Зразок роботи
Оскільки туризм надає можливість організовувати дозвілля школярів поєднуючи відпочинок з оздоровленням і пізнанням, то суспільство має бути, зацікавлене в шкільному туризмі. Перебуваючи далеко від дому і батьківського піклування, школяр відчуває і розуміє значення колективу, вчиться приймати рішення і нести за них відповідальність, відчуває вплив позитивних моральних якостей оточуючих людей, оцінює цих людей і порівнює себе з ними. Це означає, що туризм є надійною і ефективною формою виховного процесу.
Освітня функція туризму школярів полягає в тому, що під час подорожей закріплюються шкільні знання з географії, історії, суспільствознавства, соціології, політології, формуються нові знання. Школяр під час подорожей знайомиться з культурою життя різних народів, вивчає рідний край, поповнює знання в галузі краєзнавства.
Найбільш важливою функцією туризму, на думку багатьох вчених, є оздоровча. Зміна звичної обстановки, вплив природно-середовищних факторів на організм підлітка, підвищена рухова активність, розвиток можливостей адаптації в складних умовах змін клімату, застосування активних способів пересування, найрізноманітніших рухових дій, дотримання правил особистої гігієни в умовах самоконтролю сприяють зміцненню здоров'я дитини, підвищення функціональних можливостей його організму. В цілому, школяр вирішує під час туристських поїздок завдання фізичного виховання, дотримуючись баланс підвищення рівня розвитку рухових якостей, умінь, навичок, розумового, естетичного і морального розвитку.
У зв'язку з цим, можна стверджувати, що можливості впливу туризму на школярів досить великі. У той же час сучасний школяр має велику потребу в такому впливі. Офіційна статистика відзначає, що учні середніх загальноосвітніх шкіл, особливо учні старших класів, схильні до численних хронічних захворювань. В окремих школах число хворих дітей доходить до 90%. Пояснень цьому факту можна навести безліч: низький рівень доходів населення, невлаштований сімейний побут, батьківський алкоголізм і наркоманія, надмірне захоплення комп'ютерної роботою, переглядом телепередач, малорухливий спосіб життя, перевантаженість школярів заняттями, низька культура проведення вільного часу, відсутність регулярних занять фізичною культурою і багато іншого. У такій ситуації будь-які морально позитивні засоби хороші для оздоровлення та розвитку дітей. У зв'язку з цим, представляється, безсумнівно, актуальним заповнити дозвілля дітей поїздками і подорожами під наглядом дорослих фахівців з відповідної культурної та оздоровчої програмою.
В сучасних умовах в нашій країні є, на жаль, дуже суттєва перешкода для реалізації масштабного шкільного туризму. Це перешкода являє собою низький рівень життя нашого населення і неможливість виділення коштів для подорожей школярів. Однак ця перешкода не є непереборною. Відомі численні приклади вкладення в шкільний туризм спонсорських коштів і державних дотацій, збір коштів кількох споріднених сімей для забезпечення поїздки одного школяра, та ін. Крім того, і самі батьки прагнуть показати світ своїй дитині, і краще - не один раз.