Зміст
Вступ
Розділ 1 Теоретичні аспекти аналізу фінансового плану інвестиційного проекту
1.1 Фінансове планування, його сутність і значення
1.2 Складові і характеристика фінансового плану інвестиційного проекту
1.3 Методологія оцінки ефективності фінансового плану інвестиційного проекту
Розділ 2 Практичні засади аналізу фінансового плану інвестиційного проекту
2.1 Організаційно – економічна характеристика підприємства
2.2 Оцінка фінансового плану інвестиційного проекту
2.3 Діагностика ефективності фінансового плану інвестиційного проекту
Розділ 3 Шляхи збільшення ефективності розробки і впровадження фінансового плану інвестиційного проекту
Висновки
Список використаної літератури
Головною метою фінансового плану є узагальнення у вартіс¬ній формі результатів розробки всіх попередніх розділів бізнес-плану, обгрунтування доцільності реалізації пропонованого бізнесо¬вого проекту. Економічні розрахунки, що містяться у фінансовому плані, уможливлюють вичерпну відповідь на такі запитання потен¬ційних інвесторів і кредиторів: 1) звідки фірма отримуватиме кошти і на що останні буде витрачено; 2) яким буде фінансовий стан фірми наприкінці кожного прогнозованого періоду; 3) чи здатний підпри¬ємець належно розпорядитися отриманими коштами й виконати вчасно всі взяті на себе зобов’язання.
2. Особливості розробки фінансового плану полягають: а) у наявності конкретного переліку фінансових документів стандартної форми з єдиною методикою розрахунків відповідних показників; б) у наявності фінансових планів, що їх складено з перспективою на три роки з виокремленням щомісячних показників за перший рік і квартальних за інші два роки; в) у недопущенні розбіжностей з іншими розділами бізнес-плану; г) у доцільності опрацювання кількох сценаріїв розвитку подій з урахуванням консервативних припущень та повного економічного потенціалу започатковуваного бізнесу; д) у вміщенні достовірної інформації й точних фінансових розрахунків, а також пояснення відхилення фінансових показників від середньогалузевих у відповідній сфері бізнесу.
3. Як правило, фінансовий план будь-якого бізнес-плану містить три підрозділи: перший — план доходів і видатків (план прибутків і збитків); другий — план грошових надходжень і виплат (план руху готівки); третій — плановий баланс. На основі останнього розраховують очікувані фінансові коефіцієнти, щоб передбачити майбутній фінансовий стан фірми, яка започатковує або розвиває новий бізнес. Поряд з цим у фінансовому плані треба навести всі припущення, на яких грунтуються економічні розрахунки.
4. План доходів і видатків, який є першим фінансовим документом цього підрозділу бізнес-плану, характеризує загальні суми прогнозованих доходів фірми від започатковуваної бізнесової діяль¬ності та її витрат за певний (у більшості випадків — трирічний) період. Він складається за стандартною формою і містить такі розрахункові показники:
А. Загальний обсяг продажу товарів.
Б. Собівартість проданих товарів — усього, зокрема: матеріальні витрати й прямі витрати праці.
В. Валовий прибуток (рядок А – рядок Б).
Г. Операційні витрати — усього, зокрема: заробітна плата персоналу (за винятком прямих витрат праці), нарахування на заробітну плату, рентні платежі, комунальні послуги, витрати на утримання офісу й відрядження, реклама, страхові платежі, послуги зовнішніх консультантів, інші операційні витрати.
Д. Операційний прибуток (рядок В – рядок Г).
Е. Сплата процентів за кредит.
Є. Чистий прибуток до сплати податків (рядок Д – рядок Е).
Ж. Податок з прибутку.
З. Чистий прибуток (рядок Є – рядок Ж).
При цьому в плані подається структура доходів і видатків у середньому по галузі бізнесу (у процентах до загального обсягу продажу товарів), а фінансові показники наводяться в помісячному й поквартальному розрізі відповідно для першого року нової бізнесо¬вої діяльності та інших двох.
5. У процесі розробки підрозділу фінансового плану «План доходів і видатків» особливу увагу треба приділяти прогнозуванню майбутніх обсягів продажу товарів з помісячним розподілом для першого року і поквартальним — для другого й третього років нової бізнесової діяльності. Майбутній обсяг продажу прогнозується окремо по кожному виробу та по всій сукупності таких на основі продажної ціни за одиницю й кількості проданих товарів у фізичних одиницях. При цьому необхідно давати чітке пояснення припущень, які обгрунтовують прогнозування обсягів продажу продукції.
6. У цьому підрозділі фінансового плану мають бути здійснені аналіз і розрахунок точки беззбитковості виробництва та реалізації продукції майбутнього бізнесу, що є обов’язковою вимогою потен¬ційних інвесторів і кредиторів. Точка беззбитковості показує, скіль¬ки одиниць продукції має продавати фірма-продуцент, щоб поточні витрати окупалися її доходами (прибутком). Розрахунок точки беззбитковості здійснюється встановленням відношення операційних (умовно-постійних) витрат до продажної ціни одиниці продукції за відрахуванням з неї змінних витрат на одиницю тієї самої продукції.
