0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Бізнес-планування в управлінні організацією (ID:188043)

Тип роботи: магістерська
Дисципліна:Менеджмент
Сторінок: 103
Рік виконання: 2016
Вартість: 800
Купити цю роботу
Зміст
ВСТУП 3 РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЄЮ 1.1. Поняття, сутність та принципи бізнес-планування 1.2. Методологія бізнес-планування на підприємстві 1.3. Характеристика основних розділів бізнес-плану Висновки до розділу 1 РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ 2.1. Організаційно-економічна характеристика господарської діяльності організації 2.2. Аналіз ефективності фінансово-господарської діяльності організації 2.3. Практика бізнес-планування в організації Висновки до розділу 2 РОЗДІЛ 3. ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ 3.1. Напрями активізації управлінської діяльності в організації на основі бізнес-планування 3.2. Шляхи вдосконалення бізнес-планування з використанням інформаційних технологій 3.3. Прогнозування з використанням економіко-математичних методів як складова бізнес-планування Висновки до розділу 3 ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЄЮ 1.1. Поняття, сутність та цілі бізнес-планування Важливою метою підприємництва є досягнення комерційного успіху, прагнення до збільшення прибутку. Успіх у світі бізнесу значною мірою залежить від чіткого уявлення про можливості бізнесу, що організовується, кон‘юнктуру ринку та планування процесу підприємницької діяльності Успішне вирішення даних цілей можливе за багатьох факторів, зокрема на основі бізнес-планування, за допомогою якого можна запобігти багатьом проблемам або подолати їх. Практика свідчить, що кожний вид підприємницької діяльності, кожний проект потребує розрахунків, за допомогою яких можна працювати раціональніше та уникнути зайвих ускладнень. Отже,без серйозної підготовки розпочинати навіть найпростішу справу не варто і тому дуже актуальним і важливим є грамотно розроблений бізнес-план. Бізнес-планування – це упорядкована сукупність етапів і дій, пов'язаних із ситуаційним аналізом навколишнього середовища, постановкою цілей бізнес-планування, розробкою бізнес-плану і його реалізацією: просуванням і контролем за виконанням. Бізнес-план – це ретельно підготовлений плановий документ, який розкриває усі сторони будь-якого комерційного проекту. Він дозволяє передбачати заходи щодо реалізації нової ідеї, визначати необхідне фінансове забезпечення і отримання певного зиску. Практично його можна вважати формою експертної оцінки доцільності та ефективності здійснення тієї або іншої підприємницької ідеї. Важливо зауважити, що бізнес-план на відміну від інших планових документів підприємства стосується: 1) планування започаткування та реалізації окремого бізнес-проекту підприємства; 2) планування окремих напрямів, видів економічної діяльності чи створення окремого стратегічного підрозділу підприємства; 3) обґрунтування перспективних напрямів розвитку господарсько-фінансової діяльності суб єкта господарювання. Відповідно бізнес-план розробляється підприємством перед його створенням (для обґрунтування доцільності інвестицій та ефективності господарювання, а також розміру статутного капіталу); для планування розвитку (у випадку діючого підприємства); для обґрунтування економічної доцільності започаткування нових видів діяльності чи створення нових стратегічних господарських підрозділів, бізнес-одиниць підприємства). Водночас, недостатнім є трактування процесу бізнес-планування лише як процесу послідовного написання необхідних розділів бізнес-плану як документу, адже бізнес-планування є систематизованим розрахунком показників господарсько-фінансової діяльності на оперативний (поточний) плановий період та обранням оптимальних відповідей до критеріїв оптимальності (максимізація доходу та прибутку, ефективність використання ресурсного потенціалу, мінімізація витрат). Бізнес-план є документом, який містить систему ув язаних в часі та просторі та узгоджених з метою і ресурсами заходів і дій, спрямованих на отримання прибутку, внаслідок реалізації підприємницького проекту. Це результат планування, зафіксований у стислій та зрозумілій формі документа. Він виступає інструментом досягнення мети, що включає всі основні напрями діяльності підприємства. Мета розробки бізнес-плану полягає у формуванні концепції розвитку підприємства (чи реалізації ним підприємницького проекту), яка забезпечує аналіз, оцінку, позиціонування, контроль та регулювання діяльності в умовах невизначеності і динамічності зовнішнього та внутрішнього середовища. Особливо актуальною є роль бізнес-плану у діяльності суб єктів малого підприємництва, яка проявляється, передусім, у таких аспектах: 1) діяльність малого підприємства, як правило, стосується лише одного виду (чи обмеженої кількості видів) економічної діяльності; 2) життєвий цикл функціонування підприємства (реалізації бізнес-проекту) є коротшим, ніж у середніх чи великих підприємств. Останнє обумовлено тим, що мале підприємство в процесі свого функціонування або „виростає до середнього, або перепрофільовує діяльність на більш перспективні види господарювання чи інші ринкові ніші. В умовах посилення конкуренції зростає й потреба у фахівцях, які володіють методикою розробки бізнес-плану створення і розвитку підприємства, обґрунтування перспективних управлінських рішень, спрямованих на удосконалення господарсько-фінансового механізму підприємства чи започаткування нових напрямів діяльності. Планування є процесом формування цілей, визначення пріоритетів, засобів і методів, шляхів їх досягнення. Головна мета планування полягає в тому, щоб визначити цю сукупність цілей, а також сформувати засоби, можливості та шляхи, передбачити ризики їх досягнення. Розробка бізнес-плану є трудомістким процесом, вимагає значних коштів і часу. Тому бізнес-планування починається, як мінімум, за