Зразок роботи
Актуальність теми дослідження. Становлення сучасного туристичного ринку в Україні вимагає наукового підходу до розв’язання проблем туризму і в тому числі до виявлення та розвитку всіх потенційно привабливих видів туризму, зокрема промислового туризму. Розвиток промислового туризму можливий за рахунок того, що Україна володіє значним ресурсним потенціалом, раціональне використання якого може забезпечити не тільки повне задоволення пізнавально-оздоровчо-спортивних потреб вітчизняних і іноземних туристів, а й відіграти значну економічну роль для держави, а особливо для її південно-східних регіонів, які є промисловим осередком України.
Сучасного туриста цікавлять такі види відпочинку, які можна суміщати з пізнавальними цілями. Таким видом альтернативного туризму є промисловий туризм, оскільки він має всі можливості бути одним із найбільш затребуваних напрямів туристами України.
В останні роки промисловий туризм займає все більший сегмент ринку туристичних послуг в Україні. Про це свідчить зростаюча кількість туристичних продуктів та обсягів відвідувань функціонуючих та історичних об’єктів промислового туризму. Перспективність розвитку цього напряму туристичної діяльності обумовлюється наявністю великої кількості промислових об’єктів майже у всіх областях України. Разом з іншими видами туризму промисловий користується попитом серед туристів. Він приносить вигоду не тільки туроператорам, але й підприємствам, на яких проводяться екскурсії. Це означає, що поряд із розвитком промислового туризму розвивається і регіон, на території якого розташовані туристичні об’єкти. Стає актуальною проблема визначення ступеня сформованості ринку послуг промислового туризму в Україні.
Аналіз останніх публікацій. Проблемі розвитку промислового туризму приділено увагу багатьох дослідників у різних напрямах. У своїх працях вчені Ю. Бочарова, Г. Горіна, А. Пороховський, Н. Фролова, О. Чернега та інші досліджував або окремий аспект ринку, або специфічні особливості його функціонування, або методи його регулювання тощо. Основну увагу щодо класифікації періодів розвитку промислового туризму приділяли такі вчені як Л. Гайдукевич, А. Дурович. У праці В. Гончарова й Н. Свиридової досліджено напрями розвитку різних видів туризму, у тому числі тематичних парків, та запропоновано сформувати паспорт туристичного потенціалу Луганського регіону. У статті В. Дубницького та Н. Чухно висвітлено процес становлення і розвитку туристичного бізнесу, розкрито сутність маркетингової стратегії просування туристичного продукту на внутрішньому ринку. О. Пендерецький зосереджує увагу на шляхах реалізації туристичного потенціалу промислових об’єктів Західної України. Серед науковців, що здійснювали аналіз ринку промислового туризму, віділимо В. Данильчука та В. Кулєш. В. Данильчук здійснив оцінку привабливості зон промислових територій, а також їх можливої наповнюваності туристами, оцінка інтересів туристів за сегментами туристичного ринку. В. Кулєш представила результати маркетингового дослідження перспектив розвитку промислового туризму в Донецькій області. Автором визначено, що промисловий туризм має великі перспективи для розвитку в Донецькій області. Проте на даний момент концепція розвитку промислового туризму в Україні ще не запропонована. Автори акцентують увагу на трансформаціях промислового туризму, розширенні простору туристичних атракцій, що стає потенціалом для розвитку промислового туризму.
Матеріал щодо об’єктів промислового туризму брався на сайтах підприємств, зі статей, використовувалися Internet ресурси.
Мета дослідження – проаналізувати особливості, поширення, проблеми та перспективи розвитку промислового туризму України.
Об’єктом дослідження є промислові об’єкти України як об’єкти туристичної інфраструктури.
Предметом дослідження є особливості розвитку та географія промислового туризму в Україні.
Метою роботи визначаються її завдання, головними серед яких є:
– уточнити поняття «промисловий туризм» і виокремити його види’
– розглянути передумови розвитку промислового туризму та географії промислового туризму’
– виявити особливості промислового туризму в Україні та класифікувати об’єкти промислового туризму України’
– проаналізувати проблеми і перспективи розвитку промислового туризму’
– розглянути можливість використання напрацювань магістерської роботи для географічної освіти.
Методи дослідження та джерельна база. У процесі дослідження використовувалися основні загальнонаукові та спеціальні підходи й методи дослідження. Системно-структурний, історичний та аналітичний підходи використовувалися при обґрунтуванні теоретико-методологічних засад туристичної сфери, формулювання об’єкта та предмета, побудови загального алгоритму вивчення промислового туризму. Дослідження трансформації було реалізовано за допомогою спеціальних методів, зокрема методу класифікації та типізації.
Матеріал щодо об’єктів промислового туризму брався на сайтах підприємств, зі статей, використовувалися Internet ресурси. На жаль, статистична інформація щодо промислового туризму на офіційних сайтах відділів статистики, департаменту туризму майже відсутні.
Наукова новизна отриманих результатів. У кваліфікаційній роботі уточнено поняття «промисловий туризм», проведена типізація промислового туризму.
Теоретичне та практичне значення отриманих результатів.
Основні положення кваліфікаційної роботи, аналіз промислового туризму можуть надалі використовуватися для подібних досліджень.
Практичні результати можуть використовуватися обласними та районними організаціями, а також використовуватися у навчальному курсі «Економічна географія України». Дослідження можуть використовуватися при організації екскурсій.
Особистий вклад автора. Зроблена типізація промислового туризму в межах України та розроблено серії карт, які характеризують насиченість регіонів України об’єктами промисловий туризм України
Апробація результатів. Основні результати дослідження були представлені на VI Всеукраїнської онлайн-конференції молодих науковців «Сучасні проблеми природничих і точних наук».