0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

ДОСЛІДЖЕННЯ ФАКТОРІВ ВПЛИВУ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА ЕФЕКТИВНІСТЬ УПРАВЛІННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИМ ПІДПРИЄМСТВОМ (ID:846793)

Тип роботи: дипломна
Дисципліна:Менеджмент
Сторінок: 137
Рік виконання: 2016
Вартість: 800
Купити цю роботу
Зміст
ЗМІСТ ВСТУП……………………………………………………………………… 4 РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ СЕРЕДОВИЩА ВПЛИВУ НА ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА……… 8 1.1. Сутність та значення оточуючого середовища в діяльності підприємства……………………………………………………………….. 8 1.2. Особливості та послідовність проведення аналізу оточуючого середовища підприємства…………………………………………………. 12 1.3. Методичний інструментарій діагностики зовнішнього середовища підприємства……………………………………………………………….. 21 Висновки до першого розділу…………………………………………….. 31 РОЗДІЛ 2. СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ СЕРЕДОВИЩА ВПЛИВУ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ УПРАВЛІННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИМ ПІДПРИЄМСТВОМ……………………………………………………….. 33 2.1. Організаційно-економічна характеристика ДП «ДГ «Кутузівка» НААН»………………………………………………………………………. 33 2.2. Діагностика галузі сільського господарства як середовища, в якому функціонує досліджуване підприємство………………………….. 45 2.3. Аналіз конкурентного середовища ДП «ДГ «Кутузівка» НААН»…. 54 2.4. Дослідження впливу покупців та стейкхолдерів на діяльність ДП «ДГ «Кутузівка» НААН»……………………………………..…………… 64 2.5. Моніторинг середовища непрямого впливу на функціонування досліджуваного підприємства…………………………………………….. 70 Висновки до другого розділу……………………………………………… 74 РОЗДІЛ 3. ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ З УРАХУВАННЯМ ВПЛИВУ ОТОЧУЮЧОГО СЕРЕДОВИЩА…………………………………………………………….. 76 3.1. Формування стратегії розвитку підприємства в умовах цінових коливань…………………………………………………………………….. 76 3.2. Регіональні особливості стратегії сільськогосподарських підприємств молочного напрямку………………………………………… 85 3.3. Концептуальна модель застосування стратегії мінімізації ризиків в ДП «ДГ«Кутузівка» НААН»……………………………………………… 92 Висновки до третього розділу 100 РОЗДІЛ 4. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ….. 103 ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ …………………………………………... 115 ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……….…………………………. 120 ДОДАТКИ………………………………………………………………….. 127
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
ВСТУП Актуальність теми дослідження. Однією з важливих характеристик функціонування підприємства є його взаємозв’язок із оточуючим середовищем. Сьогоднішні зміни в зовнішньому світі примусили звернути на оточуюче середовище ще більшу увагу, ніж коли-небудь. Середовище являє собою сукупність умов, в яких працює сільськогосподарське підприємство, та чинників, що впливають на утворення або зміну цих умов. В стратегічному аналізі прийнято поділяти середовище на зовнішнє і внутрішнє. При цьому зовнішнє середовище диференціюють на віддалене макрооточення й наближене мікрооточення. Макрооточення зазвичай не здійснює прямого впливу на діяльність підприємства, проте воно формує загальні умови господарювання в країні, галузі, регіоні й у такий спосіб непрямо відбивається на умовах і результатах роботи господарюючого суб’єкта. мікрооточення, на відміну від макрооточення, безпосередньо впливає на функціонування підприємства та поєднує у собі сукупність найважливіших елементів і чинників, що визначають стратегічні перспективи розвитку господарюючого суб’єкта. Проблематика впливу зовнішнього середовища на діяльність підприємств і, як наслідок, постійного існування негативних факторів, пов’язаних із функціонуванням у ринковому оточенні, є актуальною, бо ефективність функціонування підприємств в умовах економічної кризи, конкуренції (не завжди добросовісної), корумпованості владних структур та інших проявів складових елементів зовнішнього середовища, які дестабілізують нормальну діяльність, багато в чому залежить від постійного моніторингу існуючих способів захисту та безперервного пошуку шляхів удосконалення системи заходів щодо запобігання негативним явищам, процесам чи діям. Сільське господарство в Україні є однією з провідних сфер економіки, розвиток та ефективність функціонування якої безпосередньо впливає на стан економіки, фінансову міцність і продовольчу безпеку держави, добробут населення. У процесі діяльності сільськогосподарських товаровиробників формуються розгалужені господарські зв’язки із суб’єктами інших сфер і галузей економіки, аграрії у прямий чи опосередкований спосіб виступають споживачами або постачальниками більшої частини підприємств країни, сільськогосподарський капітал бере участь в обігу фінансового капіталу та роботі банківської сфери, ринок сільськогосподарської продукції становить вагому частку внутрішнього ринку тощо. Внаслідок цього будь-які зміни стану економіки позначаються на умовах і результатах функціонування сільського господарства. Більше того, негативні економічні тенденції в сільському господарстві набувають найглибших стадій, адже галузь вирізняється подовженими операційним і фінансовим циклами, інертністю, неспроможністю швидкої переорієнтації з урахуванням ринкових змін, великою чутливістю до порушень ритмічності діяльності тощо. Тому результати аналізу зовнішнього середовища має принципово важливе значення для формування стратегії розвитку будь-якого сільськогосподарського підприємства чи напряму його діяльності. Питання впливу оточуючого середовища на діяльність підприємства та ефективність його управління знаходять відображення у роботах багатьох вітчизняних та зарубіжних науковців. Зокрема, велика увага цій тематиці приділена Портером М. Е., Томсоном А. А., Стріклендом А., Ансоффом І., Фатхутдіновим Р. А., Завадським Й. С., Нємцовим В. Д., Довгань Л. Е., Шершньовою З. Є. Осовською Г. В. та ін. Дослідження зовнішнього середовища у сфері сільського господарства проводять Євчук Л. А., Сахацький М. П., Гудзинський О. Д., Андрійчук В. Г., Дем’яненко С. І., Трегобчук В. М., Малік М. Й., Ларіна Я. С. та ін. Метою дипломної роботи є дослідження факторів впливу оточуючого середовища на ефективність управління та розробка на цій основі стратегії розвитку сільськогосподарського підприємства. Відповідно до цільової спрямованості дипломної роботи передбачено послідовне вирішення таких завдань: визначити сутність та значення оточуючого середовища в діяльності підприємства; розглянути особливості та послідовність проведення аналізу оточуючого середовища підприємства; висвітлити методичний інструментарій діагностики зовнішнього середовища підприємства; надати організаційно-економічну характеристику ДП «ДГ «Кутузівка» НААН»; провести діагностику галузі сільського господарства як середовища, в якому функціонує досліджуване підприємство; проаналізувати конкурентне середовище ДП «ДГ «Кутузівка» НААН»; дослідити вплив покупців та стейкхолдерів на діяльність ДП «ДГ «Кутузівка» НААН»; здійснити моніторинг середовища непрямого впливу на функціонування досліджуваного підприємства; надати пропозиції щодо формування стратегії розвитку в умовах цінових коливань; розробити концептуальну модель застосування стратегії мінімізації ризиків в підприємстві. Об’єктом дослідження є оточуюче середовище сільськогосподарського підприємства. Предметом дослідження є сукупність теоретичних, методичних та прикладних засад впливу оточуючого середовища на ефективність управління сільськогосподарським підприємством. Об’єктом, на матеріалах якого виконувалось дослідження є Державне підприємство «Дослідне господарство «Кутузівка» Національної академії аграрних наук Харківської області (ДП «ДГ «Кутузівка» НААН»). Інформаційною базою дипломної роботи є законодавчі і нормативні документи, що регламентують діяльність суб'єктів господарювання в Україні, офіційні статистичні матеріали, праці вітчизняних та закордонних авторів, матеріали преси та фактичні дані діяльності досліджуваного підприємства. Методологічною основою дослідження є положення сучасної економічної теорії, отримані результати досліджень вітчизняних та зарубіжних учених з питань стратегічного аналізу та оцінки впливу зовнішнього середовища. Для вирішення поставлених завдань використані наступні методи: діалектичний метод дослідження процесів і явищ у їх взаємозв’язку й розвитку, системно-структурний аналіз, статистичний та графічний методи. Практичне значення отриманих результатів дипломної роботи полягає у можливості їх застосування на підприємствах з метою підвищення ефективності управління на основі діагностики впливу оточуючого середовища. ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ У результаті проведеного дослідження у відповідності до поставлених завдань можна зробити наступні висновки. Стратегічний аналіз оточуючого середовища дозволяє визначити всі можливості та загрози для ефективного функціонування підприємств та реалізовувати стратегії, які б забезпечили досягнення їх сталого подальшого розвитку та зміцнили конкурентоспроможність. Оточуюче середовище прийнято розподіляти на мікро- і макросередовище. Послідовність дослідження впливу факторів середовища на підприємство наступна: визначають фактори макро- та мікросередовища, що впливають на підприємство і будуть справляти вплив на нього в стратегічному періоді; отримують про ці фактори максимальну інформацію; оцінюють отриману інформацію про кожний фактор впливу середовища на підприємстві і прогнозують величину можливого впливу; результатом оцінювання величини впливу кожного фактора на підприємство в стратегічному періоді є визначення можливостей і загроз зовнішнього середовища та сильних і слабких сторін – внутрішнього; отримують базу для стратегічного аналізу і визначення альтернативних стратегій. Серед найбільш поширених методик визначення впливу факторів макросередовища на підприємство виділяються: STEP, PEST, SPACE-аналіз, SWOT-аналіз, екстраполяція трендів або трендовий аналіз. Об’єкт дослідження − державне підприємство дослідне господарство «Кутузівка» Харківського району, Харківської області відноситься до великих за розмірами господарств. Чисельність персоналу у 2014 р. складає 238 працівників. Напрямок спеціалізації господарства визначається, як молочний. Підприємство в останні роки є прибутковим, однак в динаміці маємо значне коливання маси прибутку. Існуюча організаційна структура господарства побудована за цеховим принципом. В її основі створені галузеві цехи рослинництва та тваринництва. Сільське господарство є висококонкурентною галуззю, оскільки в ній діє багато незалежних підприємств, що виробляють переважно ті самі товари. Це і є тією першопричиною, що породжує високу конкурентність між сільськими товаровиробниками і водночас ставить заслін будь-якому монополізму в аграрній сфері. У 2014 р. загальний обсяг виробництва валової продукції сільського господарства склав 252,9 млрд. грн. Обсяг вирощування худоби та птиці перевищив рівень 2013 р. на 0,4%, у т.ч. у сільськогосподарських підприємствах − на 3,9%, а у господарствах населення знизився на 5,1%. На початок 2015 р. в аграрних підприємствах майже дві третини поголів’я великої рогатої худоби утримувалось товаровиробниками, в яких чисельність поголів’я становила від 500 до 3000 голів. Слід зазначити, що така ситуаціє є наслідком того, що продуктивність великотоварних підприємств вища, ніж дрібнотоварних. Ще однією особливістю молочного тваринництва є сезонність надходження продукції, що спричиняє нестабільність у отриманні ними коштів, а тому і оборотність капіталу знижується. Крім сезонності виробництва, ще одним вагомим чинником ефективності молокопереробних підприємств є сезонність цін та їх помісячна динаміка протягом року. Ринок молока є локальним і розглядається нами в межах Харківської області, тоді як ринок зерна та насіння соняшнику – в межах країни, тобто він є національний. У 2014 році виробництвом та реалізацією молока в Харківській області займались 126 сільськогосподарських підприємств. Серед виробників молока в Харківській області у 2014 році досліджуване підприємство за обсягом реалізації увійшло у п’ятірку лідерів. Для визначення головних конкурентних сил у галузі ми скористалися методикою діагностики конкурентного середовища ринку, на основі якої будується конкурентна карта ринку. Для її побудови проводиться класифікація підприємств за двома показниками: частка ринку підприємства та темп зростання обсягів продажу. За комплексною оцінкою продуктивності, собівартості виробництва, собівартості реалізації та ціни найвищий рейтинг отримало підприємство ПАОП «Зоря», досліджуване ДП «ДГ «Кутузівка» НААН» отримало за рейтингом третє місце серед конкурентів завдяки порівняно низькій собівартості та високій ціні реалізації, проте продуктивність тварин виявилась нижчою. Матриця формування конкурентної карти ринку показала, що значна кількість аналізованих підприємств потрапила до групи аутсайдерів ринку, однак найбільші конкуренти досліджуваного підприємства такі як ПСП «Родіна», ТОВ «Агрофірма «Пісчанська», ПАОП «Зоря», а також і саме ДП «ДГ «Кутузівка» НААН» поліпшили свої позиції на ринку в звітному році в порівнянні з базовим роком. Одним із досить поширених методів діагностики маркетингового середовища є SWOT-аналіз. За результатами проведеного аналізу нормативно-правової бази та статистичних даних по Харківській області були встановлені зовнішні можливості та загрози, сильні та слабкі сторони сільськогосподарського підприємства. До основних стратегічних напрямків належать: інноваційна спрямованість діяльності підприємства, налагодження зв’язків з міжнародними організаціями; взаємодія з комерційними контрагентами, орієнтація на продукцію тваринництва (молоко), наукові розробки удосконаленого породного складу, що дасть можливість конкурувати на ринку та знижувати існуючі загрози. При дослідженні впливу покупців та стейкхолдерів на діяльність досліджуваного підприємства з’ясовано, що у 2014 році реалізація молока через канал збуту «переробним підприємствам» становила 94,9% тобто існує суттєва залежність значної кількості виробників від переробних підприємств. Вплив постачальників на ДП «ДГ «Кутузівка» НААН» достатньо суттєвий, адже ціна кормів, ПММ, запасних частин, їх якість, умови постачання, дисципліна поставок, експлуатаційні витрати безпосередньо позначаються на собівартості, а, значить, і на прибутках підприємства. На підставі проведеного PEST-аналізу ДП «ДГ «Кутузівка» було розроблене сценарне прогнозування, яке представлене у роздатковому матеріалі. Також за методикою T.E.M.P.L.E.S. були виявлені основні фактори зовнішнього середовища непрямого впливу на досліджуване підприємство. Результати аналізу факторів оточуючого середовища ДП «ДГ «Кутузівка» НААН свідчать про те, що одним із визначальних чинників прибутковості підприємства є ринкова ціна на сировинне молоко. Вищий рівень ціна реалізації молока у Харківській області досягає у найбільш спеціалізованих та інтенсифікованих підприємствах із найвищими показниками продуктивності худоби та найбільшими обсягами валового виробництва продукції. Нами було здійснено групування сільськогосподарських підприємств Харківської області за рівнем ціни реалізації молока. Так, у перших трьох групах підприємств, ціна реалізації молока була значно нижчою ніж у середньому по підприємствах області, що, на нашу думку, обумовлено насамперед досить незначними обсягами збуту продукції. При цьому саме у цих групах рівень продуктивності корів був найнижчим, при найбільших значеннях виробничої та повної собівартості, що разом із найменшою ціною реалізації 1 ц молока і призвело до збитковості у понад 30%. Таким чином, за рахунок значних обсягів реалізації продукції ці підприємства можуть вільно конкурувати у ринкових умовах та не залежати від переробних підприємств і їх цінової політики, а навпаки обирати та наполягати на своїх умовах та відстоювати на ринку власні інтереси. За результатами лінійного рівняння регресії вирівнювання визначено, що середнє зростання ціни реалізації молока по групам становило 47,1 грн. та обумовлювалося збільшенням обсягу реалізованої продукції на 3202 ц. Тобто для забезпечення економічної ефективності виробництва молока та розширеного відтворення виробничого процесу, мінімальною допустимою ціною реалізації молока є 200 грн/ц, а відповідно повна собівартість повинна бути значно меншою, що забезпечується, стратегією концентрації та інтенсифікації. За результатами проведеного ABC/XYZ-аналізу визначено, що до групи А (підгрупи X, Y та Z) потрапили передові господарства регіону із найбільшими обсягами реалізації молока. Серед них ДП «ДГ «Кутузівка» НААН», а також найближчі конкуренти досліджуваного підприємства. У процесі аналізу встановлено, що виявлені економічні результати досягнуті насамперед за рахунок інтенсифікації та концентрації виробництва молока. За результатами кластерного аналізу, в процесі якого було сформовано вибірку з 2000 підприємств України, які у 2014 році займалися виробництвом та реалізацією молочної сировини, було з’ясовано, що найкращі результати щодо ефективності господарювання показали підприємства кластеру 2, які становлять левову частку вибірки. Подальшим орієнтиром у процесі прийняття рішень про стратегічні напрямки розвитку господарювання для підприємств даної групи (в т.ч. і ДП ДГ «Кутузівка НААН») можуть стати закріплення набутих результатів та поступове розширення та укрупнення виробництв. Досліджено, що маркетинговою стратегією для таких підприємств є стратегія лідера. Нами було виділено основні 7 етапів щодо ідентифікації та подальшого управління ризиками сільськогосподарського підприємства. Перші два етапи пов’язані зі встановленням цінових коливань та їх впливом на результати господарювання з метою виявлення тісноти зв’язку між змінами цін на окремі види продукції рослинництва і тваринництва. Це дало змогу, виходячи із статистичних досліджень, рекомендувати поєднання окремих видів продукції в залежності від протилежних цінових коливань, що суттєво мінімізує ризики діяльності. Стратегічне рішення щодо прийняття ризику слід прийняти по переважній більшості видів продукції ДП «ДГ «Кутузівка» НААН, зокрема по соняшнику, ВРХ на м’ясо та молоку. Процес передачі ризиків передбачається по пшениці, оскільки їх високий рівень в поєднанні з низькою ймовірністю збитків пропонує підприємству страхування цієї культури, оскільки передбачається часткова можливість оплати страхової суми з отриманих прибутків від реалізації цієї культури.