півроку до початку реалізації підприємницького проекту. До бізнес-планування залучають менеджерів, фінансистів, економістів, маркетологів, юристів. Це можуть бути як працівники підприємства, які мають значний професійний досвід, так і зовнішні консультанти, експерти. Причому залучення сторонніх фахівців дозволяє: - реальніше оцінити підприємницьку ідею; - підвищити рівень довіри до бізнес-плану з боку інвесторів, банку чи партнерів по бізнесу. Але в розробці бізнес-плану обов язково мають приймати участь керівник підприємства та автор підприємницького ідеї. Бізнес-план є одночасно керівництвом до дії та до виконання. Він використовується для перевірки ідей, цілей, для підвищення ефективності управління підприємством та прогнозування результатів діяльності. По мірі реалізації бізнес-проекту цей документ може уточнятись шляхом коригування відповідних показників. Роль бізнес-плану для підприємства полягає в тому, що цей документ виконує сукупність цілей, узагальнених за зовнішньою та внутрішньою функціями: 1) зовнішня (документ призначений для інституцій фінансово-кредитного сектора, інвесторів, співзасновників, партнерів по бізнесу, потенційних працівників) стосується ознайомлення заінтересованих суб єктів зовнішнього середовища із сутністю та основними аспектами підприємницького проекту підприємства; 2) внутрішня (документ призначений для внутрішнього користування на підприємстві апаратом управління, іншими працівниками) стосується опрацювання механізму самоорганізації підприємства, тобто обґрунтування цілісної системи управління реалізацією важливого для підприємства бізнес-проекту. Відтак, основними цілями розробки бізнес-плану є: 1) промоделювати систему управління підприємством (його окремим бізнес-проектом чи стратегічним господарським підрозділом). Досвід та практика засвідчують, що успіх підприємницької діяльності визначається трьома факторами: правильним розумінням реальної ситуації в даний момент часу; чіткою постановкою цілей, яких хоче досягнути підприємство; якісним плануванням процесів переходу з одного стану в інший. Тому бізнес-план з його конкретними комерційними цілями та програмою дій для їх досягнення виступає в ролі засобу, здатного керувати бізнесом; 2) передбачити ускладнення / ризики функціонування підприємства (його окремого стратегічного підрозділу чи реалізації окремого підприємницького проекту); 3) залучити позичковий капітал, необхідний для створення підприємства чи реалізації окремого підприємницького проекту. Бізнес-план розкриває не лише виробничу, ринкову і організаційну, але і фінансову інформацію про підприємство. Ця інформація дозволяє робити висновки про те, якою є потреба підприємства у стартовому капіталі, як будуть витрачатися кошти та погашатися кредити, який рівень ризику господарювання і т. ін. У цьому контексті бізнес-план є основою конструктивних відносин з потенційними інвесторами, банком ін.; 4) забезпечити процес „комунікації між підприємством та інституціями зовнішнього середовища його функціонування (постачальниками, контрагентами, покупцями, потенційними працівниками); 5) розвинути управлінські навички керівництва та іншого управлінського персоналу Отже, ціль розробки бізнес-плану - спланувати господарську діяльність фірми на найближчий і віддалений періоди відповідно до потреб ринку і можливостей одержання необхідних ресурсів. Бізнес-план допомагає підприємцю вирішити такі основні завдання: - визначити конкретні напрямки діяльності фірми, цільові ринки і місце фірми на цих ринках; - сформулювати довгострокові і короткострокові цілі фірми, стратегію і тактику їхнього досягнення, визначити осіб, відповідальних за реалізацію стратегії; - вибрати склад і визначити показники товарів і послуг, що будуть запропоновані фірмою споживачам, оцінити виробничі і торгові витрати на їхнє створення і реалізацію; - виявити відповідність наявних кадрів фірми, умов мотивації їхньої праці, згідно з вимогами для досягнення поставлених цілей; - визначити склад маркетингових заходів фірми з вивчення ринку, реклами, стимулювання продажів, ціноутворення, каналів збуту тощо; - оцінити фінансове становище фірми і відповідність наявних фінансових і матеріальних ресурсів можливостям досягнення поставлених цілей; - передбачити труднощі, що можуть перешкодити практичному виконанню бізнес-плану. Підготовча стадія є наступним етапом процесу розробки бізнес-плану після початкової. На підготовчій стадії ще не приступають до розробки бізнес-плану як документа та формування структурних частин цього документу, проте більшість отриманих результатів та розроблених на цьому етапі планування матеріалів у подальшому знаходять своє місце в окремих розділах бізнес-плану. Підготовча стадія розробки бізнес-плану відповідає логіці процесу стратегічного планування. В рамках підготовчої стадії розробки бізнес-плану збирається та опрацьовується інформація, яка стосується підприємницького проекту, що підлягає плануванню, його характеристик, сильних та слабких сторін підприємства, сприятливих можливостей та загроз зі сторони зовнішнього середовища, формування цілей реалізації підприємницького проекту та визначення шляхів і засобів їх досягнення. Фактично зазначені дії і входять до стадії стратегічного планування бізнесу. В економічній літературі під стратегією розуміють генеральну комплексну програму дій, яка забезпечує досягнення місії підприємства і його операційних цілей. Своєю чергою стратегічний план є інструментом забезпечення цілеспрямованої поведінки підприємства, формалізованим відображенням гіпотез про майбутню діяльність підприємства у зовнішньому середовищі, основою балансування відносин в середині та поза межами підприємства. Для того, щоб визначити стратегію підприємства слід усвідомити, де воно знаходиться зараз (охарактеризувати зовнішнє середовище та місце підприємства у ньому), визначитись із напрямами подальшого розвитку (реалізації підприємницького проекту) і спланувати систему заходів щодо його забезпечення. Загальну логіку процесу стратегічного планування на підготовчій стадії розробки бізнес-плану представимо на рис. 1.1. Підготовчий етап тісно пов язаний та відповідає основним етапам стратегічного планування діяльності підприємства, а відтак стосується: оцінки загального стану (зовнішній та внутрішній аналіз); визначення місії (філософії підприємства); формування цілей та задач діяльності; аналізу стратегічних альтернатив та обрання стратегії. Рис. 1.1. Загальна логіка процесу стратегічного планування на підготовчій стадії розробки бізнес-плану [16] Завдання підготовчої стадії розробки бізнес-плану може бути виконано завдяки реалізації такої послідовності дій: формалізація ідеї проведення підготовчої стадії розробки бізнес-плану, визначення її ключових цілей; підбір виконавців та розподіл обов'язків між ними; складання плану-графіку виконання робіт; збір необхідної внутрішньої і зовнішньої інформації; оформлення попередніх результатів стратегічного аналізу підприємницького проекту та обговорення їх з керівництвом проекту; затвердження остаточних результатів, формулювання місії та основних цілей проекту, обрання стратегії та тактики реалізації підприємницького проекту; прийняття рішення про розробку бізнес-плану. 1.2. Методологія бізнес-планування на підприємстві Методологічну схему розробки бізнес-плану, яка включає принципи, методологію та інформаційну базу бізнес-планування узагальнена і запропонована вітчизняними вченими (рис. 1.2). Так, принципами бізнес-планування, дотримання яких дозволить розробити документ, який відповідатиме вимогам до його розробки є: - адекватність – бізнес-план та положення усіх його розділів повинні відповідати існуючим ринковим умовам, на якому функціонує підприємство, його розмірам, можливостям, ресурсному забезпеченню; - цільовий характер – розрахунки, проведені при бізнес-плануванні, мають відповідати основній цілі, поставленій при розробці цього планового документа (максимізація прибутку чи доходу, мінімізація витрат, ін.); - постійність – ефективне управління функціонуванням та розвитком підприємства передбачає не лише розробку бізнес-плану перед його реєстрацією та створенням; це повинен бути безперервний процес планування бізнесу, реалізації підприємницького проекту та його коригування під час реалізації проекту; - системність – сукупність показників та розрахунків, проведених при розробці бізнес-плану, мають бути ув язаними в єдину систему показників, узгоджених між собою спільними цілями та ресурсами; - науковість – усі розрахунки, проведені при розробці бізнес-плану, мають ґрунтуватись виключно на наукових підходах та методиках; Рис. 1.2. Методологічна схема розробки бізнес-плану підприємства [16] - оптимізації – у ході розрахунку показників слід забезпечити обрання допустимого, проте найкращого варіанту реалізації підприємницького проекту та розвитку підприємства. До додаткових, але невід ємних принципів, яких доцільно дотримуватись в процесі розробки бізнес-плану доцільно віднести й такі: - ініціювання – активізація, стимулювання і мотивація прогнозованих дій, проектів, угод ін.; - прогнозування – передбачення та обґрунтування бажаного стану підприємства в процесі аналізу та обліку сукупності факторів; - координація та інтеграція – облік взаємозв язку та взаємозалежності всіх структурних підрозділів підприємства з орієнтацією їх на єдиний загальний результат; - безпека управління – забезпечення інформацією про можливі ризики для своєчасного прийняття запобіжних заходів щодо зменшення чи запобігання негативних наслідків; - впорядкування – створення єдиного загального порядку для успішної роботи і відповідальності; - контроль – можливість оперативного відстеження виконання плану, виявлення помилок та можливостей його коригування; - документування – представлення бізнес-плану в документальній формі. До базових методологічних принципів розробки бізнес-плану відносять й принцип науковості. Відтак, всі розрахунки, які проводяться у межах структурних частин цього документу, повинні базуватись на відповідних методах і методології планування фінансово-економічних показників. Зокрема основними методами та їх характеристиками є: - метод оптимізації – передбачає проведення розрахунків згідно окремих сценаріїв (варіантів) та обрання найбільш оптимального за обраними перед розробкою бізнесу-плану критеріями оптимальності; - метод цільового прибутку – базується на визначенні розміру цільового прибутку, який є бажаним для підприємства, після чого здійснюється планування ресурсного забезпечення та обсягів діяльності, за рахунок яких може бути забезпечено плановий розмір та рівень прибутку; - індикативний метод – передбачає розрахунок критичних обмежень обсягів господарської діяльності, при яких досягається доцільність функціонування підприємства, беззбитковість його діяльності, мінімальна рентабельність вкладеного у бізнес-проект капіталу, ефективність використання ресурсного забезпечення, ін.; - балансовий метод – базується на ув язці (шляхом складання умовного балансу) бажаних результатів діяльності підприємства (реалізації підприємницького проекту) з відповідним ресурсним забезпеченням для досягнення цих показників; - нормативний метод є найбільш точним (проте трудомістким, оскільки часто потребує обґрунтування або встановлення науково-обґрунтованих норм відповідних показників), передбачає розрахунок показників на основі використання науково-обґрунтованих норм та нормативів; планові показники розраховуються шляхом множення відповідного ресурсного забезпечення на нормативи їх використання; - дослідно-статистичний метод використовується за умови, коли неможливо використати наведені вище методи для розрахунку планових показників; передбачає проведення спеціальних дослідів та випробувань для визначення необхідних даних, які