Зразок роботи
На підставі проведеного дослідження можна зробити такі основні висновки.
1. Функціями держави називають основні напрямки її діяльності, які виражають її сутність і соціальне призначення в галузі управління справами суспільства.
2. Основними ознаками функцій держави є : функції держави визнаються головними соціально значущими напрямками її діяльності; являють собою стійку предметну діяльність, без якої держава не може обійтися протягом всього існування або певного її етапу; відображають її сутність і соціальне призначення; мають об’єктивний і системний характер; здійснюються притаманними їм методами і у властивих їм формах.
3. Формування теорії функцій держави почалося порівняно недавно але ідеї щодо призначення, мети та завдань держави мають давню історію. Фактичне започаткування теорії припадає на Новий час і пов’язане з утвердженням національних суверенних держав. У цей період більш чітко виокремлюються завдання і функції держави, виділяються притаманні їй види і форми діяльності. В подальшому відбувалося розширення змісту державних функцій, у зв’язку з ускладненням структури світового порядку та розвитком наукових знань.
4. Зростання впливу глобалізації на життя всіх держав позначається на внутрішніх і зовнішніх функціях держави. Відбувається певне взаємопроникнення внутрішніх і зовнішніх функцій, що призводить до поглиблення інтеграційних процесів у світовому співтоваристві.
5. Класифікація функцій держави — це їх поділ на окремі види, групи залежно від певних критеріїв. Класифікація має практичне значення для вироблення рекомендацій з удосконалення певних напрямків діяльності держави.
Існують декілька підстав для класифікації функцій держави. Так, залежно від тривалості здійснення певної діяльності держави, виділяються постійні та тимчасові функції. За соціальним змістом державної діяльності, функції поділяються на загальносоціальні та класові. За ступенем соціальної значущості в суспільному житті функції держави можна поділити на головні та похідні. За часом дії функції держави поділяються на постійні і тимчасові. Однак найпоширенішою класифікацією державних функцій є їх поділ за сферою дії на внутрішні та зовнішні. Виділяють також глобальні функції держави.
6. Внутрішні функції дають уявлення про напрямки діяльності держави усередині країни. До них належать: політична функція, функція охорони прав і свобод людини і громадянина, економічна функція, функція оподаткування і фінансового контролю, соціальна функція, екологічна функція, функція розвитку культури, науки і освіти, інформаційна функція, функція забезпечення режиму законності і правопорядку.
7. Зовнішні функції держави – це комплекс предмету та змісту певного напряму зовнішньої діяльності держави, що витікає з відповідного її завдання, відповідає соціальній суті, призначенню, ролі та місцю держави в суспільстві, в притаманних йому формах і відповідними методами. До зовнішніх функцій держави належать: оборонна функція, функція забезпечення миру і підтримки світового порядку, функція співробітництва сучасних держав, функція європейської та світової інтеграції.
8. Варто відмітити, що на даному етапі розвитку світового суспільства виникають нові, глобальні функції держави, що поєднують в собі риси і внутрішніх, і зовнішніх функцій. Глобальні функції – це функції, які, з одного боку, діють на території держави, а з другого – спрямовані на забезпечення зовнішніх зв’язків держави. До глобальних функцій належать: функція захисту прав і свобод людства, функція співробітництва з іншими державами у вирішенні демографічних, сировинних та енергетичних проблем, економічна функція держави, функція попередження екологічних катастроф та ліквідація їх наслідків, функція співробітництва у сфері освоєння космосу, інформаційна функція, функція підтримання світового порядку.
9. Форми реалізації функцій держави – це діяльність конкретних державних органів з приводу реалізації функцій держави. Розрізняють правові та організаційні (неправові) форми реалізації державних функцій. Правовими формами здійснення функцій держави є однорідна за своїми зовнішніми ознаками (характером та юридичними наслідками) діяльність органів державного управління суспільством шляхом видання правових актів. До них належать: правотворча, правовиконавча та правоохоронна діяльність.
Організаційна форма реалізації функцій держави полягає у однорідній за зовнішніми ознаками діяльності держави, яка не пов’язана з виданням юридичних актів, а тому не тягне за собою юридичних наслідків. Виділяються організаційно-регламентуюча, організаційно-господарська та організаційно-ідеологічна діяльність.
Методи здійснення функцій держави – це засоби, способи та прийоми, за допомогою яких здійснюються спеціальні види діяльності держави з реалізації її функцій. Основні методи здійснення функцій держави в межах організаційних форм: програмування; дослідження; прогнозування, примус та ін.