Зміст
Введення
Актуальність. Дитячий церебральний параліч - різноманітна патологія, вона породжує полярні думки про стан і можливості розвитку дітей з цим захворюванням і труднощі в організації спеціальної допомоги ім. Актуальність розвитку системи спеціальної освіти дошкільнят з дитячим церебральним паралічем визначається не тільки гуманістичними тенденціями розвитку суспільства, а й ступенем затребуваності даної системи.
За закордонним даними, в 50-х роках поширеність ДЦП варіювалася від 1-го в Англії до 4-х у США на 1000 школярів. У 1999 році К. А. Семенова навела такі дані про поширеність ДЦП у Росії: у 1962 році - 0,4 на 1000 дитячого населення, в 1972 році - 1,72 на 1000, у 1982-89 роках - 5,6-8 , 9 на 1000 [17].
Фонетико - фонематичні недорозвиток мови у дітей з дитячим церебральним паралічем виявляється в різних формах дизартрії.
Особливістю порушень звуко - проізносітельной сторони мови при дизартрії є те, що при всіх виду активних рухів в кінцівках наростає м'язовий тонус в артикуляційною мускулатурі і посилюються дізартріческіе розлади.
Порушення артикуляційною моторики при дитячому церебральному паралічі не тільки ускладнюють формування проізносітельной сторони мови, але і вдруге викликають порушення фонематичного сприйняття. Це викликає у дитини труднощі звукового аналізу слів і спотворення звуко - складової структури слова.
У фонетико - фонематичним розвитку дітей виявляється декілька станів:
• Недостатнє розрізнення і утруднення в аналізі тільки порушених у вимові звуків. Весь інший звуковий склад слова і складова структура аналізуються правильно. Це найбільш легкий ступінь фонетико - фонематичного недорозвитку;
• Недостатнє розрізнення великої кількості звуків з кількох фонетичних груп при достатньо сформованої їх артикуляції в усному мовленні. У цих випадках звуковий аналіз порушується більш грубо;
• При глибокому фонематичним недорозвиненні дитина не «чує» звуків у слові, не розрізняє стосунки між звуковими елементами, нездатний виділити їх зі складу слова і визначити послідовність.
Однак не у всіх дітей труднощі в оволодінні звуковим складом слів лише з дефектним - вимовними звуками. І, нарешті, у більш рідкісних випадках у дітей може не відзначатиметься виражених труднощів звукового аналізу слів навіть з дефектним вимовними звуками. Це визначає необхідність диференційного підходу при корекції фонетико - фонематичний порушень у дітей.
Всі діти з церебральним паралічем і дизартрія потребують комплексної системи логопедичних заходів, спрямованих на розвиток артикуляційних навичок, фонематичного аналізу і синтезу.
Мета нашої роботи - визначення шляхів корекції порушення фонетико-фонематичний боку мовлення у дошкільників з церебральним паралічем.