далі використовуються при розрахунку тих, чи інших планових показників бізнес-плану. Загалом вимоги до написання бізнес-плану доцільно розглядати у двох напрямах: вимоги до оформлення його як документу та вимоги до його структури і змісту основних розділів. Як і будь-який інший документ бізнес-план повинен відповідати визначеним вимогам та правилам оформлення. До них можна віднести: 1) незначний обсяг документа, його простота та лаконічність, але водночас адекватне розкриття суті підприємницького проекту і його цілей. Як показує практика, для підприємницьких проектів, що вимагають незначних фінансових вкладень, обсяг документа обмежується 20-25 сторінками; 2) функціональність документа, тобто в нього повинна бути включена лише та інформація, яка цікавить чи може зацікавити його читача; 3) легкість у сприйнятті, тобто документ повинен бути складений так, щоб в ньому легко можна було відшукати необхідну інформацію; 4) структурованість документа. Бізнес-план повинен бути розділений на розділи, параграфи та мати сторінку зі змістом; 5) забезпеченість збереженості конфіденційної інформації про підприємство (підприємницький проект); 6) реалістичність припущень та передбачень, а також (що ще краще) науковість представлених результатів; у бізнес-плані повинен переважати не необґрунтований текст (наприклад, обсяги продаж чи ринкова частка підприємства у наступному році збільшаться на певний відсоток). Усі припущення повинні бути конкретно визначеними та підкріпленими відповідною маркетинговою інформацією, іншими даними, а результати розрахунків (представлені у вигляді таблиць, рисунків, схем, формул ін.) основних показників бізнес-плану, розрахованих на основі наукових методик та підходів; обґрунтовані та підкріплені посиланнями на джерела інформації (наприклад, проведені дослідження ринку, опитування, галузеві статистичні дані, економічні і демографічні дослідження) припущення та прогнози; 7) точність фінансових розрахунків; 8) рівність деталізації розрахунків у часі; розрахунок усіх планових показників цього документа повинен бути здійснений на однаковий плановий період часу (доцільно здійснювати планування показників на 3 або 5 років із деталізацією розрахунків у першому році помісячно, а у наступних роках - поквартально); 9) легкість пошуку необхідної інформації, що передбачає відповідність наведених показників бізнес-плану розділам, яким ці показники відповідають, а також дотримання при розробці бізнес-плану та викладенні його матеріалу вимог щодо логіки розробки цього документа; 10) наочність, тобто у бізнес-плані доцільно основні результати наводити у вигляді ілюстративного матеріалу, не переобтяжувати документ другорядною та довідковою інформацією, технічними особливостями (яку варто винести у додатки); 11) формування іміджу успішного підприємства. Цей документ повинен бути привабливим, але простим та через викладення тексту свідчити про успішність функціонування підприємства та привабливість пропонованого бізнес-проекту; 12) об єктивність оцінки ускладнень, в яких може опинитись реалізація бізнес-проекту; 13) відповідність стилю написання бізнес-плану стандартам та очікуванням щодо цього осіб, на яких він розрахований; 14) надання проекту влучної короткої назви, що є не обов язковим, проте бажаним, оскільки вона в подальшому може бути відображеною на зовнішній рекламі підприємства, упаковці продукції, інших рекламних матеріалах. Влучна назва повинна відповідати сфері бізнесу, вказувати на місце розташування та характеристику цільової аудиторії продукції (послуг) підприємства, викликати позитивні емоції та в подальшому перерости у торгову марку чи інший об єкт інтелектуальної власності підприємства. Вимоги до структури та змісту бізнес-плану передусім передбачають наявність у цьому документі його обов язкових розділів та їх розміщення відповідно до внутрішньої логіки розробки документу. Бізнес-план починається з титульного аркуша, який повинен бути лаконічним та привабливим, не містити зайвих подробиць. На титульному аркуші доцільно навести таку інформацію: - повна назва та адреса підприємства, контактні дані; - імена і адреси засновників підприємства та ініціаторів бізнес-проекту; - інші офіційні атрибути підприємства; - коротка назва підприємницького проекту; - дата початку реалізації проекту; - тривалість проекту; - період часу, протягом якого є актуальними інформація про проект; - дата складання документа; - помітка про конфіденційність інформації. Наступним аркушем бізнес-плану є зміст. У ньому зазначають сторінки, на яких починаються основні структурні компоненти цього документа та який дозволяє швидко відшукати необхідну інформацію. Варто пам ятати, що зміст бізнес-плану модна структурувати за розділами, параграфами і т.д. Далі слід розмістити резюме. Це 0,5-2 сторінки тексту, які містять основні положення бізнес-проекту, розрахованого у бізнес-плані. Завдання резюме: - навести короткий опис сфери та сутності бізнес-проекту, переваги продукції (послуг) підприємства; - розкрити можливості підприємства та стратегію реалізації його бізнес-проекту; - охарактеризувати цільовий ринок (основних споживачів, їх особливості та споживчі переваги, обсяги продаж, прогнозовану частку підприємства на ринку); - охарактеризувати найбільш значні конкурентні переваги, які існують або які можуть бути створені як результат появи на ринку продукції чи послуги підприємства, його стратегії; - навести основні економічні показники ефективності бізнес-проекту (дохід, прибутковість, період досягнення беззбитковості, терміни повернення інвестицій, ін.); - дати коротку характеристику знань, досвіду, ноу-хау основного управлінського персоналу; - охарактеризувати загальні фінансові потреби (обсяги необхідних інвестицій, джерела їх залучення, терміни та умови обслуговування і повернення) бізнес-проекту та фінансово-економічні показники його ефективності; - запропонувати