Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Динамічний розвиток ринкових процесів на Україні вимагає переорієнтації зусиль менеджменту підприємств із забезпечення поточних результатів діяльності в площину забезпечення конкурентних переваг, формування яких є певним гарантом тривалого ефективного функціонування підприємства і залежить від якості реалізації його потенціалу. Зосередження па пошуку можливостей успішного довгострокового функціо¬нування зумовлює необхідність, по-перше, вивчення ме¬ханізму формування таких можливостей, і, по-друге, здобуття практичних навичок їхньої оцінки.
Для розроблення успішної ринкової стратегії, оцінки перспек¬тив і напрямку розвитку виробничого підприємства, а також для формування рішень про доцільність його інвестування необхідна всебічна оцінка як середовища, в якому працює підприємство, так і самого підприємства, його потенціалу, конкурентоспроможності, рівня організації управління та виробництва тощо.
Аналіз зовнішніх і внутрішніх факторів, що впливають па діяльність підприємства і його конкурентоспроможність, а також оцінка його потенціалу здійснюються в ході управлінського об¬стеження, яке проводять для вироблення управлінських рішень стратегічного характеру і стратегічного управління, що не виклю¬чає застосування результатів обстеження і для вирішення різних тактичних задач.
Аналіз процесів розвитку в різних сферах людської діяльності свідчить, що їх основою є різного роду нововведення у науці, тех¬ніці, організації і т.д., що втілені в нові вироби чи послуги, тех¬нології, методи організації виробництва і збуту, тобто інновації. Загалом, з економічної точки зору інновація розглядається як засіб підвищення ефективності використання наявних ресурсів. Для окремих суб'єктів господарської діяльності - як засіб адап¬тації до змін зовнішнього середовища, здатний забезпечити три¬вале виживання і розвиток відповідно до обраної мети.
Для вітчизняної економіки саме інновації й інноваційний розвиток є тією рушійною силою, що спроможна забезпечити еко¬номічну незалежність України і подолання розриву з розвинени¬ми державами за принципом «обганяти не доганяючи». Тобто, не йдучи шляхом, який інші вже пройшли, здобувши при цьому мі¬цні позиції на світовому ринку, а йти, безсумнівно, у руслі світово¬го розвитку, але своїм шляхом, вишукуючи і реалізуючи свої по¬тенційні переваги, займаючи провідні позиції в тих сферах діяль¬ності, де для цього є умови. Природно, цим процесом необхідно цілеспрямовано й ефективно управляти, не покладаючись на дію тільки ринкових регуляторів.
Зростання ролі окремих суб'єктів господарської діяльності, необхідність їх цілеспрямованої взаємодії один з одним і зовні¬шнім середовищем у рамках, окреслених методами державного і регіонального регулювання, ставить проблему формування ор¬ганізаційно-економічного механізму управління інноваційним розвитком. Він повинен орієнтувати маркетингову, а через неї інноваційну, інвестиційну і виробничо-збутову діяльність госпо¬дарюючих суб'єктів на виявлення і всебічне використання існу¬ючих і перспективних ринкових можливостей, підтримуючи пе¬вний баланс зовнішніх і внутрішніх резервів розвитку, з метою досягнення успіху в конкуренції, максимізації поточних і пер¬спективних доходів.
Вирішення зазначеної проблеми дасть можливість трансфор¬мувати процеси стихійного інтуїтивного пошуку напрямків роз¬витку в науково обґрунтовані, перейти на інноваційний шлях розвитку, що сприятиме створенню в Україні умов стабілізації і зростання.
З цих позицій у книзі викладені теоретико-методологічні і методичні основи управління інноваційним розвитком, кон¬цептуальні принципи формування організаційно-економічного механізму управління, а також відповідний інструментарій для реалізації його функцій. Відповідно до авторського під¬ходу, в умовах нестабільності середовища господарювання (а вона характерна не тільки для перехідної економіки, і в умовах прискорення темпів НТП властива всій світовій еко¬номіці) консолідуючу функцію має відігравати інноваційний, а не фінансовий, менеджмент, забезпечуючи узгоджену взає-модію інших його видів: фінансового менеджменту, операцій¬ного менеджменту, менеджменту персоналу, маркетингового менеджменту тощо.
Управління інноваційним роз¬витком потребує вирішення ряду завдань у суміжних сферах діяльності господарюючого суб'єкта, спрямованих на виявлення невідповідності внутрішніх і зовнішніх можливостей його роз¬витку, пошук і обґрунтування шляхів їх приведення в гармонійну відповідність, що має на меті створення умов стійкого соціально-економічного розвитку як самого суб'єкта, так і суспільства в цілому. Суб'єкт господарської діяльності при цьому розгляда¬ється як адаптивна динамічна система імовірнісного характеру, що функціонує на ринку в рамках, окреслених методами дер¬жавного і регіонального регулювання.
Таким чином, метою курсової роботи є формування ринково орієнтованих пріо¬ритетів соціально-економічного розвитку суспільства на ос¬нові динамічного приведення у відповідність внутрішніх і зовнішніх (які генеруються ринковим середовищем) можли¬востей розвитку господарюючих суб'єктів шляхом постійного пошуку і реалізації нових способів і сфер використання їх¬нього потенціалу.
У даній курсовій роботі розглянуті такі основні питання:
• концептуальні основи організаційно-економічного механізму управління процесами інноваційного розвитку суб'єктів гос¬подарської діяльності;
• мотивація суб'єктів інноваційного процесу;
• управління вибором варіантів інноваційного розвитку рин¬кових можливостей суб'єктів господарської діяльності, кла¬сифікація варіантів, проблеми й особливості їх реалізації;
• маркетингові підходи до розробки і виведення інновацій на ринок;
• методи управління вибором (формуванням) цільових ринків для інноваційного розвитку;
• проблеми, методи оцінки й урахування впливу чинників невизначеності і ризику при обґрунтуванні інноваційних про¬ектів в умовах нечіткої оцінки окремих чинників;
• управління ресурсним забезпеченням проектів інноваційного розвитку, методи оптимізації структури інвестицій в інновації;
• інформаційне забезпечення процесів управління інноваційним розвитком, економічні аспекти визначення необхідного і до¬статнього рівня накопичення інформації;
• діагностика інноваційного потенціалу підприємства;
• особливості розробки стратегій інноваційного розвитку, кри¬терії вибору оптимальних варіантів розвитку в нестабільно¬му ринковому середовищі.
Об’єктом дослідження є господарські операції і процеси, пов’язані із управлінням інноваційним потенціалом на ВАТ “Бердичівська фабрика одежі”, що на сьогодні є потужним виробником конкурентоспроможної продукції (виробництво верхнього одягу для жінок і чоловіків), яка здатна задовольнити найвибагливіші смаки не тільки українських, але і зарубіжних споживачів.