7. Другим обов’язковим підрозділом фінансового плану є план грошових надходжень та виплат, який дає змогу: а) визначити пері¬од діяльності, коли фірма відчуватиме брак або надлишок готівки; б) розрахувати, скільки коштів треба позичити на цей період; в) показати, на що конкретно позичені кошти буде витрачено; г) з’ясувати термін повернення позичкових коштів. Головним завданням складання цього підрозділу фінансового плану є узгодження в часі грошових надходжень і виплат задля забезпечення необхідної ліквід¬ності фірми, тобто сталої наявності на її рахунку готівки, достатньої для розрахунків за зобов’язаннями.
План грошових надходжень і виплат формується в певній послі¬довності: 1) визначаються готівкові кошти фірми на початок місяця (перший рік діяльності) чи кварталу (другий і третій рік діяльності); 2) обчислюються всі передбачувані грошові надходження (виторг від продажу, надходження на рахунки за продаж у кредит, позичка, інші надходження) у ті самі проміжки часу; 3) розраховуються обо¬в’язкові платежі (купівля товарів, заробітна плата, нарахування й податки на зарплату, рентні платежі, комунальні послуги, рекламні витрати, страхові платежі, придбання машин та устаткування, виплата боргу та процентів тощо); 4) визначається чистий потік готівки як різниця між загальними сумами грошових надходжень та обо¬в’язкових платежів; 5) розраховується сума готівкових коштів на кінець відповідного періоду додаванням або відніманням до (від) готівкових коштів на початок певного про¬міжку часу відповідно додатного чи від’ємного потоків готівки.
8. За надзвичайно важливий підрозділ фінансового плану визнають плановий (очікуваний) баланс фірми, що збирається започаткувати новий або розширити діючий бізнес. Баланс будь-якої фірми, який складається на певну дату, має стандартну форму й містить три складові: активи, пасиви, власний капітал. Активи балансу фірми роз¬поділяються на поточні (готівка; цінні папери; дебіторська заборгованість; матеріальні запаси; рентні, страхові та авансові платежі) та постійні (матеріальні — земля, будівлі, споруди, устаткування тощо — й нематеріальні активи — права використання об’єк¬тів промислової та інтелектуальної власності, «ноу-хау», здобута ре¬путація фірми тощо). Пасивами вважаються суми поточних і довгострокових зобов’язань фірми перед іншими партнерами по бізнесу. До поточних зобов’язань, які мають бути виконані протягом одного року, належать кредиторська й податкова заборгованість, а також вит¬рати, нараховані до сплати (невиплачена заробітна плата, проценти за кредит, страхові та пенсійні нарахування). Довгострокові зобов’язання (на строк понад рік) охоплюють векселі й кредити під заставу майна. Власний капітал фірми складається з акціонерного капіталу та нерозподіленого прибутку, тобто прибутку, що спрямовується на розширення бізнесу фірми в майбутньому.
9. Найточніше рівень майбутнього фінансового стану фірми можна спрогнозувати, одночасно аналізуючи всі раніше розроблені підрозділи фінансового плану на основі розрахунків і порівняння з нормативними значеннями очікуваних фінансових коефіцієнтів. Як правило, розраховують та аналізують три групи фінансових коефіцієнтів. До першої групи належать коефіцієнти ліквідності (чистий оборотний капітал, коефіцієнти поточної й термінової ліквідності). Друга група охоплює коефіцієнти платоспроможнос¬ті — коефіцієнт заборгованості, коефіцієнт співвідношення залучених і власних коштів. Третю групу становлять коефіцієнти рентабельності: коефіцієнти валового, операційного й чистого прибутку; окупність інвестицій та власного капіталу.
10. Здійснюваний за допомогою розрахованих фінансових коефіцієнтів аналіз майбутнього фінансового стану фірми грунтується на певних передбаченнях і припущеннях.
Перелік табличного і графічного матеріалу:
Рис. 1.1. Логіка розробки плану доходів і видатків фірми
Рис. 2.1 Структура ВАТ «Корсунь – Шевченківського ХПП»
Таблиця 2.1 Основні техніко – економічні показники діяльності ВАТ «Корсунь-Шевченківське ХПП»
Таблиця 2.2 Обсяги продажу хліба пекарні ВАТ «Корсунь – Шевченківського ХПП» за 2010 рік
Таблиця 2.3 Обсяги продажу хліба та хлібобулочних виробів пекарні за 2011-2012 роки
Таблиця 2.4 План прибутків-збитків проекту за 2010 рік
Таблиця 2.5 План руху грошових коштів за 2010 рік
Таблиця 2.6 План прибутків-збитків проекту за 2011-2012 роки
Таблиця 2.7 План руху грошових коштів за 2011-2012 роки
Таблиця 2.8 План доходів і витрат проекту, грн.
Таблиця 2.9 Розрахунок чистої теперішньої вартості
Таблиця 2.10 Розрахунок чистих грошових потоків за періодами
Таблиця 3.1 Функції управління та програмні засоби, які забезпечують їх автоматизацію