форму участі інвестора (партнера, банку, кредитора) у проекті та можливі гарантії щодо повернення інвестицій (кредитних коштів). Вимоги щодо розробки кожного з основних розділів бізнес-плану будуть висвітлені у наступному параграфі, проте слід зазначити, що структурні компоненти цього документа повинні бути більш-менш рівнозначними за обсягом та стилем написання і повністю розкривати ті питання, які повинні бути висвітлені у відповідному розділі бізнес-плану. У додатки доцільно перенести інформацію, яка перешкоджає легко сприймати основний матеріал та складні спеціалізовані технічні чи технологічні схеми, компоненти, які стосуються реалізації бізнес-проекту. Також у додатках можна розмітити довідки про підприємство, організаційну структуру чи схему управління або технології бізнесу; фінансову та іншу документацію (наприклад, за попередні роки функціонування підприємства); джерела вихідної інформації, бібліографію; технічні дані про продукцію; копії патентів; схеми виробничих потоків; анкетні дані основного управлінського персоналу, ін. 1.3. Характеристика основних розділів бізнес-плану Після завершення підготовчої приступають до реалізації основної стадії розробки бізнес-плану – безпосередньо розробки структурних частин цього документу. Зазначимо, що сформульовані на підготовчій стадії місія, цілі, стратегія та тактика реалізації бізнес-проекту утворюють каркас кожного з розділів цього документа, визначають його спрямованість та формують логіку побудови. Бізнес-план є універсальним інструментом планування та дозволяє вирішувати значну кількість різних за характером завдань. Тому бізнес-плани як документи можуть значною мірою відрізнятись один від одного за формою, змістом, структурою, обсягами і т. д. Так, бізнес-план може розроблятися для підприємства загалом чи для окремих бізнес-ліній (стратегічних підрозділів, продуктів (послуг), технічних рішень і т. ін.). У першому випадку бізнес-план може стосуватись нового підприємства, діючого, чи підприємства, яке реорганізується. Для діючого підприємства цей документ може розроблятись з метою планування розвитку або забезпечення фінансового оздоровлення. В свою чергу бізнес-план розвитку підприємства може стосуватись всього підприємства чи його окремого виробничого підрозділу. Класифікацію бізнес планів можна продовжувати. Структура бізнес-плану залежить також від типу підприємства та його бізнесу, складності завдань реалізації підприємницького проекту. Так, для підприємств науково-дослідного характеру, які розробляють нові ідеї, нову продукцію або послуги, принципового значення набувають дослідження маркетингового характеру щодо визначення потенційних споживачів інновацій, їх фінансових можливостей, необхідного сервісного обслуговування. Особливу увагу доцільно звернути на наявність ризику науково-дослідної діяльності, методи його визначення та врахування у відповідних розділах бізнес-плану. Особливості структури бізнес-плану залежать від характеристики суб єкта, на якого розрахований цей документ (банк, інвестор, партнер/контрагент по бізнесу чи майбутній працівник). Склад та зміст бізнес-плану залежать від: - виду підприємницької діяльності; - галузі функціонування підприємства; - розмірів бізнесу та обсягів інвестицій, необхідних для його організації; - перспектив розвитку підприємства та реалізації підприємницького проекту; - характеристики продукції (послуг) підприємства та існуючої стадії її життєвого циклу; - цілей розробки бізнес-плану та аудиторії, на яку він розрахований; - обраної стратегії підприємства; - розмірів цільового ринку та рівня конкуренції на ньому; - рівня деталізації планових розрахунків у часі і т. ін. Зміст і структура бізнес-плану не є регламентованими. Відповідно можуть застосовуватись різні підходи до логіки розробки та структури цього документу. Однак, враховуючи, що процес розробки бізнес-плану має свою внутрішню логіку, дотримання якої дозволяє систематизувати розрахунки основних показників бізнес-плану та розробку його структурних компонент у логічній послідовності, а також узагальнення теоретичних та практичних аспектів бізнес-планування, дозволяють визначити таку оптимальну структуру обов язкових розділів бізнес-плану: А. Титульний аркуш. Б. Зміст, перелік розділів. В. Резюме проекту. Розділ 1. Галузь, підприємство та його продукція. Розділ 2. Дослідження ринку. Розділ 3. Маркетинг-план. Розділ 4. Виробничий план. Розділ 5. Організаційний план. Розділ 6. Оцінка ризиків. Розділ 7. Фінансовий план. Г. Додатки. Необхідно зазначити, що вказані структурні компоненти бізнес-плану є обов язковими елементами його як документа та жоден з них не може бути не виконаним. Для кожного конкретного випадку розробки бізнес-плану, його цілей, задач та об єкта, структуру документа уточнюють, деталізують та вводять додаткові специфічні для того, чи іншого підприємницького проекту розділи. Внутрішня логіка розробки бізнес-плану може здійснюватись у порядку, представленому на рис. 1.3. Безпосередньо починати розробку бізнес-плану необхідно з надання стислої характеристики галузі, до якої належить бізнес-проект (її сучасний стан; тенденції розвитку; можливість появи нових видів продукції; галузеві чинники, які сприяють або обмежують розвиток підприємства (реалізацію бізнес-проекту). Наступним кроком є розкриття концепції поведінки підприємства в галузі (що передбачає висвітлення стратегічних і тактичних цілей діяльності; продукції (послуг), її привабливості; перспектив розвитку підприємства). Після цього дається загальна характеристика ринку продукції (послуг) підприємства (потенціалу та тенденцій розвитку ринку та цільового сегменту; обґрунтування розміщення підприємства; оцінки впливу конкуренції). Наступним етапом є визначення орієнтирів та цілей маркетингової діяльності підприємства (планової частки ринку; розгалуженості системи збуту; застосування системи