Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Актуальність дослідження полягає в тому, що воєнні конфлікти є складними соціальними явищами, які суттєво впливають на життя людей, особливо на життя дітей та підлітків. Воєнний стан може викликати різні емоції, такі як страх, тривога, неспокій, що можуть мати негативний вплив на розвиток особистості. Окремий аспект впливу військових конфліктів на життя підлітків полягає у формуванні їх ціннісних орієнтацій, які визначають їх погляди на світ, поведінку та взаємини з іншими людьми.
Дослідження впливу воєнного стану на становлення ціннісних орієнтацій підлітків ґрунтується на результаті наукових досліджень у таких основних напрямах.
Підлітковий вік, як найбільш сенситивний період формування ціннісно-смислової сфери та її структур, було визначено Ж. Піаже, К. Гілл, Е. Еріксон, Л. Колберг, У. Бронфенбреннер та іншими дослідниками.
Поняття «смисл» та інші смислові структури особистості, такі як особистісний смисл, смислова диспозиція, внутрішня позиція особистості, аксіопсихіка та ін., були окреслені в роботах А. Адлера, Б. Братуся, Л. Божович, Ф. Василюка, З. Карпенко, В. Чудновського, В. Франкла, Н. Шевченка та інших.
Цінності та ціннісні орієнтації особистості були досліджені Ю. Крикуном, І. Дідковською, М. Боришевським, Г. Баллом, Ф. Василюком, А. Маслоу, Ф. Клакхоном, Р. Павелківим, М. Рокічем, Ф. Стродтбеком, В. Франклом, О. Пеньковою, М. Яницьким, В. Ядовим та іншими.
Отже, дослідження впливу воєнного стану на становлення ціннісних орієнтацій підлітків є актуальним та важливим для розвитку суспільства, а результати його проведення можуть стати основою для покращення якості життя цієї вразливої групи населення.
Метою дослідження є вивчення впливу воєнного стану на ціннісних орієнтацій підлітків, а також виявлення можливих шляхів впливу на формування позитивних ціннісних установок у цьому віковому діапазоні.
Об’єктом дослідження є ціннісні орієнтації підлітків в умовах воєнного стану.
Предметом дослідження є вплив воєнного стану на ціннісні орієнтації у підлітків.
Основними завданнями дослідження є:
1. Теоретичний аналіз підходів до вивчення поняття «ціннісні орієнтації» у психологічній науці;
2. Проведення емпіричного дослідження ціннісних орієнтацій підлітків у період війни.
3. Аналіз термінальних, інструментальних та соціально спрямованих цінностей підлітків у період війни.
4. Розробка моделі з формування конструктивних ціннісних орієнтацій у підлітків в умовах воєнного стану.
Емпіричною базою дослідження стала Спеціалізована школа №89 Печерського району м. Києва.
Методологія дослідження. теоретичні – аналіз, синтез, порівняння, класифікація, систематизація – для вивчення літературних джерел, нормативних документів, визначення продуктивних підходів до вирішення проблеми впливу військового стану на ціннісні орієнтації підлітків; узагальнення – для визначення понятійного апарату дослідження, формулювання його основних положень і висновків.
Для емпіричного вивчення використано такі діагностичні методики: Опитувальник визначення ціннісних орієнтацій О.С. Недибалюк, Н.Ю. Максимова; тест «Ціннісні орієнтації» М. Рокіча (RVS), в модифікації Б. Круглова – для дослідження ієрархічної системи ціннісних орієнтацій особистості.
Структура магістерської роботи. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаних джерел (71 найменування). Загальний обсяг роботи – 77 сторінок, основного тексту – 66 сторінок.