Зразок роботи
ВСТУП
У громадському житті кожної держави трапляється момент, коли необхідним стає перегляд ідейних принципів правового регулювання адміністративних відносин з врахуванням нагальних запитів та потреб суспільства. Потребує змін також сфера публічного управління й адміністрування, у якій дедалі розповсюдженішими стають правові засоби й форми регулювання, як правило не притаманні даному виду відносин. У тому числі це торкається договірного регулювання відносин публічного спрямування та запровадження інституту адміністративного договору.
Постійні суспільні трансформації політичного, економічного та соціального характеру вже давно стали невід’ємною ознакою української держави та у сучасних реаліях обумовили суттєве зміцнення позицій правових договорів як одного із найбільш результативних засобів регламентації суспільних правовідносин. Наслідком таких активних модифікацій стала, у тому числі й зміна акцентів та напрямків регулювання адміністративно-правових відносин, яку було сповна втілено у ідейному задумі адміністративної реформи 2019 р. в Україні.
В останній час владна верхівка держави та спільноти провідних українських політологів, економістів та юристів активно популяризують модель так званої «сервісної держави», у якій зміст публічного управління та адміністрування зводиться до процесу «служіння» суспільству шляхом надання громадянам якісних державних послуг, адже концепція сервісної держави декларує, що «держава працює для людини, а не навпаки». Таким чином, в умовах становлення відносин новітнього типу між Україною та її громадянами, особливої актуальності набуває питання договірної регламентації відносин у сфері державного управління й створення інституту адміністративного договору.
За таких умов український правотворчий процес в вищезгаданому напрямку має бути спрямований на те, щоб усіма способами, не відступаючи від позицій діючого законодавства, забезпечити належне становлення інституту договірної регламентації адміністративно-правових відносин, як складового елемента галузі адміністративного права. Також держава має створити законодавче підґрунтя для правомірної поведінки усіх суб’єктів в правовідносинах, що складаються у процесі укладання адміністративних договорів.
До вивчення питань правового регулювання адміністративного договору зверталося чимало науковців. Серед них ми можемо виділити: Ж. В. Завальну, А. М. Гуд, К. К. Афанасьева, В. Б. Авер’янова, Ю. П. Битяка, О. І. Харитонову, О. П. Світличного, В. В. Решоту, Р. О. Куйбіду, А. В. Жеребцова, А. І. Єлістратова тощо.
Сьогодні проблема правового регулювання адміністративного договору в Україні стоїть надзвичайно гостро, чим і обумовлюється актуальність теми дослідження. Адже, й дотепер доктрина адміністративного права не містить вичерпних, а не фрагметарних досліджень у даній галузі. Окрім того, концепція договірного регулювання адміністративно-правових відносин є неоднозначною, неординарною, суперечливою та одночасно достатньо перспективною з точки зору адміністративного права, що додатково обґрунтовує інтерес автора до теми бакалаврського дослідження.
Метою бакалаврського дослідження є встановлення базових адміністративно-правових доктринальних та практичних засад адміністративного договору, огляд чинного законодавства у даній сфері та напрямів його удосконалення, аналіз особливостей сучасного стану договірного регулювання адміністративних відносин в Україні.
У контексті досягнення поставленої мети варто визначити завдання даного дослідження. Серед них можна виділити наступні:
– проаналізувати основні положення про джерела українського адміністративного права, а саме: визначити дефініцію, сутнісні ознаки та види таких джерел;
– дослідити історико-правовий аспект розвитку адміністративного договору в Україні;
– здійснити аналіз правового регулювання та видової деференціації адміністративного договору в умовах українського сьогодення;
– охарактеризувати правову природу адміністративного договору, саме: запропонувати поняття та визначити відмінні риси останнього;
– окреслити особливості суб’єктного складу адміністративного договору;
– здійснити загальну характеристику визначальних елементів адміністративного договору, його змісту, порядку укладення та припинення;
– визначити проблеми й напрями удосконалення правового регулювання адміністративного договору та практику його використання в адміністративному судочинстві України;
– проаналізувати зарубіжний досвід використання адміністративного договору в публічному адмініструванні та окреслити шляхи його запозичення для України.
Об’єктом дослідження є суспільні відносини, що виникають у процесі укладання адміністративного договору в Україні.
Предметом дослідження є основні положення про джерела українського адміністративного права: дефініція, сутнісні ознаки та види; історико-правовий аспект розвитку адміністративного договору в Україні; правове регулювання та видова деференціація адміністративного договору; юридична природа адміністративного договору: його поняття та відмінні риси; особливості суб’єктного складу адміністративного договору; визначальні елементи адміністративного договору, його зміст, порядок укладення та припинення; проблеми правового регулювання адміністративного договору в Україні та напрями його удосконалення; зарубіжний досвід використання адміністративного договору в публічному адмініструванні та шляхи його запозичення для України.
В процесі роботи над бакалаврським дослідженням використано як загальнонаукові, так і спеціальні методи пізнання правових явищ: вивчення та аналіз літературних джерел, узагальнення та систематизація, системно-структурний, діалектичний, історичний, логіко-юридичний тощо. При цьому, наведені вище методи використано з врахуванням взаємозв’язку між ними, що забезпечує повні, всебічні та істинні результати дослідження.
Зв’язок роботи з науковими планами, програмами, темами закладу вищої освіти полягає у тому, що бакалаврська робота виконувалася на основі програми досліджень Кафедри господарського та транспортного права ... в межах освоєння навчальної дисципліни «Адміністративне право».
Результати, висновки та пропозиції, що були одержані в процесі дослідження, можна використати для удосконалення та покращення адміністративного законодавства, що регламентує договірне регулювання відносин у сфері публічного управління й адміністрування. Окрім того, роботу можна використати для здійснення викладацької діяльності, а також як основу для подальших наукових розробок у даній галузі. У цьому полягає її практичне значення.
Відповідно до мети та завдань дослідження структура бакалаврської роботи складається з вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел. Список використаних джерел включає 61 найменування.