знижок, ін.) та обґрунтування стратегії маркетингу і програм, що її забезпечують (засоби і канали збуту; політика ціноутворення; рекламна компанія; політика підтримки продукту). Логічним наступним етапом розробки бізнес-плану є прогнозування обсягів продажу продукції (послуг) підприємства (за часовими інтервалами; за видами продукції (послуг); за споживачами; консервативні прогнози; найбільш вірогідні прогнози; оптимістичні прогнози). Володіючи інформацією про ймовірні обсяги майбутніх продаж продукції (надання послуг) розробник бізнес-плану має змогу здійснити розрахунок виробничих параметрів бізнес-проекту (основних технологічних операцій; машин та устаткування; сировини і матеріалів; виробничих та невиробничих приміщень), за допомогою яких стане можливим процес виробництва і реалізації продукції відповідно до прогнозних обсягів продаж. Рис. 1.3. Послідовність розробки бізнес-плану На наступному етапі необхідно обґрунтувати організаційні параметри підприємства (бізнес-проекту) (організаційну форму управління; потребу в персоналі, зокрема управлінському, зовнішніх консультантах), щоб усвідомити яким чином буде організовано процес реалізації бізнес проекту, управління ним, у межах якої організаційно-правової форми буде реалізовуватись проект По мірі розробки кожного з розділів бізнес-плану необхідно виявити та здійснити опис потенційних загроз реалізації бізнес-проекту і передбачити способи їх мінімізації (типи можливих ризиків; найбільш імовірні ризики; способи реакції на загрози бізнесу). Останнім етапом розробки бізнес-плану є розрахунок фінансових потреб реалізації бізнес-проекту (складання плану доходів і витрат; плану грошових надходжень і виплат; планового балансу; розрахунки фінансових коефіцієнтів; аналіз чутливості; пропозиції щодо форми отримання та термінів повернення залучених коштів) відповідно до потреб, передбачених у кожному з попередніх розділів бізнес-плану, зведення цих інвестицій воєдино та проведення розрахунків економічних показників ефективності реалізації проекту. Завершальним етапом розробки бізнес-плану є написання коротких висновків з основних положень бізнес-плану (складання резюме). Послідовність розробки розділів бізнес-плану може бути дещо відмінною, наприклад, як у табл. 1.1. Таблиця 1.1 Послідовність розробки бізнес-плану Номер та зміст етапу Назва розділу бізнес-плану 1. Збір і аналіз інформації про продукцію (послуги) підприємства Опис продукції (послуги) 2. Збір і аналіз інформації з ринку збуту Маркетинг-план 3. Аналіз стану і можливостей підприємства, а також привабливості галузі Опис підприємства і галузі 4. Визначення потреби і джерел забезпечення підприємства необхідним ресурсним забезпеченням (основні засоби, оборотні активи, персонал ін.) Виробничий план 5. Розрахунок потрібного капіталу і джерел фінансування (щомісячні/щоквартальні звіти про прибутки і збитки; звіти про рух коштів; прогнозні баланси; нараховані податки; фінансові результати) Фінансовий план 6. Визначення загальної суми інвестицій по проекту, розрахунок їх ефективності (термін окупності; індекс прибутковості; внутрішня норма рентабельності; чистий приведений дохід; аналіз чутливості проекту) Фінансові потреби та повернення інвестицій 7. Розробка організаційної структури управління, правового забезпечення та календарного плану-графіку реалізації проекту Організаційний план 8. Передбачення ускладнень і ризиків, розробка заходів з їх усунення чи мінімізації Ризики та гарантії 9. Підбір додаткових матеріалів і складання додатків Додатки 10. Складання стислого змісту про суть, обсяги та результати проекту Резюме 11. Складання анотації на проект Анотація 12. Оформлення титульного аркуша Титульний аркуш Джерело [16] Основні методологічні вимоги і рекомендації до оформлення і складання бізнес-планів подано у [71]. Згідно з ними вимоги до оформлення титульної сторінки є наступними : титульний лист повинний бути лаконічним і привабливим. Якщо Ви маєте у своєму розпорядженні таку можливість, то найкраще на титульному листі розташувати емблему і логотип Вашого підприємства. На титульному листі обов'язково повинні бути присутніми:  Назва підприємства;  Назва проекту (або інше призначення Вашого бізнес-плану);  Прізвище, ім'я, по батькові (цілком) розробника бізнес-плану;  Дата (місяць і рік) складання. Резюме бізнес-плану Пояснення і рекомендації зі складання Резюме бізнес-плану У цьому розділі в декількох пунктах у стислій формі викладається весь бізнес-план, розкриваючи сутність і ціль Вашого підприємства. Основою для написання цього розділу служить інформація, що міститься у всіх розділах розробленого бізнес-плану. Структура, що рекомендується, резюме.  Короткий опис проекту, його мети і задачі;  Ресурсне забезпечення;  Механізм реалізації;  Унікальність або конкурентноздатність продукції або послуги;  Обсяг необхідного зовнішнього фінансування;  Прогноз обсягу продажів і прибутків;  Повернення позик інвесторам. Основна вимога до резюме - простота і лаконічність викладу, мінімум спеціальних термінів. Обсяг не повинний перевищувати 1-2 машинописних сторінок. Опис галузі, фірми та її продукції Інформація про підприємство і галузь Призначення розділу - показати і довести реальність Вашого підприємницького започаткування шляхом опису форми практичних дій з урахуванням реальної ситуації в обраній Вами сфері бізнесу. В цьому розділі мають бути чітко і коротко пояснені два основних моменти:  Що являє собою підприємство, як засіб одержання прибутку;  На чому буде базуватися його успішна діяльність;  Чим підприємство займається (буде додатково займатися), що являє собою продукт (послуга), хто є клієнтами;  Опис ситуації у Вашій сфері бізнесу (як Ваше підприємство вписується в обрану сферу бізнесу, стан справ у цій сфері, оцінка перспектив розвитку);  Організаційно-правова форма підприємства, організаційна структура, засновники, персонал і