Зразок роботи
ВСТУП
Сучасне життя дуже різноманітне, потік інформації на різну тематику невпинно поглинає нових людей, та не завжди ця інформація є корисною та доброю.Коли до подібної інформації дістається молодь, це може спричинити справді великі проблеми, оскільки брак життєвого досвіду не дає обрати добрі пріорітети. Це стає причиною руйнування життя або його частини, оскільки вплив наркотичних речовин чіпає всі системи організму та не залишає його незмінним.
Самопочуття людини з залежністю змінюється радикально-фізично, потім починаються психологічні проблеми. Люди, які пережили фрагмент свого життя з залежністю, кажуть, що їхнє життя вже ніколи не буде таким же, як колись. Проте, дуже важливо, або в країні працювали ефективно служби, які можуть надавати своєчасну допомогу. Соціальний спеціаліст в таких випадках-майже незмінний спеціаліст, оскільки на ньому лежить велика відповідальність щодо допомоги людині з залежністю зробити перші кроки у здоровому житті, соціалізуватись, повернутись до всіх минулих позитивних елементів стандартного людського життя, яке багато людей не вважає за велику цінність, оскільки так нехтує та не береже.
Головна ціль соціального працівника –допомога людям із залежністю до нормального життя та намагання зробити так, аби ці спроби стали успішними у якомога більшої кількості людей.
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З ЛЮДЬМИ З НАРКОТИЧНОЮ ЗАЛЕЖНІСТЮ
1.1. Наркотична залежність та соціум. Історія розвитку соціальної роботи з людьми з наркотичною залежністю
Одна з першорядних проблем, від розуміння якої залежить, чи буде знайдено відповідь на запитання про те, що робити, щоб запобігти зростанню дитячої та підліткової наркоманії, токсикоманії й алкоголізму, - це з'ясування того, чому неповнолітні починають експериментувати з психоактивними речовинами, та якими є чинники ризику.
Аналізуючи сьогоднішню наркологічну ситуацію в дитячо-підлітковому середовищі, можна стверджувати, що в суспільстві, де є економічні, політичні, соціальні, педагогічні, медичні та інші проблеми, зустріч неповнолітнього з психоактивними речовинами - реальність. Єдиним виходом для нього може стати навчання соціально-психологічних навичок: відповідальності за свою поведінку, постановки цілей, критичного мислення та самоаналізу, поведінки в стресових ситуаціях, розвитку позитивної "Я-концепції" тощо.
Причини, що призводять до виникнення соціально зумовлених захворювань, можуть мати характер від генетичних до соціальних.
Соціальні причини:
Сімейно-побутові:
- низький педагогічний і культурний рівень батьків
- неповноцінність структури сім'ї
- деформовані міжособистісні стосунки членів сім'ї, негативний психологічний мікроклімат сім'ї, згубні звички, хибні нахили батьків або інших членів сім'ї
- неправильне ставлення батьків до дитини (придушення особистості, погрози, фізичні покарання або надмірна опіка, пестощі тощо)
- відсутність чіткої організації життя і діяльності дитини в сім'ї, бездоглядність дитини в побуті
- порушення єдності вимог до дитини, їх послідовності; орієнтація батьків лише на матеріальне забезпечення дитини).
Соціально-педагогічні (недоліки навчання і виховання неповнолітніх в освітніх установах):
- слабке знання педагогом дитини, умов її виховання в сім'ї
- відсутність урахування індивідуальних особливостей, емоційного стану дитини під час організації виховно-освітньої роботи з нею
- недостатнє керівництво формуванням міжособистісних стосунків у групі (класі)
- незнання основних вікових закономірностей розвитку дитини
- слабка теоретична підготовка педагога
- переважання методики негативного стимулювання діяльності та поведінки дитини
- загальні недоліки виховно-освітньої роботи в групі (класі)
- помилки в педагогічній технології: повчання, формалізм у роботі педагога, відсутність контакту педагога з іншими педагогічними кадрами, батьками, позашкільними установами
- авторитарність педагога, байдужість до дітей, невміння психологічно сприймати і розуміти вихованців тощо.
Педагогічні прорахунки у вихованні людини визначають ймовірність її становлення на шлях наркотизму не менше, ніж неблагополучна сімейна обстановка. Проблемна ситуація в школі, у навчанні, конфлікти з учителями, страх перед школою і негативні очікування з боку шкільного колективу часто є поштовхом до експериментів з наркотиками.
Соціально-економічні:
- економічна криза країни, безробіття
- зміна ціннісних орієнтацій
- нестабільність правових і моральних критеріїв
- міжетнічні конфлікти, міграція
- низька матеріальна забезпеченість родин
- низький культурний рівень населення
- криміналізація суспільства
- негативний вплив засобів масової інформації тощо.
Соціально-середовищні фактори:
- недостатньо організоване середовище без установлених правил, чіткої дисципліни
- аномія (дезорганізація) суспільства, слабкі соціальні зв'язки
- недостатній зв'язок з інститутами соціалізації. Серед яких можна виділити релігійні організації, культурні та освітні установами. Слабкі боки молодіжної політики, головними з яких можна назвати слабку підтримку молоді, відсутність або недостатньо організовану систему підтримки молодих родин, забезпечення життєвих перспектив щодо здобуття освіти, працевлаштування. Організація відпочинку молоді також є важливим аспектом у боротьбі з можливістю виникнення у молоді паганих звичок, оскільки коли діти та юнацтво мають гарні приклади, рольові моделі, певні хоббі, бажання спробувати наркотичні речовини в них не з'являється .
Психологічні причини
- психологічна незрілість дитини, відставання в загальному розвитку, загальна нерозвиненість, слабкість уявлень про навколишній світ, недостатній фізичний розвиток, що впливає на працездатність, стомлюваність дитини.
- несформованість навичок спілкування.
- відсутність хоббі
- невміння долати складності.
Аналізуючи особливості сприйняття та поведінки підлітків у стресових ситуаціях, можна вказати кілька основних психологічних причин, що сприяють вживанню наркотичних речовин:
- низька самооцінка;
- фокусування на зовнішнє оточення: оцінка свого настрою на основі настрою інших людей;
- нездатність ідентифікувати або висловити свої почуття
- нездатність просити про допомогу
- екстремальне мислення.
Серед інших можна назвати моральну невихованість, відчуття непотрібності, недостатній самоконтроль. Інша причина-невміння передбачати наслідки своїх вчинків.
Люди, зазвичай, звикли до того, що наркотична залежність-це проблема неблагополучних шарів населення, що не мали повноцінного піклування збоку родини та були залишені на призволяще. Проте, це не завжди так. Діти з неблагополучних сімей, з бідних верств населення, які стали безпритульними за живих батьків, наприклад, можуть займатися токсикоманією, а наркомани із забезпечених сімей вживають елітні дорогі наркотики. Але для психіки і тілесного здоров'я це вже не принципово. Отже, для нормального розвитку особистості необхідно вміло дозувати і комфорт, і дискомфорт.