведінки, що відхиляється: підлітки беруть участь у воєнізованих формуваннях, в рекеті, співробітничають з мафією, займаються проституцією і сутенерством. В порівнянні з недавнім минулим, зросло число тяжких злочинів, буденна свідомість фіксує збільшення конфліктів і фактів агресивної поведінки людей.
Зростання агресивних тенденцій в підлітковому середовищі відображає одну з щонайгостріших соціальних проблем нашого суспільства, де за останні роки різко зросла молодіжна злочинність, особливо злочинність підлітків. При цьому турбує факт збільшення числа злочинів проти особи, що спричиняють за собою тяжкі тілесні ушкодження. Почастішали випадки групових бійок підлітків, що носять запеклий характер. Станом на 1 січня 2011 року в установах відбування покарань України перебувало 1432 неповнолітніх. Більше половини з них (54,8 відсотка) засуджені до позбавлення волі строком від 3 до 5 років, 58,3 відсотка – раніше притягувалися до кримінальної відповідальності, не пов'язаної з позбавленням волі, а 24,9 відсотка – до засудження не навчалися і не працювали [41, 1].
Відомо, що в людському житті найскладнішим перехідним етапом є саме підлітковий вік, коли людина відзначається підвищеною вразливістю до всього, що робить її дорослою. У цьому віці відбувається формування і розвиток моральних уявлень, понять і переконань, засвоєння моральних норм, цінностей, суспільних вимог до поведінки, в тому числі, і правових норм. Будь-які несприятливі соціально-економічні умови, в яких знаходиться дитина, можуть привнести негативне в його моральну позицію, в його життєві цінності.
Отже, проблема асоціальної поведінки є однією з актуальних проблем психології. Ріст масштабів злочинності, труднощі корекції девіантного поводження, наявність безлічі теоретичних концепцій обумовлюють особливий інтерес до вивчення цього явища.
У нашій країні вже накопичено чималий досвід з корекції і профілактиці асоціальної поведінки. За останні роки було виконано психологами і педагогами ряд досліджень по вивченню, діагностиці і попередженню педагогічної занедбаності і правопорушень підлітків. Цьому присвячені роботи Г.Абрамової, М. Алемаськіна, Ю. Антонян, С.Белічевой, В.Бехтерева, А.Глоточкина, І. Дубровіной, В.Знакова, Е.Іванова, К.Ігошева, Д.Ісаєва, А.Ковальова, І. Кона, В. Кондрашенко, А.Лічко, Г.Міньковського, І.Невського, В.Пірожкова, К. Платонова, Г.Потаніна та ін.
Враховуючи суспільну значимість та суб’єктивну потребу вивчення технологій реабілітаційно-педагогічної роботи з підлітками деліквентної поведінки, актуальність даної проблеми, було обрано тему цього дослідження.
Об'єктом нашого дослідження є делінквентна поведінка підлітків.
Предмет дослідження: соціальна корекція делінквентної поведінки підлітків.
Мета дослідження: дослідити соціальну корекцію делінквентної поведінки підлітків.
Відповідно до поставленої мети визначені такі завдання:
- дослідити на основі всебічного аналізу джерел рівень наукової розробки теми соціальної корекції делінквентної поведінки підлітків;
- уточнити основні поняття роботи, якими ми будемо користуватися: «делінквентна поведінка», «соціальна робота», «підліток»;
- означити принципи та методи дослідження;
- вивчити соціально-психологічну характеристику підліткового віку
- дослідити психологічні механізми формування деліквентної поведінки у підлітковому віці
- визначити принципи соціальної корекції делінквентної поведінки підлітків
- вивчити методи соціальної корекції делінквентної поведінки підлітків
- визначити термінанти оптимізації соціальної корекції делінквентної поведінки підлітків.
Гіпотеза дослідження: основу дослідження було покладено припущення про те, що на ліквідацію проявів деліквентної поведінки серед підлітків впливають певні корекційні методи, за якими необхідно працювати з даною категорією дітей.
Перевірка поставленої мети вимагала застосування ряду методів науково-педагогічного дослідження:
- теоретичний метод (вивчення наукової та періодичної літератури);
- емпіричний метод (вивчення та аналіз методик діагностики особистості).