Зразок роботи
На сьогоднішній день в Україні надзвичайно гостро постає проблема міжособистісних стосунків серед дітей в шкільних колективах. Шкільне середовище є одним з найважливіших інститутів соціалізації особистості, її соціального та психологічно виховання, а також формування моральних властивостей.
Актуальність обраної теми зумовлена тим, що в нашій країні проблема булінгу в шкільному середовищі майже не вивчена і з теоретичної точки зору, і з практичної. Проблема булінгу є надзвичайно поширеною, але в більшості випадків її замовчують. В українських школах вчителі не реагують належним чином на прояви агресії серед дітей, ігнорують подібні ситуації, а інколи також стають «булерами».
Ігнорування даної проблеми не проходить безслідно. Знущання з боку однолітків наносять психічні та фізичні травми здоров'ю дитини, що негативно впливає на емоційний стан особистості та перешкоджає процесу навчання.
За результатами дослідження, проведеного Фондом ООН-ЮНІСЕФ у 2019 році в Україні, 67% дітей у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою цькування протягом останніх трьох місяців, 24% дітей стали жертвами булінгу, і 48% з них нікому не розповідали про ці випадки. Дослідження свідчить, що діти, закриті до спілкування, а також діти з сімей з низьким рівнем прибутку, піддаються булінгу вдвічі частіше за інших дітей. Результати опитування «U-Report» говорять про найрозповсюдженіші причини булінгу, зокрема такі, як ігнорування дорослими проявів булінгу (приблизно 37%). Відповідно до статистики Національної дитячої «Гарячої лінії» більше 25% дзвінків так, чи інакше, пов’язані з цькуванням.
Проблему насильства в освітньому середовищі вивчали такі зарубіжні вчені, як Д. Ольвеус, Д. Лейн, Е. Роланд, Е. Міллер, Д. Таттум, К. Арора, Д. Томпсон та інші. Українські науковці також зробили чималий внесок щодо дослідження даної проблематики, серед них такі, як О. Барліт, І. Бєрдишев, А. Бочавер, О. Глазман, О. Дроздов, О. Синюкова, В. Собкін, А. Король, В. Петросянц, А. Чернякова. Дослідженням психологічних особливостей учасників булінгу, його наслідків та шляхів подолання займалися такі дослідники: Т. Алєксєєнко, А. Попова, Т. Лях, Т. Спіріна.
Булінг в підліткових шкільних колективах характеризується як глобальне та масове явище. Враховуючи усе вище зазначене, важливим завданням сучасного закладу загальної середньої освіти є створення просвітницько-профілактичних програм, орієнтованих на недопущення булінгу та боротьбу із його проявами та наслідками.
В наш час термін «булінг» тісно пов’язаний із такими поняттями, як насильство, агресія (фізична або вербальна поведінка спрямована но заподіяння шкоди кому-небудь), третирування(виявлення зневаги до когось, не зважати на думки інших).
Так як, підлітковий вік є періодом перегляду соціальних стереотипів і виробітку нових, дуже важливо не допускати перехід звичайних підліткових конфліктів, в деструктивну форму затяжного впливу на «жертву» як булінг так, як і не допускати виникнення «жертви» в оточенні підлітків, оскільки є ризик закріплення такої форми впливу з більш слабким у підлітків, і переносу його в подальшому на другий віковий етап, не кажучи вже про те, що сама жертва отримує достатньо серйозну психологічну та фізичну травму.
Для дослідження цього феномену існує ряд складностей, як теоретичного, так і практичного характеру. З урахуванням визначеної актуальності досліджуваної проблеми та її значущості, в магістерській роботі були визначені мета, об’єкт, предмет і задачі дослідження.
Метою дослідження магістерської роботи є визначення теоретичних аспектів «булінгу», проведення аналізу щодо проблеми булінгу серед підлітків та розробки програми соціально-педагогічної профілактики булінгу серед підлітків у закладах загальної середньої освіти.
Для досягнення мети було поставлено та виконано такі завдання:
• надано загальну характеристику поняттю «булінг» та визначено основні види та особливості булінгу у підлітковому віці;
• проаналізовано та узагальнено вітчизняні та зарубіжні практики щодо профілактики булінгу;
• визначено основні особливості соціально-педагогічної профілактики булінгу в закладах загальної середньої освіти;
• проведено діагностику проявів булінгу серед підлітків у закладах середньої освіти;
• розроблено та запропоновано програму соціально-педагогічної профілактики булінгу серед підлітків в закладах загальної середньої освіти.
Об'єктом дослідження є процес профілактики булінгу на базі Ряснопільського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Березівської районної ради Одеської області (Ряснопільський НВК-ДНЗ).
Предметом дослідження в магістерській роботі виступає процес забезпечення соціально-педагогічної профілактики булінгу серед підлітків у закладах загальної середньої освіти.
При написанні магістерської роботи було використано такі методи теоретичні; аналізу та синтезу; узагальнення наукових джерел та систематизація теоретичного матеріалу; емпіричні методи: анкетування, бесіда, аналіз документації, спостереження; методи математичної обробки даних: показник середніх значень.
Структура магістерської роботи: робота складається зі вступу, двох розділів, висновків та списку використаних джерел (35 найменувань). Робота проілюстрована 2 таблицями, 2 рисунками.