РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ (ID:619733)
Зміст
ВСТУП……………………………………………………………............…….3
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ……………………..…………………………………………..5
1.1. Мислення – основний пізнавальний процес особистості………….…....5
1.2. Особливості формування та розвитку мислення дошкільників ……..…9
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ І……………………………………………....…15
РОЗДІЛ ІІ. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ВИЯВЛЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ…………………………..........................…...................16
2.1. Завдання дослідження, вибір методів дослідження ………...……..….16
2.2. Експериментально – дослідна робота з дітьми дошкільного віку….....18
2.3. Аналіз результатів дослідно – експериментальної роботи …………20
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ ІІ………………………………………………..35
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ…………………………………………………….36
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………..……………………….38
ДОДАТКИ……………………………………………………………………40
Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. В сучасних умовах інформаційного та технологічного суспільства, переходу до ринкових відносин та самостійної економічної діяльності людей у нашій країні особливо зростає значення мислення у життєдіяльності кожної людини. Мислення - найважливіший психічний процес, що є основою людського досвіду та будь-якої діяльності.
Мислення – це вищий пізнавальний процес, який безпосередньо пов'язаний із пошуком та відкриттям чогось нового [6]. Таке трактування отримало це поняття у вітчизняній психологічній науці завдяки працям П.Я. Гальперіна [4], Л.С. Виготського [9], С.Л. Рубінштейна [10] та ін.
Сучасний світ перенасичений інформацією. Непомітно для себе будь-яка людина, а особливо дитина, щодня отримує великий обсяг даних, що відкладається у його пам'яті та впливає на поведінку, психіку та характер. Систематизація отриманої інформації – складне завдання та діти справляються із цим по-різному і не завжди правильно. Як правило, інформація аналізується і робляться висновки з натхнення, на підставі своєї власної, внутрішньої, логіки, яка у кожної людини своя.
Мислення це те, що відрізняє людину від тварин. Це така ж психічна функція, як і пам'ять, увага, уява. Думка настільки складне поняття, що навіть має свою структуру. У нього є кілька форм та видів. Людина мислить у різний спосіб і з допомогою виконання мозком різних розумових операцій.
Вивчення розвитку мислення дитини є великий теоретичний і практичний інтерес. Воно є одним із основних шляхів до поглибленого пізнання природи мислення та закономірностей його розвитку. Вивчення шляхів розвитку мислення дитини представляє цілком зрозумілий практичний педагогічний інтерес.
У пізнавальній діяльності дошкільника вітчизняні психологи виділяють провідну роль мислення (Л.А. Венгер [5], С.Л. Новоселова [7], Л.Ф. Обухова [8] та ін.). Рівень розвитку мислення, що досягається в дошкільному віці, має істотне значення для подальшого життя. Ці дослідники відзначають, що необхідно займатися вивченням особливостей розумових операцій у дітей у процесі розвитку. Всі ці автори відзначають, що цілеспрямовані заняття з розвитку мислення привчають дитину орієнтуватися у навколишній світ. Він вчиться виділяти суттєві зв'язки та відносини між об'єктами, що призводить до зростання його інтелектуальних можливостей.
Мета роботи: дослідження рівня розвитку образно-логічного мислення у дошкільнят віком 3-5 років.
Об’єкт роботи: мислення дошкільнят.
Предмет роботи: особливості мислення дітей дошкільного віку.
Гіпотеза роботи: розвиток мислення дітей дошкільного віку проходить успішно, якщо головною психологічною умовою цього процесу є спеціально організована предметно-гарматна діяльність.
Завдання роботи:
1. Розглянути поняття «мислення» як основний пізнавальний процес особистості;
2. Виділити основні процеси, операції та види мислення;
3. Дослідити особливості формування та розвитку мислення дошкільників
4. Здійснити дослідження рівня розвитку образно-логічного мислення у дошкільнят віком 3-5 років;
5. Розробити програму розвитку мислення у дітей дошкільного віку.
6. Провести контрольне дослідження після використання розробленої програми.
Методи дослідження:
- теоретичний аналіз проблематики на базі вивчення психолого-педагогічної літератури;
- емпіричні методи: метод психо-діагностичного дослідження, метод графічного представлення даних, метод описової статистики.
Методики дослідження:
- психодіагностична методика «Пори року» (Додаток А) [1];
- психодіагностична методика «Що тут зайве?» (Додаток Б) [1].
Інші роботи з даної категорії: