Зразок роботи
ВСТУП
Консультант зобов'язаний знати вікові, статеві, етнічні, соціально-психологічні та індивідуально-психологічні особливості клієнта. Якщо консультант в окремих випадках відчуває, що недостатньо компетентний, він зобов'язаний консультуватися з більш досвідченими колегами й удосконалюватися під їх керівництвом.
Практичний психолог несе пряму відповідальність за наслідки своїх рішень, дій, експертних висновків, діагностичних операцій. Експертні висновки м психологічний статус повинні бути обгрунтовані, репрезентативні і валідні, представлені в чіткій і зрозумілій формі, оскільки з цього випливають показання або протипоказання до застосування того чи іншого методу. Психолог-консультант зобов'язаний усвідомлювати, що його професійні дії впливають на життєві рішення клієнта і можуть змінити особистий і соціальний статус людини. Розуміння, що втручання в долю людини, який довірився консультанту, є величезною відповідальністю, веде до суворого самоаналізу і систематичного осмислення наслідків не тільки кожного слова, але і кожного паралінгвістіческіе жесту. Для того щоб процес консультування був ефективним, клієнт під час прийому повинен почувати себе максимально залученим до бесіди, яскраво й емоційно переживати усе, що обговорюється з консультантом. Для того щоб забезпечити таке залучення, психолог повинен стежити за тим, щоб розвиток розмови мав для клієнта логічний зрозумілий вигляд, а також щоб людина не просто "слухала" фахівця, а їй було дійсно цікаво. Адже лише в тому випадку, якщо зрозуміло і цікаво усе, що обговорюється, можна активно шукати шляхи вирішення своєї проблемної ситуації, переживати й аналізувати її.
Буває так, що під час прийому клієнт раптом утрачає інтерес до обговорюваної теми, стомлюється, внутрішньо не погоджується, але не хоче говорити про це. У цій ситуації не варто "нагнітати атмосферу", наполягати, намагатися з'ясувати все "до кінця". Краще, якщо психолог змінить тему, пожартує й у такий спосіб розрядить обстановку, зберігши за рахунок цього інтерес клієнта до процесу консультування і, тим самим забезпечить продуктивність психологічного впливу.
Психологічне консультування це вид психологічної допомоги клієнтам, які опинилися у складній життєвій ситуації, і має на меті створення сприятливих психологічних умов для повноцінного особистісного розвитку. Те, із якими проблемами прийшов клієнт, між особистісними або глибинними особистісними, часто виявляється вже у формах звернення до консультанта за допомогою, у специфіці скарг і чекань від зустрічі з психологом. Клієнти психолога-консультанта, звичайно, наголошують на негативній ролі інших у виникненні власних життєвих складностей; у клієнтів, орієнтованих на глибинну психокорекційну роботу, локус скарг, звичайно, Інший: їх частіше турбує власна нездатність контролювати і регулювати свої внутрішні стани, потреби й бажання. Так, для клієнта психолога-консультанта будуть характерні скарги типу: "Ми з чоловіком постійно лаємося" або "Жінка ревнує мене без усякого приводу". Ті, хто звертаються до психолога, частіше говорять про свої проблеми інакше: "Я не можу стримати себе, дуже запальна, постійно кричу на чоловіка" або "Увесь час не упевнений у тім, як до мене ставиться дружина, мені здається, що вона мене обманює, ревную її і, напевно, без усякої на те причини". Таке розмежування в локусі скарг має достатньо вагоме значення і, зокрема, те, що самим клієнтом уже здійснена певна робота з аналізу власних проблем і невдач. Той факт, що відповідальним за те, що відбувається з людиною вона сприймає на себе - крок, що вимагає неабиякої мужності, - гарантія того, що вона готова до глибокого й відвертого самопізнання.