Зразок роботи
Методи дослідження. В процесі написання роботи автором використано Актуальність теми дослідження. Всі соціально-економічні процеси, які розвиваються на підприємстві знаходяться у тісній взаємодії із колективом. Поведінка суб’єктів господарської діяльності вже давно перебуває в полі зору економічної науки. Спосіб мислення, закореніла в суспільстві система цінностей, тобто менталітет індивідуумів і колективів та рівень корпоративної культури, відіграють істотну роль у прийнятті економічними агентами тих чи інших рішень.
Проблемам моделювання соціально-економічних процесів присвячено чимало наукових розробок вітчизняних дослідників, серед яких варто назвати А. В. Бакурову, В. В. Вітлинського, В. М. Вовка, Л. С. Гур’янову, В. Н. Даніча, М. М. Іванова, Т. С. Клебанову, Р. М. Лепу, Ю. Г. Лисенко, Н. К. Максишко, Т. В. Меркулову, В. М. Порохню, Л. Н. Сергєєву, В. М. Соловйова, С. В. Солодухіна, С. К. Рамазанова, О. І. Черняка та багато інших.
Вплив господарського менталітету у вітчизняній і зарубіжній науці вивчався Е. С. Балабановою, С. Ю. Барсуковою, Т. В. Гайдай, З. І. Галушкою, М. В. Гордоном, О. А. Гриценко, О. Ф. Доровським, М.С. Дороніною, Н. А. Забєліною, О. В. Катигробовою, С. Г. Кірдіною, Н. К. Кубаєвським, Ю. В. Латовим, А. А. Лиманським, В. В. Липовим, О. О. Лусте, А. В. Муруновою, Р. М. Нуреєвим, В. Л. Осецьким, В. Ю. Поповим, В. С. Резніком, І. В. Розмаїнським, А. Е. Шастітко та ін.
Підґрунтям сучасних наукових уявлень про корпоративну культуру стали праці зарубіжних вчених І. Ансоффа, М. Армстронга, К. Голда, Є. Капітонова, Ф. Котлера, Б. Мільнера, Т. Питерса, В. Співака, М. Уорнера, Г. Хофстеда, А.Файоля, Е. Шейна та інших. З початком ринкової трансформації економіки в Україні дослідження корпоративної культури підприємства отримали значний розвиток у наукових працях А. Воронкової, Г. Назарової, О. Новікової, Г. Хаєта, О. Єськова та ін. Уявлення про корпоративну культуру та її роль у соціально-економічних відносинах з позицій економіки праці збагатили О. Балика, О. Грішнова, А. Колот, Т. Кицак, Е. Лібанова, І. Петрова, М. Семикіна, І. Терон, Л. Шаульська, Л. Щетініна та ін. Значимість цінностей корпоративної культури у підвищенні ефективності праці, розвитку трудового потенціалу визначена у працях В. Близнюк, О. Комарової, О. Левченка, Л. Лісогор, О. Магопець, М. Мельник, С. Пасєки, В. Стадник, Л. Червінської, Л. Фільштейна, Н. Шалімової та інших вітчизняних науковців.
Аналіз наявних розробок свідчить, що більшість моделей, враховують або тільки економічні, або тільки соціальні чинники. Разом з тим становить інтерес розгляд тих аспектів економічної поведінки агентів, які пов’язані з особливостями їх господарського менталітету та рівня корпоративної культури.
Таким чином, вивчення впливу господарського менталітету та корпоративної культури, який недостатньо враховано в існуючих моделях, на характер соціально-економічних відносин на підприємстві є актуальним, що визначило вибір теми дослідження, його мету й завдання.
методи теоретичного узагальнення, ретроспективного аналізу (для дослідження теоретичних аспектів соціально-економічних відносин на підприємстві); кореляційного й регресійного аналізу, системного аналізу (для розробки концепції моделювання соціально-економічних відносин на підприємстві); економіко-математичного моделювання (для побудови моделі оцінки рівня корпоративної культури підприємства та імітаційної агентної моделі подолання трудового конфлікту на підприємстві); графічний метод (для побудови профілів корпоративної культури підприємства), метод прогнозування (для аналізу результатів експериментів з розробленими моделями).
Інформаційною базою дослідження стали наукові праці вітчизняних і зарубіжних учених, законодавчі та нормативні акти, методичні матеріали міністерств і відомств України, статистичні дані Державної служби статистики України та матеріали спеціалізованих періодичних видань щодо моделювання соціально-економічних відносин на підприємстві.
Практичне значення одержаних результатів. Запропонована концепція моделювання соціально-економічних відносин на підприємстві дає змогу кількісно оцінити та якісно охарактеризувати зміни в соціально-економічних процесах шляхом врахування впливу господарського менталітету та рівня корпоративної культури підприємства.
Розроблена модель оцінки рівня корпоративної культури підприємства (з варіантами різних факторних ознак) є універсальною і може бути використана адміністрацією будь-якого підприємства для визначення стану корпоративної культури та оцінки її впливу на розвиток підприємства та результати його фінансово-господарської діяльності. Використання агентної моделі подолання трудового конфлікту на підприємстві дає можливість керівнику вжити превентивних заходів, щоб уникнути збоїв у роботі підприємства та розробити ефективну стратегію дій у разі виникнення конфлікту.