Зразок роботи
Виконавши дослідження питань фінансового контролю виконання кошторису в бюджетних установах можна зробити наступні висновки.
У першому розділі було визначено теоретичні засади понять фінансового контролю виконання кошторису доходів та видатків бюджетних установ.
Фінансовий контроль — це контроль за законністю та правильністю розподілу та перерозподілу фінансових ресурсів в економічній сфері, а також за законністю надання інформації про фінансовий стан підприємства в розрізі всіх передбачених показників.
Мета фінансового контролю — встановлення правильності та законності фінансової діяльності суб'єкта господарювання в частині створення, розподілу, перерозподілу та використання його фінансових ресурсів. Фінансовий контроль передбачає ретельну перевірку всіх аспектів фінансової діяльності й виявляється на всіх без винятку суб'єктах господарювання. Це зумовлено тим, що всі суб'єкти господарювання ведуть фінансову діяльність.
Як суб'єкти господарювання бюджетні установи підлягають таким видам контролю: державному, муніципальному, господарському і громадському. У рамках статті розглянуто державний фінансовий контроль, що від імені держави здійснюють згідно із законодавчо встановленими повноваженнями контроль діяльності бюджетних установ.
Об’єктом дослідження виступав Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці (далі – КЕВ м. Вінниця). КЕВ займається обслуговуванням житлово-комунальних споруд і забезпечує облік, регулювання та оплату використаних комунальних послуг військовими частинами Вінницької області. Також обліковує і регулює забезпечення військових частин меблями, пожежним інвентарем, твердим паливом та матеріалами, які проходять через склади КЕВ, а також отримуються безпосередньо військовими частинами.
У другому розділі проведено аналіз організаційного забезпечення та методичних прийомів фінансового контролю виконання кошторису бюджетної установи на прикладі КЕВ м. Вінниця. На основі проведеного аналізу, можна зробити висновок, що негативним явищем для КЕВ м. Вінниці є негативний фінансовий результат за загальним фондом в 2013 році – 129549,22 грн., проте в наступному році ін. був позитивним та становив – 441375 грн. Результат виконання кошторису за спеціальним фондом є позитивним протягом 2012-2014рр., зокрема в 2014 році становив – 24004222,98 грн, що відносно попереднього року на 40,98 % більше. КЕВ м. Вінниці отримує кошти з бюджету для утримання особового складу ЗСУ.
Якщо ж аналізувати видатки КЕВ м. Вінниця за останні три роки, то варто зазначити, що вони включають в себе поточні та капітальні видатки. Основну частку видатків складають саме поточні видатки. У кошторисі було передбачено видатки за сумою, що дорівнюють надходженням, тому відхилення за даний період є аналогічними до відхилень доходів.
В третьому розділі аналізі доходів і видатків КЕВ м. Вінниця був проведений аналіз структури і динаміки доходів і видатків бюджетної установи, проведений параметричний аналіз доходів і видатків, співвідношення касових і фактичних видатків, затверджених кошторисом видатків загального фонду. Також проведений факторний аналіз коефіцієнтів бюджетної установи методом ланцюгових підстановок і відносних різниць.
На основі проведеного аналізу вище вказаних показників, можна зробити висновок про те, що протягом періоду 2013-2014 роки відбулося суттєве скорочення доходів, що призвело до скорочення видатків на утримання бюджетної установи на 12,3%. При цьому слід зазначити, що обсяг видатків на оплату праці збільшився в 2013 році на 0,3% та в 2014 році на 7,8%. Поряд з цим й збільшились розміри нарахувань на заробітну плату. Така тенденція говорить перш за все про те, що в країні зріс мінімальний рівень заробітної плати.
В 2014 році обсяг коштів, що надійшли майже по всім статтям співпадає з обсягом затверджених видатків. Це свідчить про раціональне використання коштів бюджетною установою та відповідність фінансового планування реальним надходженням коштів.
Перспективний аналіз видатків загального фонду бюджетної установи показує, що надходження коштів в наступному році із загального фонду зросте до 39032,3 тис. грн. Таке збільшення фінансування відбудеться з урахуванням наступних змін фінансування статей видатків.
Зокрема, по оплаті праці спостерігається збільшення фінансування до 23802,0 тис. грн., що на 18,5 % більше середньої суми надходжень за останні два роки. В першу чергу таке збільшення може пояснюватись зростанням законодавчо встановленої суми мінімальної заробітної плати або ж в доповнення збільшенням кількості працівників установи.
Планується зменшити придбання предметів постачання і матеріалів, утримання бюджетних установ: в наступному році ця стаття видатків відсутня, це оцінюється негативно, оскільки зменшиться матеріальне забезпечення установи.
До 5434,5 тис. грн. зростуть видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, що в принципі свідчить як про зростання обсягів діяльності, так і, в більшій мірі, про зростання законодавчо встановлених тарифів на оплату даних послуг для будь-яких суб’єктів господарювання і громадян.
Результати дослідження дозволяють, для поліпшення контролю за виконанням кошторису КЕВ м. Вінниця в умовах кризового економічного становища в державі та забезпечення контролю за цільовим використанням бюджетних і позабюджетних коштів, внести наступні пропозиції:
1. Постійно удосконалювати організацію і методологію бухгалтерського обліку, підвищувати оперативність бухгалтерського обліку, кваліфікацію бухгалтерів, що буде сприяти посиленню внутрішньогосподарського контролю, перетворенню бухгалтерського обліку в перешкоду нестачам, крадіжкам, проявам безгосподарності.
2. Впровадити повну автоматизацію бухгалтерського обліку (розрахункові операції, аналітичний облік фінансування з бюджету, бухгалтерську звітність).
3. Більше уваги приділяти перевірці питань щодо виконання договірних зобов’язань та разових платежів.
4. В умовах пошуку нових джерел фінансування та збільшення надходжень за рахунок позабюджетних коштів, більше уваги приділяти перевірці джерел їх утворення.
5. При планування та організації перевірочної роботи застосовувати нетрадиційні методи контролю діяльності установ та організацій, що фінансуються з бюджету, а саме при виборі об’єктів, які підлягають перевірці виходити із даних узагальнення результатів попередніх ревізій та первірок, які акумулюють в собі інформацію про типові порушення та “вузькі” місця у обліку та внутрішньому контролі установ та організацій.
6. Впровадити автоматизовані системи, які дозволяють полегшити контрольно-ревізійний процес. Комп’ютерна техніка працівниками застосовується, в основному, як засіб друку¬вання робочих планів, програм та інших документів по перевірках, їх зберігання та редагування, а також як носій інформаційної бази (законодавчих і нормативних актів та іншої інформації).
Впровадження цих пропозицій дасть змогу підвищити рівень організації аналізу та контролю за цільовим використання бюджетних та позабюджетних коштів установами бюджетної сфери, що може виражатися в зменшенні часу на перевірку, а також більш чіткого попередження випадків помилок і шах¬райства в діяльності бюджетних установ.