Зразок роботи
Основні дослідження, щодо маркетингу персоналу були закладені такими науковцями, як Ф. Котлер, Д. Кромптон, Л. Беррі, і набули подальшого розвитку в працях А. Кібанова, Т. Савенкової, В. Савченка та ін. У сферу вітчизняного наукового пошуку питання маркетингу персоналу привніс В. Колпаков, що дослідив теоретичні основи, узагальнив досвід практичної діяльності та запропонував різні варіанти шляхів удосконалення маркетингу персоналу [20, c.107].
Існують різні підходи до трактування сутності маркетингу персоналу. Так, В. Савченко розглядає маркетинг персоналу, як філософію та стратегію управління людськими ресурсами, які, орієнтуючись на життєві та трудові запити працівників, одночасно відповідають інтересам політики підприємства [25, c.16].
Маркетинг персоналу, у розумінні Т. Савенкової, - це вид управлінської діяльності, спрямованої на покриття потреби в персоналі в постійно змінному середовищі; планування і сукупність всіх видів діяльності персоналу; вивчення факторів зовнішнього і внутрішнього ринків, які впливають на вакансію, ймовірність та швидкість її заповнення, умов схвалення кандидатури [24, c.110].
Проаналізувавши зазначені поняття у контексті їх застосування, варто погодитися з думкою М. Шостака, що вони мають споріднене змістове навантаження, тому часто вживаються як синоніми [26, с. 182].
Проте необхідно розуміти, що зазначені поняття чітко відповідають історичним етапам переходу від кадрового сприйняття персоналу до концепції людського капіталу. На основі проведеного аналізу наукових публікацій зазначимо, що маркетинг персоналу - це частина кадрової стратегії підприємства, метою якої є оптимальне використання кадрових ресурсів шляхом створення таких умов, які б сприяли підвищенню ефективності праці, розвитку в кожному співробітнику партнерського і лояльного ставлення до підприємства.
Слід підкреслити, що робоче місце є об'єктом маркетингу персоналу, з позиції маркетингу персоналу воно являє собою продукт, який продається на ринку праці. Компанії намагаються створити такі робочі місця і такі умови праці для своїх співробітників, щоб їх можна було вигідно продати, найняти висококваліфікованих фахівців.
Суб'єктами маркетингу персоналу є наймані працівники, організації, які надають посередницькі послуги на ринку праці, організації, що здійснюють навчання, консультування працівників. Жоден суб'єкт з багатьох причин (недостатність фінансових коштів, інформації і т.д.) не бере на себе виконання всіх маркетингових функцій.
Тому для успішної маркетингової діяльності необхідна координація і взаємодія. М. Шостак зазначає, що маркетинг персоналу, як і класичний маркетинг, здійснюється на основі певних принципів, серед яких доцільно виділяє наступні (рис.1.1.)