партнери, дата створення;  Фінансово-економічні показники діяльності підприємства;  Місце розташування підприємства (коротко описати: адреса підприємства, характеристика будинку або приміщення, власність або оренда, необхідність реконструкції, чим гарне місце для Вашого бізнесу);  Специфіка роботи (сезонність, час роботи (години і дні тижня), і інші особливості, зв'язані зі сферою бізнесу або використовуваних ресурсів). Якщо підприємство тільки створюється, то цей розділ має додатково містити обґрунтування майбутнього успіху створюваного підприємства. Якщо проект реалізується в рамках індивідуальної підприємницької діяльності, то приводиться опис бізнесу, яким Ви займаєтеся. Інформація цього розділу повинна переконати потенційного інвестора в надійності і перспективності фірми, що пропонує проект. Пояснення і рекомендації з опису продукції (послуги) Любою підприємницький проект базується на тій продукції (послузі), що буде запропонована споживачеві (покупцеві) і принесе прибуток підприємцеві. Необхідно наочно і переконливо представити товар або виріб (послугу), зроблених за допомогою вашої технології. Найкраще, якщо це буде натуральний зразок, його фотографія, малюнок або його опис, розкриття ідеї, задуму. У бізнес-плані дається опис по кожній продукції (послузі) окремо. Орієнтовна структура розділу:  Найменування продукції (послуги);  Призначення й область застосування продукції;  Короткий опис і основні характеристики;  Конкурентноздатність продукції (послуги), по яких параметрах випереджає конкурентів, по яким уступає їм;  Патентоспроможність і авторські права;  Наявність або необхідність ліцензування випуску продукції;  Ступінь готовності;  Наявність сертифіката якості продукції;  Безпека і екологічність;  Умови постачання й пакування;  Гарантії і сервіс;  Експлуатація;  Утилізація після закінчення експлуатації. 1.1. Огляд ситуації на ринку Розділ має містити наступну інформацію:  Розмір (потенціал) ринку товару (послуги) даного профілю;  Тенденції (зростання, стабілізація, звуження) характерні для ринку даного продукту (послуги) в останні роки;  Прогнози щодо майбутнього розвитку ринку;  Основні чинники які впливали і впливатимуть у майбутньому на тенденції розвитку даного ринку;  Хто є споживачами (потенційними споживачами) продукції фірми;  Що є специфічним саме для ваших наявних або потенційних клієнтів (особливі потреби, пріоритети, звички, географічні, демографічні, соціально-економічні ознаки тощо);  Фактори що визначають конкурентоспроможність фірми на ринку даної групи товарів (послуг);  Найближчі конкуренти фірми (конкретні назви);  Сильні та слабкі сторони конкурентів;  Переваги вашої фірми перед конкурентами;  Зовнішні фактори (законодавчого, екологічного, санітарного та іншого характерові), які впливають або можуть впливати за певних обставин на бізнес фірми. 1.2. План маркетингу Розділ має включати наступні елементи:  опис ринку збуту продукції (послуги);  Опис постачання товару від місця виробництва до місця продажу або споживання. Повний опис містить у собі: пакування, складування на місці виробництва, комплектування для відправлення, транспортування до місця продажу, передпродажний сервіс, продаж та післяпродажний сервіс. Опис каналів збуту продукції (послуги);  Стратегія залучення споживачів, виходячи з Ваших можливостей. Ціна й обсяг збуту Вашої продукції;  Прогнозовані обсяги продаж (за часом, за окремими видами товарів (послуг) фірми, за певними групами споживачів. Прогнози мають бути виконані в трьох варіантах: песимістичний прогноз, найімовірніший та оптимістичний; Виробничий план Головне завдання виробничого плану як розділу бізнес-плану фірми виробничого спрямування полягає в тому, щоб переконати заінтересованих фізичних та юридичних осіб (потенційних інвесто¬рів), що фірма: а) реально спроможна організувати відповідне виро¬бництво; б) здатна продукувати необхідну кількість товарів належ¬ної якості; в) має можливість придбати необхідні для цього ресурси. В складі виробничого плану мають бути такі блоки (підрозділи):  Основні виробничі операції;  Машини та устаткування;  Сировина, матеріали й комплектуючі вироби;  Виробничі н невиробничі приміщення;  Вплив зовнішніх факторів. У підрозділі «Основні виробничі операції» варто навести схему виробничих потоків, яка має дати можливість зрозуміти:  Звідки фірма отримує сировину, матеріали й комплектуючі вироби;  В якій технологічній послідовності виготовляється продукція;  Куди і кому готову продукцію фірма буде поставляти (продавати). Крім того, у цьому розділі (за потреби) визначають види операцій, що їх виконуватимуть субпідрядники, і дають характеристику кожному з них. Підрозділ «Машини та устаткування» складається:  З повного списку машин та устаткування, потрібного для здійснення технологічного процесу;  Розрахунків витрат, пов'язаних з придбанням або орендою (лізингом) технологічного обладнання;  Інформації щодо строків служби та амортизаційних відрахувань. У разі потреби можна надати характеристику основних техніко-експлуатаційних показників устаткування. У підрозділі «Сировина, матеріали й комплектуючі вироби» необхідно навести відомості щодо:  Усіх основних видів матеріальних ресурсів, котрі будуть використані у виробничому процесі;  Конкретних постачальників сировини, й матеріалів;  Закупівельних цін на всі види матеріальних ресурсів;  Фінансових та інших умов постачання цих ресурсів фірмі;  Обсягів потрібних запасів сировини, матеріалів і комплектуючих виробів, а також відомості щодо особливих умов їх зберігання. Підрозділ «Виробничі й невиробничі приміщення», має включати інформацію про потреби фірми в конкретних виробничих і невиробничих приміщеннях (включаючи адміністративні, складські, підсобні). Причому приміщення характеризуються щодо їх розмірів, територіального розміщення, забезпечення майданчиками для навантажувально-розвантажувальних робіт, транспортними засобами тощо. Насамкінець у виробничому плані обов'язково визначається можливий вплив зовнішніх факторів на виробничо-господарську діяльність фірми. До таких факторів належать:  Зміна цін на окремі види матеріальних ресурсів з ініціативи постачальників або під впливом економічної ситуації в країні;  Імовірність появи нових технологій виготовлення окремих видів продукції;  Юридичні обмеження стосовно виробничих процесів (санітарно-екологічні норми, вимоги до утилізації відходів виробництва, безпеки праці тощо). 1.3. Організаційний план В цьому розділі мають бути висвітлені наступні питання:  Обґрунтування вибору юридичної форми організації бізнесу;  Визначення потреби в персоналі з розподілом по категоріях працівників, кваліфікації (досвіду), необхідної чисельності, вартості та джерелам покриття потреб в персоналі (рекомендуємо виконати в табличній формі);  Створення організаційної структури управління фірмою на якій мають бути показані всі організаційні одиниці фірми їх ієрархія і зв’язки. До схеми необхідно додати коротке пояснення особливостей організаційної побудови і розкриває окремі її деталі (1-2 сторінки). 1.4. Оцінка ризиків Розділ має включати питання:  Можливі ризики та причини їх виникнення;  Оцінка ступеню ризику (визначення потенційних негативних наслідків);  Кількісний та якісний аналіз ризиків;  Механізми реагування на можливі негативні наслідки;  Заходи для нейтралізації, мінімізації або компенсації можливих негативних наслідків тієї або іншої діяльності. 1.5. Фінансовий план Фінансовий план має містити наступні основні підрозділи:  План доходів та видатків (план прибутків і збитків);  План грошових надходжень і виплат (план руху готівки);  Плановий баланс.  Очікувані фінансові коефіцієнти. План доходів і видатків, має характеризувати загальні суми прогнозованих доходів фірми від започаткованої бізнесової діяльності та її витрат за певний (у більшості випадків — трирічний) період. Він має складатися за стандартною формою і містити такі розрахункові показники: - Загальний обсяг продажу товарів; - Собівартість проданих товарів — усього, зокрема: матеріальні витрати й прямі витрати праці; - Валовий прибуток; - Операційні витрати — усього, зокрема: заробітна плата пер¬соналу (за винятком прямих витрат праці), нарахування на заробітну плату, рентні платежі, комунальні послуги, витрати на утримання офісу й відрядження, реклама, страхові платежі, послуги зовнішніх консультантів, інші операційні витрати; - Операційний прибуток; - Сплата процентів за кредит; - Чистий прибуток до сплати податків; - Податок з прибутку; - Чистий прибуток. У процесі розробки підрозділу фінансового плану «План доходів і видатків» необхідно спрогнозувати майбутні обсяги продажу товарів з помісячним розподілом для першого року і поквартальним — для другого й третього років нової бізнесової діяльності. Майбутній обсяг продажу має бути спрогнозованим окремо по кожному виробу та по всій сукупності таких на основі продажної ціни за одиницю й кількості проданих товарів у фізичних одиницях. При цьому необхідно давати чітке пояснення припущень, які обґрунтовують прогнозування обсягів продажу продукції У цьому підрозділі фінансового плану мають бути здійснені аналіз і розрахунок точки беззбитковості виробництва та реалізації продукції майбутнього бізнесу. План грошових надходжень та виплат має: а) визначити пері¬од діяльності, коли фірма відчуватиме брак або надлишок готівки; б) визначати кількість позикових коштів, які необхідні на цей період; в) по¬казати, на що конкретно позичені кошти будуть витрачені; г) з'ясувати термін повернення позикових коштів. План грошових надходжень і виплат має бути сформовано в наступній послі¬довності: 1) визначено готівкові кошти фірми на початок місяця (перший рік діяльності) чи кварталу (другий і третій рік діяльності); 2) обчислено всі передбачувані грошові надходження у ті самі проміжки часу; 3) розраховано обо¬в'язкові платежі; 4) визначено чистий потік готівки як різниця між загальними сумами грошових надходжень та обо¬в'язкових платежів; 5) розраховано суму готівкових коштів на кінець відповідного періоду. Плановий (очікуваний) баланс фірми Баланс будь-якої фірми, який складається на певну дату, має бути стандартної форми й містити три складові: активи, пасиви, власний капітал. Очікувані фінансові коефіцієнти В підрозділі мають бути розраховані наступні коефіцієнти: ліквідності, платоспроможності та рентабельності. Висновки до розділу 1 Бізнес-план - це план розвитку підприємства, необхідний для освоєння нових сфер діяльності, створення нових видів бізнесу. Вдало розробивши бізнес-план, можна отримати надійний інструмент у змаганні з конкурентами і в розширенні своєї особистої справи. Бізнес-план надає можливість оцінити життєздатність підприємства в умовах конкуренції, дає орієнтири для першочергової діяльності, служить аргументом для одержання фінансової підтримки від зовнішніх інвесторів. Практика свідчить, що на сучасному етапі розвитку підприємництва в Україні бізнес-план більш за все потрібен підприємцям, які сподіваються залучити іноземні інвестиції, оскільки більшість іноземних інвесторів віддають перевагу традиційній схемі надання коштів, вирішальним моментом якої виступає розгляд бізнес-плану. Бізнес-планування допомагає підприємцю: - визначити ступінь життєздатності та майбутньої стійкості підприємства, зменшити ступінь ризику підприємницької діяльності; - конкретизувати перспективи бізнесу у вигляді системи кількісних і якісних показників розвитку; - привернути увагу, зацікавити, забезпечити підтримку з боку потенційних інвесторів фірми; - отримати досвід планування, що розвиває перспективний погляд на свою компанію та її робоче середовище. Загалом бізнес планування забезпечує напрям руху підприємства на ринку тих чи інших послу, дає прогнозні оцінки можливого результату, а також залучає інвесторів.